کاهش استقبال مخاطبان از سینما صحنه‌ای از فیلم«سارا وآیدا»

دنیای اقتصاد:‌ به نظر می‌رسد روزهای گرم تابستان رمق را از بازار سینما گرفته است. نمودار فروش فیلم‌ها آرام آرام از شیب صعودی‌اش در روزهای اول اکران، فاصله می‌گیرد و استقبال مخاطبان نیز به صورت تصاعدی کاهش می‌یابد. با این حال اضافه شدن فیلم‌های جدید به پرده‌های نقره‌ای اکران هم نتوانسته از کاهش فروش جلوگیری کند. البته در زمانی که فیلم‌های کمدی هم آنقدرها موفق نیستند نباید انتظار داشت فیلم‌های اجتماعی با استقبال مخاطبان روبه‌رو شوند. در این میان اما فروش ۷ میلیاردی فیلم «ساعت ۵ عصر» را باید ناکامی مهران مدیری در گیشه به حساب آورد. چرا که بسیاری از علاقه‌مندان سینما تصور می‌کردند حضور این فیلم روی پرده بتواند پای بسیاری از مخاطبان را به سالن‌های سینماباز کند اما این اتفاق نیفتاد. اگرچه فروش ۷۰۰ میلیونی این اثر در روز اول بسیار قابل توجه بود اما این روند ادامه پیدا نکرد و این فیلم هنوز نتوانسته از رقیب هشت‌میلیاردی‌اش، «اکسیدان» جلو بزند. شاید فروش ۷ میلیاردی برای بسیاری از آثار سینمای ایران موفقیت به حساب بیاید اما تردیدی وجود ندارد که این رقم برای چهره‌ای همچون مدیری که سریال‌هایش همیشه با اقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شود شکستی تلخ است. هرچند منتقدان زیادی معتقدند فیلم سینمایی این چهره در پایان دوره اکران فروش قابل‌توجهی را به‌دست خواهد آورد. فروش فیلم‌ها در گیشه تابستان نکته جالبی را به همراه دارد و آن اینکه مجموع فروش همه فیلم‌های در حال اکران یعنی مجموع فروش اکسیدان، ساعت ۵ عصر، رگ خواب، سارا و آیدا، فصل نرگس، گذر موقت و بیست و یک روز بعد تا امروز به رکورد فروش نهنگ عنبر ۲ نرسیده است. نهنگ عنبر در آستانه رکورد ۲۱ میلیارد تومانی است. فیلمی که حدودا سه میلیون نفر را به سینما کشانده است.

سارا و آیدا

«سارا و آیدا» آخرین ساخته مازیار میری طی دو روز ۶۱۰ میلیون تومان فروش داشت. این فیلم تازه‌ترین اثر مازیار میری است که پس از چهار سال دوری از سینما ساخته‌ شده است. داستان فیلم درباره سارا و آیدا است که دوستان صمیمی هستند و آبروی یکی از آنها به خطر افتاده است و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی بازگردانند، اما این دو دوست تا کجا پای یکدیگر می‌ایستند؟ در این فیلم که فیلمنامه آن را امیر عربی نوشته، غزل شاکری، پگاه آهنگرانی، سعید چنگیزیان و شیرین یزدان‌بخش نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فصل نرگس

«فصل نرگس» دومین ساخته نگار آذربایجانی در مقام کارگردان است. این فیلم نیز طی یک هفته موفق به فروش ۵۵ میلیون تومانی شد. «فصل نرگس» در ژانر اجتماعی با نگاهی انسان‌دوستانه، قصه‌ای امیدبخش را به شیوه‌ای متفاوت روایت می‌کند. فیلم روایت عاشقانه‌ای از زندگی آدم‌های معمولی است که در وانفسای امروز و در جهانی که میل به خودشیفتگی و خودمحوری دارد، شفافیت روح و ذهنشان را از دست نداده‌اند و مفهوم احساس خوش ناشی از انسانیت و نوع‌دوستی را به درستی درک می‌کنند. «فصل نرگس» به نویسندگی و کارگردانی نگار آذربایجانی و تهیه‌کنندگی سحر صباغ‌سرشت، با شعار «تو ارزش روزهای زندگی رو به اندازه من نمی‌دونی»، اثری پربازیگر است و لوکیشن‌های متعددی دارد که از جنوبی‌ترین نقطه تهران تا شمالی‌ترین منطقه پایتخت را به تصویر کشیده است. یکتا ناصر، ریما رامین‌فر، امیر آقایی، پژمان بازغی، شایسته ایرانی، محمدرضا هدایتی، صالح میرزاآقایی، شیرین اسماعیلی، شبنم گودرزی و گوهر خیراندیش ترکیب بازیگران فیلم «فصل نرگس» را تشکیل می‌دهند.

