دنیای اقتصاد: در کنار عنوان‌های پراستقبالی که هفته‌ها در جدول پرفروش‌ها جای گرفته‌اند در هفته گذشته چند نام جدید نیز دیده می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به رمان پرطرفدار «مردی به‌ نام اووه» اشاره کرد. این رمان «فردریک بکمن» که با ترجمه محمد عباس آبادی از سوی کتابسرای تندیس به‌چاپ رسیده است پیش از این ازسوی ناشران دیگر همچون نشر «نون» منتشر شده بود. در این اثر که نخستین اثر این نویسنده سوئدی به حساب می‌آید، داستانی تراژیک و طنزآلود با نگاهی انتقادی به جهان مدرن و روابط انسانی حاکم بر آن روایت می‌شود.

علاوه‌بر جذابیت‌های خود داستان شاید از دلایلی که این کتاب توانسته بین جامعه کتابخوان کشورمان جا باز کند به شخصیت دوم رمان بازگردد که زنی ایرانی به نام پروانه است؛ زنی که اُووه برخلاف میلش مجبور به اعتراف است مانند بقیه آدم‌ها «خیلی هم خنگ نیست!» بکمن شخصیت‌ها را به‌خوبی شکل داده، آنها را همان‌طور که باید باشند، ساخته و پرداخته و اختلاف و تلفیق فرهنگ‌ها را به زیبایی بیان کرده است. روزنامه «اشپیگل» درباره این رمان نوشته است «کسی که از این رمان خوشش نیاید، بهتر است اصلا هیچ کتابی نخواند.» کتاب «مردی به‌نام اُوِوه» در سال انتشار بیش از ۶۰۰ هزار نسخه فروش رفت. این کتاب در حال حاضر به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده، رتبه اول پرفروش‌های سوئد و نیویورک تایمز را ازآن خود کرده و فیلم برگرفته از کتاب با همین نام در ۲۰۱۶ در سینماهای جهان اکران شد.

جوجو مویز همچنان می‌تازد

رمان‌های «من پیش‌از تو»، «پس‌ از تو» و «یک بعلاوه یک» آثار جوجو مویز پس از هفته‌ها ماندن در صدر پرفروش‌ها، مقام خود را با چاپ‌های متعدد همچنان حفظ کرده‌است و خوانندگان آثار ترجمه از برگردان مریم مفتاحی از این کتاب‌ها استقبال می‌کنند. به‌ویژه رمان «یک‌ بعلاوه یک» که در کمتر از یک ماه به چاپ چهارم رسیده است. مویز در رمان «یک بعلاوه یک» از زن جوانی می‌نویسد که در جامعه تنها رها شده و باید زندگی دختر نابغه ریاضی و پسرش را که به فرزندی پذیرفته اداره کند، این زن همیشه به فرزندانش گفته که باید درستکار باشند و خلاف نکنند؛ اما آیا می‌توان در این دنیای سراسر آشوب به اخلاقیات پایبند بود؟

نخستین‌ها

کتاب‌هایی چون «علیه افسردگی ملی»، «گفت‌وگوهای فلسفی»، «ایدئولوژی و ساز و برگ‌های ایدئولوژیک دولت»، «ارواح»، «مقلدها»، «میرا»، «خیانت»، و «من و کامینسکی»نیز از آثاری بودند که برای نخستین‌بار به فهرست پرفروش‌های بازار کتاب تهران در این هفته راه یافته‌اند.

همیشگی‌ها

از آثار مدرن و کلاسیکی که به تناوب نام آنها در فهرست پرفروش‌ها دیده می‌شود و در این هفته نیز به گواهی جدول تهیه شده توسط خبرگزاری کتاب ایران، حضور دارند می‌توان به «شازده کوچولو» اثر آنتوان دوسنت اگزوپری، «پیرمرد و دریا» نوشته ارنست همینگوی، «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» اثر اوریانا فالاچی، «مادام بواری» شاهکار گوستاو فلوبر و «ناطور دشت» نوشته جی. دی سلینجر اشاره کرد. علاوه‌بر این‌ها آثار پرفروش ترجمه مانند «طریقت عشق» و «بیشعوری» و آثار تالیفی همچون «کافه پیانو» و «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نیز مثل برخی هفته‌ها در میان آثار استقبال شده دیده می‌شوند.

ظهور نام‏های جدید در بازار کتاب