برپایی سومین فستیوال موسیقی نواحی ایران

آیین گشایش سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» که در این دوره روی موسیقی مناطق زاگرس نشین تمرکز دارد پنج‌شنبه شب گذشته با حضور تعدادی از هنرمندان، پیشکسوتان و پژوهشگران موسیقی در تالار رودکی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مغازه‌ای مدیر هنری سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در ابتدای این برنامه با ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره‌های قبلی فستیوال گفت: فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در ابتدا یک آرزو و خیال بود. این رویای کوچک از سال ۹۱ مطرح شد که بنده و آقای احسان رسول اف این طرح را مورد بررسی قرار دادیم تا اینکه در همان سال تصمیم گرفتیم فستیوال کوچکی را به نام «آینه‌دار» برگزار کنیم. وی افزود: ما در آن روزها برای برگزاری فستیوال برنامه‌های زیادی داشتیم تا اینکه استاد غلامحسین سمندری دوتار نواز برجسته شرق خراسان از میان ما رفت و خاطرم است همان موقع بود که این رویا بال و پر گرفت و گسترده شد. در سال ۹۱ با وضعیت سیاسی متفاوتی روبه رو بودیم و با در نظر گرفتن آن شرایط سیاسی چشم‌انداز مناسبی هم برای اجرای برنامه نداشتیم، اما این موضوع نیز مانع از انجام کار ما نشد و در همین اثنا استاد محمدرضا درویشی هم به جمع ما پیوست و بعد از این هنرمند نیز دکتر حمیدرضا اردلان به این گروه اجرایی اضافه و در نهایت منجر به این فضا شد که ما در سال ۹۲ به میزبانی خانه هنرمندان ایران اولین دوره فستیوال را با محوریت موسیقی منطقه شرق کشور برگزار کردیم.

این پژوهشگر موسیقی نواحی بیان کرد: یکی از عمده مسائلی که ما در برگزاری فستیوال بر آن تاکید داشتیم موضوع و عنوان «فستیوال» بود که متاسفانه در کشور ما منجر به ورود و دخالت موارد غیر علمی به چنین جریانی شده است. متاسفانه به دلیل سلیقه برخی مدیران و موارد دیگر طی سال‌های اخیر فستیوال جدای از نمایش صحنه‌ای خود کارکرد منفی پیدا کرده بود، به همین جهت ما جغرافیای سیاسی شهرها و استان‌های کشورمان را کنار گذاشتیم و به موضوع «منطقه فرهنگی» رسیدیم که در دوره اول مناطق شرقی کشور را هدف قرار دادیم و با دعوت از ۳۰ هنرمند در منطقه‌های سیستان‌و‌بلوچستان و خراسان سعی کردیم با علمی نگاه کردن گام‌های موثری برداریم. سومین دوره فستیوال نواحی موسیقی آینه دار بعد از سه روز فعالیت امروز به پایان می‌رسد.