اکسیدان

«اکسیدان» اولین ساخته حامد محمدی موفق شد، ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروش را تجربه کند. داستان این فیلم درباره شخصیتی به نام اصلان است که نامزد او به نام نگار بدون اجازه و غیرقانونی به خارج از کشور سفر می‌کند و حالا اصلان به دنبال یافتن راه‌حلی برای گرفتن ویزای قانونی است تا بتواند به سراغ نامزدش برود اما... جواد عزتی، امیر جعفری، شبنم مقدمی، شقایق دهقان، رضا بهبودی، لیندا کیانی و علی استادی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نهنگ عنبر 2

«نهنگ عنبر، سلکشن رویا» که ادامه‌ای است بر «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم همچنان در گیشه از موفقیت خوبی برخوردار است و تاکنون توانسته ۲۰ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. این فیلم درواقع در مقطع زمانی «نهنگ عنبر» می‌گذرد و برشی دیگر از زندگی شخصیت‌های اصلی قصه یعنی همان ارژنگ و رویا در همان دوران است. در این فیلم رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوى، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانى، رضا ناجی و على قربان‌زاده به ایفای نقش می‌پردازند.

رگ خواب

«رگ خواب» ساخته حمید نعمت‌الله که در جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی بیشتر جوایز این جشن را درو کرد‌ تاکنون ۴ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان فروش داشته است. «رگ خواب» را معصومه بیات نوشته و حمید نعمت‌الله آن را کارگردانی کرده و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر موفق به سه سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین عکس شد. قصه فیلم درباره یک زن است که زندگی‌اش به انتها رسیده اما او تلاش می‌کند تا سرفصلی دوباره برای زندگی خود فراهم کند. در این فیلم لیلا حاتمی، کوروش تهامی، حمیدرضا آذرنگ و الهام کردا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

گذر موقت

«گذر موقت» ساخته تقریبا بدون تبلیغ افشین هاشمی است که طی دو هفته موفق به فروش ۱۳۰ میلیون تومان شده است. این رقم فروش با توجه به کم حاشیه بودن این فیلم و تبلیغات بسیار کمی که دارد تعجب برانگیز است و این در حالی است که چهره‌های محبوبی در این اثر به عنوان بازیگر حضور دارند. داستان فیلم درباره دو پیرمرد است که در شبی تاریک، تصمیمی مفرح می‌گیرند. اسماعیل محرابی، مسعود کرامتی، پانته آ بهرام، شقایق دهقان، شقایق فراهانی و شبنم فرشاد جو بازیگران این فیلم هستند.

بیست و یک روز بعد

«بیست و یک روز بعد» ساخته محمدرضا خردمندان در ۱۷ روز موفق به فروش ۳۵۰ میلیون تومان شده است. این فیلم برگزیده جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان بوده است و داستان آن درباره مرتضی است که سودای فیلمسازی در سر دارد اما متوجه می‌شود که مادرش مبتلا به سرطان شده و اگر آمپولی که یک میلیون تومان قیمت دارد را تهیه نکند، توان راه رفتن را از دست خواهد داد. ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی، جلال فاطمی و رضا استادی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

ساعت پنج عصر

«ساعت ۵ عصر» اولین ساخته سینمایی مهران مدیری تاکنون طی مدت ۴ هفته موفق به فروش ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی شده است. قصه «ساعت ۵ عصر» روایت‌کننده مشکلاتی است که برای همه ما در تهران پیش می‌آید، ولی چون به آنها عادت کرده‌ایم و همواره با آنها زندگی می‌کنیم، دیگر از دیدن آنها شوکه نمی‌شویم، از بیرون دیدن و اغراق در آن می‌تواند ما را متوجه اطرافمان کند. در «ساعت ۵ عصر» سیامک انصاری، آزاده صمدی، امیر جعفری، پانته‌آ سیروس و... حضور دارند.