کشمکش تغییرقیمت در بازارسینما

دنیای اقتصاد: جنجال بر سر افزایش قیمت بلیت سینماها به شکل روزافزونی در یک ماه اخیر خبرساز شده است. موافقان افزایش قیمت می‌گویند ارزش هر بلیت در پردیس‌های مجهز سینمایی باید ۲۰هزار تومان باشد و مخالفان می‌گویند نه! همان ۱۲ هزار تومان! قضیه از آنجا شروع شد که اواخر سال گذشته سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت که قرار است در اکران نوروزی بلیت سینماها «شناور» باشد؛ اصطلاحی که انتقاد همزمان سینماگران و مخاطبان سینما را در پی داشت. منظور آن بود که سینماهای مجهز و مدرن می‌توانند سقف قیمت بلیت خود را برای برخی یا همه فیلم‌ها تا ۲۰ هزار تومان افزایش دهند. این اختیاری بود که شورای اکران به لحاظ قانونی به سینمادارها می‌داد تا از فرصت دو، ‌سه هفته‌ای اکران نوروزی برای افزایش درآمدهایشان استفاده کنند. این اتفاق اگرچه برای سینمادارها و تهیه‌کنندگان فیلم‌های اکران نوروزی خوشایند بود، اما کام مخاطبان را تلخ می‌کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واپسین روزهای سال پیشین و همزمان با گسترش انتقادها علیه افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت، با قاطعیت گفت که مخالف این افزایش با شیوه شناور است و این طرح در نهایت منتهی به افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت سینماها شد. به‌رغم مخالفت وزیر، شورای صنفی نمایش همچنان پیگیر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت سینماست؛ اتفاقی که شاید در نیمه دوم سال شاهد وقوعش باشیم.به هر حال در چند روز اخیر حالا و پس از تعلیق طرح شناورسازی قیمت بلیت سینماها، پیشنهادها و طرح‌های دیگری روی میز قرار گرفته است. یکی از این پیشنهادها اضافه کردن یک روز دیگر از هفته به سه‌شنبه‌ها برای نیم بها کردن قیمت بلیت است. این پیشنهاد در واقع ضربه‌گیر افزایش قیمت‌ها است. به بیان دیگر نیم بها کردن بلیت سینماها در دو روز از هفته، ضرب انتقاد از افزایش قیمت‌ها را می‌گیرد و فضا را برای اجرای طرح افزایش قیمت‌ها مهیا می‌کند.

نتیجه آنکه بلیت سینماها که در بالاترین حد خود در تهران ۱۲ هزار تومان است و سه‌شنبه‌ها به صورت نیم‌بها و شش هزار تومانی عرضه می‌شود، بعد از افزایش ۲۰ هزار تومانی خواهد شد و در دوروز از هفته به قیمت ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود. به هر حال به نظر می‌رسد که بلیت‌های ۲۰ هزار تومانی سینما در سال‌جاری قطعی است و دعوا بر سر زمان گران کردن این کالای فرهنگی است. بعید به‌نظر می‌رسد، دولت اجازه افزایش قیمت بلیت در فصل بهار را بدهد و به‌نظر می‌رسد در بهترین شرایط، در نیمه دوم سال شورای صنفی نمایش بتواند قیمت بلیت سینما را به ۲۰ هزار تومان برساند. طبیعتا نباید انتظار داشت در چنین شرایطی مردم با همین کمیت و کیفیت سابق به سینما بروند.

واکنش‌ها به بلیت 20 هزارتومانی

در واکنش به این طرح، موافقان و مخالفان زیادی صحبت کرده‌اند؛ از سینماگران تا نمایندگان مجلس. همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش در گفت‌وگویی رادیویی که اخیرا منتشر شد، به بحث شناورسازی قیمت بلیت سالن‌های سینمایی اشاره کرد و گفت: «شناور شدن بلیت سینما خوب بود و می‌توانست به سینما کمک کند، اما فعلا این طرح را به‌دلیل آماده نبودن ذهن مردم متوقف کرده‌ایم.»اسعدیان در توضیحی بیشتر افزود: قیمت پلکانی در سانس‌های مختلف نمایش فیلم که در بسیاری از نقاط دنیا باب است نیز با توجه به فقدان یک سیستم مکانیزه در ایران امکان عملی‌شدن ندارد. بنابراین با منتفی شدن اجرای طرح شناورسازی قیمت بلیت سینماها، در حال‌حاضر گران‌ترین بلیت سینما ۱۲ هزار تومان است و هنوز می‌توان با قیمت‌های ۱۰، ۸، ۷، ۶ و ۵ هزار تومان هم بلیت تهیه کرد.کارگردان «طلا و مس» بیان داشت: به نظرم این کمترین بهایی است که برای یک سرگرمی می‌پردازیم و به هیچ عنوان هزینه‌های بالای تولید فیلم در ایران را نیز جبران نمی‌کند. رونق سینما در سال گذشته امتیازات بسیاری برای سینمای ایران داشت اما در عین حال باعث افزایش هزینه‌های تولید هم شد چون عوامل با قیمت‌های قبلی قرارداد نمی‌بندند.

