گروه صنعت و معدن: مدیرعامل آبفای استان تهران اعلام کرد که ۵۷۰ هزار مشترک، بالاتر از الگو، مصرف آب دارند. به گفته محمد پرورش، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک آب تنها در شهر تهران وجود دارد که از این تعداد ۳ میلیون مشترک، خانگی است. با وجود اینکه مصرف ماهانه ۱۵ تا ۲۰ مترمکعب آب در پایتخت منطقی است، اما هم‌اکنون ۵۰۰ هزار مشترک بالای ۲۰ مترمکعب و ۷۰ هزار مشترک نیز بیش از ۳۰ مترمکعب در ماه آب مصرف می‌کنند. وی درباره وضعیت ذخایر آبی پایتخت و احتمال جیره‌بندی آب در تابستان امسال گفت: با توجه به بارش‌های فروردین و مراقبت‌هایی که قرار است در تابستان صورت گیرد، تلاش می‌کنیم با مشکلی مواجه نشویم.


پرورش همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ذخیره آب سدهای شرق تهران و نگرانی‌های سال‌های گذشته درباره قطع آب ساکنان شرقی پایتخت، گفت: آب سدهای شرق تهران در حال حاضر اندکی پایدار شده ولی ظرفیت آن مشخص است. این مقام مسوول در وزارت نیرو با تاکید بر لزوم واقعی شدن قیمت آب، تاکید کرد: هم‌اکنون در شرق تهران تولید هر مترمکعب آب ۱۷۸۰ تومان هزینه دارد.


پرورش درباره اظهارات برخی مقامات درباره آلودگی آب شرب پایتخت و هشدارهایی که در این باره داده می‌شود، گفت: اطلاعات مربوط به آب شرب چیزی نیست که مخفی باشد.

پرورش خاطرنشان کرد: هر کسی می‌تواند درباره سلامت آب شرب تهران اظهارنظر کند اما این وزارت بهداشت است که به عنوان مرجع اصلی تعیین سلامت و کیفیت آب شرب شناخته می‌شود و در این زمینه آزمایشات فراوانی صورت می‌گیرد.


در همین حال، معاون نظارت بر درآمد و امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز با اشاره به اینکه سال گذشته محدودیت آب برای مشترکان پرمصرف را اجرا کردیم، گفت: شورای تامین در سال 92 تصویب کرده بود که مشترکانی که بیش از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند علاوه بر تعرفه، رقمی را به‌عنوان جریمه پرداخت کنند. سیدرسول باقری با اشاره به اینکه این طرح در سال 1393 انجام نشد، افزود: همان طرح مجددا به هیات دولت رفته است، ولی هنوز اجرایی نشده است.


باقری گفت: بر اساس این طرح، مشترکانی که ماهانه ۲۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند ماهانه قبوض آنها ۶۵۰۰ تومان است، حال اگر ۲۱ مترمکعب مصرف کنند علاوه بر آن ۶۵۰۰ تومان باید ۳۲۵ تومان به ازای آن یک مترمکعب پرداخت کنند.


معاون نظارت بر درآمد و امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: به هر حال قیمت آب یک عقب‌ماندگی تاریخی دارد و باید آب هم مانند بنزین به قیمت واقعی خود نزدیک شود.

باقری تصریح کرد: آب هیچ‌گاه از لحاظ قیمت‌گذاری به ارزش واقعی خود نزدیک نبوده است و هر دولتی که بر سر کار آمده و خواسته ارزش واقعی برای آن در نظر بگیرد، با مسایل مختلفی مواجه شده است.


وی تاکید کرد: آب‌بهای دریافتی به قدری پایین است که تنها صرف هزینه‌های جاری شرکت آب و فاضلاب می‌شود و اگر وضعیت به این صورت ادامه یابد، پایداری ارائه خدمات آب و فاضلاب با مشکل مواجه خواهد شد.