گروه صنعت و معدن: دبیرخانه شورای اقتصاد در گزارشی اقدامات وزارت نیرو در راستای عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال 93 را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، حدود 7 هزار و 610 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش ۷۲۲ میلیون دلار به کشورهای همسایه صادر شده است.

وزارت نیرو در راستای عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی با مضمون توسعه کارآفرینی اقدامات زیر را انجام داده است: 1- تصویب 25 طرح تحقیقاتی و توسعه فناوری در شورای آموزش، پژوهش و فناوری وزارت نیرو شامل مرکز توسعه فناوری سیستم‌های انتقال برق با ظرفیت بالا، موتورهای الکتریکی پیشرفته، خودروهای برقی، پیل سوختی، توربین‌های گازی، توربین‌های بادی، ذخیره‌سازی برق، سیستم‌های سرمایشی پیشرفته و کارآ، فتوولتائیک و نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی، شبکه خورشیدی میکروتوربین، برنامه‌ریزی و مدل‌سازی برق و انرژی، ابزار دقیق، توسعه آزمایشگاه ملی صرفه‌جویی خدمات مشترکان، سیستم‌های نوین تصفیه فاضلاب، اقتصاد آب، حسابداری ملی آب، مطالعات اجتماعی- حقوقی آب، آب‌های فسیلی و ژرف، استحصال آب باران، نمک‌زدایی از آب شور، منابع آب‌جوی، دیپلماسی آب. 2- بررسی اولیه و پذیرش 17 طرح از مجموعه طرح‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور.


در راستای عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی با مضمون رشد بهره‌وری در اقتصاد، افزایش راندمان و بهره‌وری نیروگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. همچنین حمایت از تولید لوازم برقی راندمان بالا و حمایت از شرکـت‌های خدمات انرژی از طریق: تهیه دستورالعمل حمایتی از یخچال و کولر، بازدید از کارخانه‌ها و دریافت پیشنهادها، تشکیل کارگروه یارانه سود تسهیلات و اخذ نظر موافق، حمایت از ۲۱۰ هزار محصول راندمان بالا (کولر و یخچال) و ...، تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی در نیروگاه‌ها، توسعه فعالیت‌های طراحی و مهندسی برای بهینه‌سازی انرژی در طراحی و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال و توزیع، ارتقای بهره‌وری انرژی الکتریکی در بخش‌های مختلف از طریق اعطای یارانه به میزان ۱۷ میلیارد ریال برای توزیع ۳۰ میلیون شعله لامپ از محل منابع عمومی طرح تامین و توزیع لامپ‌های کم‌مصرف. از سوی دیگر استقرار نظام قیمت‌‌گذاری آب نظیر آب‌بها، حق انشعاب و حق‌النظاره بر اساس هزینه تمام شده با رویکرد ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری، ارتقای بهره‌وری و بهبود راندمان تاسیسات آبی از دیگر اقدامات در این بخش است.


در راستای عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی با مضمون اصلاح الگوی مصرف در کشور نیز آگاهی‌رسانی و شفاف‌سازی، توسعه بازار انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق خرید تضمینی و بلندمدت، برق‌رسانی به روستاهای دورافتاده و صعب‌العبور از منابع تجدیدپذیر، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (خصوصی و تعاونی) در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی، حمایت از تولید وسایل کم آببر و کاهنده مصرف آب، نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب در اماکن عمومی، فرهنگی و آموزشی، نصب کنتور روی انشعابات فضای سبز شهرداری‌ها، نصب کنتورهای هوشمند بر سر چاه‌های کشاورزی، تقویت آبخوان از طریق اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، تجهیز نقاط تحویل آب به ابزارهای مناسب اندازه‌گیری حجمی در کلیه مصارف در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر، کاهش مصرف سرانه و هدررفت آب خصوصا در طراحی‌های جدید شهری یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته است.


در راستای عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی با مضمون گسترش خدمات تجاری خارجی در جهت حمایت هدفمند از صادرات کالاها و خدمات نیز جذب سرمایه و مشارکت بخش غیردولتی در صنعت آب و آبفا از طریق: ۱- استفاده از تسهیلات بانک‌های اکو، توسعه اسلامی و جهانی و دیگر موسسات بین‌المللی و منطقه‌ای، ۲- استفاده از تسهیلات فاینانس داخلی و تسهیلات بانکی و ۳- توسعه مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی در زمینه تامین، انتقال و مصرف برق و آب در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر، احداث تاسیسات نمک‌زدایی با هدف تامین آب شرب و بهداشت و اجرای تاسیسات فاضلاب در قالب قراردادهای بیع متقابل برای استفاده از پساب خروجی از تاسیسات به عنوان یک منبع آبی جدید و پایدار برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای بخش صنعت، گردشگری و فضای سبز و آماده‌سازی و عقد قرارداد با بخش غیردولتی در قالب خرید تضمینی آب و پساب و بیع متقابل از دیگر اقدامات در این زمینه است. در عین حال، در سال ۱۳۹۳ تعداد ۲۰ پروژه در صنعت آب و برق با اعتبار ۲۵۷۰ میلیون دلار در ۸ کشور عراق، سوریه، اتیوپی، سودان، کنیا، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان اجرایی شده است.


در راستای عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی با مضمون استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی نیز درج بندهای همکاری‌های صنعت آب و برق در یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران - عراق در بهمن 1393، نهایی کردن پیش‌نویس یادداشت تفاهم همکاری وزارت نیرو با وزارت آب آفریقای جنوبی، ارسال لوح فشرده مربوط به فرصت‌ها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق به وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور انجام شده است. در راستای عملیاتی کردن سیاست‌ اقتصاد مقاومتی با مضمون کاهش شدت انرژی نیز افزایش راندمان نیروگاه‌های تولید برق و کاهش اتلاف انرژی، تعویض لوازم اندازه‌گیری و مدیریت شبکه، بهینه‌سازی شبکه‌های برق با اصلاح پست و خطوط انتقال، استفاده از تجهیزات و لوازم با تلفات پایین و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز با اعتباری معادل 1500 میلیارد ریال از منابع شرکت توانیر انجام شده است.


در راستای عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی با مضمون افزایش صادرات برق نیز انجام توافقات با کشور ترکیه در خصوص احداث ۶ هزار مگاوات نیروگاه برق در کشور ایران و ۴‌هزار مگاوات در کشور ترکیه برای صادرات برق به ترکیه پیگیری شده است. بر اساس این گزارش، در راستای اقدامات انجام شده به منظور افزایش راندمان نیروگاه‌های تولید برق و کاهش تلفات انتقال، توزیع و بهینه‌سازی مصرف انرژی برق، میزان تلفات برق در کل سیستم تامین، انتقال و توزیع از ۸/ ۱۴ درصد به ۸/ ۱۲ درصد کاهش یافته است، همچنین در نتیجه تبدیل به واحدهای گازی به سیکل ترکیبی با احداث بخش بخار در نیروگاه‌ها، راندمان نیروگاه‌ها بیش از ۵ درصد افزایش خواهد یافت.