اما در مقابل محمدعلی وکیلی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به زمزمه‌های افزایش ۲۰درصدی قیمت بلیت سینماها گفت: اقبال مردم به سینما نباید باعث طمع اضافه شود و به روال سایر کالاها و خدمات، استقبال مردم را به معنای تقاضای معمول و افزایش تقاضا را پایه گران‌کردن خدمات قرار داد.این عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس با تاکید بر اینکه استقبال مردم از سینما درحالی است که شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست، افزود: کیفیت فیلم‌ها به لحاظ سناریو و تکنیک ارتقای محسوسی پیدا کرده و به همین دلیل مردم به‌رغم مشکلات معیشتی به سینما اقبال نشان داده‌اند؛ لذا اهالی هنر و تهیه‌کنندگان باید این استقبال مردم از سینما را پاس بدارند تا تداوم داشته باشد.عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای‌اسلامی با بیان اینکه اهالی هنر باید استقبال مردم از سینما را مهم‌ترین بهانه برای کیفیت‌بخشی به محصولات قرار دهند، تصریح کرد: تفاوت قیمت بلیت در موارد خاصی مانند نوع و کیفیت صندلی و برخی خدمات ویژه سالن‌ها قابل اغماض است اما نباید استقبال مردم را بهانه‌ای برای گرانی بدون مبنا و توجیه قرار داد چراکه این گرانی به مرور بر کمیت استقبال مردم تاثیر می‌گذارد.

عبدالله علیخانی، سینماگر نیز در همین رابطه گفت: اینکه بلیت سینما تا سقف ۲۰ هزار تومان گران شود در حد حرف باقی می‌ماند و امسال بیشتر از ۱۰ و ۱۲ هزار تومان نخواهد شد. ۲۰ هزار تومان در برابر مخارج یک فیلم، عددی نیست اما با این وضع اقتصادی مردم همخوانی ندارد.به گفته وی سینما که جزو مایحتاج اصلی مردم نیست و در اولویت زندگی آنها قرار ندارد، پس اگر بلیت سینما بیش از حد گران شود از سبدشان حذف یا بسیار کمرنگ می‌شود.همچنین مرتضی فرشباف نیز در این‌باره گفت: بلیت سینماهای پردیس همه‌جای دنیا گران بوده و امری طبیعی است اما این برای سینماهای مناطق مرکز و پایین شهر صدق نمی‌کند.وی افزود: مخاطبان سینماهای مرکز و پایین شهر برای دیدن فیلم، هزینه‌های پردیس را نمی‌پردازند، پس باید تدابیری اندیشیده شود تا حق انتخاب داشته باشند و گزینش را بر عهده خودشان بگذاریم.محمدرضا خردمندان نیز با انتقاد از افزایش قیمت گفته است: کاملا با بلیت ۲۰ هزار تومانی سینما مخالفم چون مردم به اندازه کافی در تنگناهای اقتصادی قرار دارند و نیاز اولیه آنها در زندگی سینما نیست پس اگر قرار باشد بلیت‌ها بیش از اندازه گران شود، ترجیح می‌دهند تفریح دیگری را انتخاب کنند.خردمندان گفته:‌ به‌عنوان مثال یک خانواده چهار نفره به‌جز هزینه‌های جانبی برای رفتن به سینما فقط ۸۰ هزار تومان هزینه بلیت دارند که برای خیلی‌ها امکان‌پذیر نیست. نمی‌دانم مبنا و دلیل این اتفاق چیست؟ چون فکر می‌کنم باعث تماشاگرزدایی شود.