خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به واردات گوشت بوفالو به کشور گفت: این محصول اواخر سال گذشته به مقدار محدود در حدود ۸۰۰ تن از هند و فقط برای تولید فرآورده‌های گوشتی وارد شده است. مهدی خلج با اشاره به اینکه گوشت بوفالو فقط برای مصارف کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود، افزود: تا پایان سال گذشته هیچ مجوزی برای واردات گوشت بوفالو صادر نشده بود، در پایان سال گذشته ستاد تنظیم بازار براساس ارزیابی‌ها و نیازسنجی کشور برای واردات بسیار محدود گوشت بوفالو از هندوستان مجوز داد.

وی گفت:‌ سازمان دامپزشکی کشور پس از اعلام مجوز ستاد تنظیم بازار برای واردات گوشت بوفالو از هندوستان الزامات مورد نظر بهداشتی و سلامت و ارزیابی مخاطرات بهداشتی و سلامت دام را تنظیم و به این کشور ارسال کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در پی ارسال دستورالعمل الزامات بهداشتی از سوی ایران، چند جلسه کمیته علمی با حضور متخصصان کشورمان در هندوستان برگزار شد و مساله بهداشت و سلامت این گوشت‌ها با حساسیت بیشتری پیگیری شد.

خلج در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر آلودگی بوفالوهای هندی گفت: برخی اعلام کرده بودند که هند با مخاطرات بهداشتی و سلامت دام روبروست و نباید واردات انجام شود اما باید بگویم که کشور هند از گروه کشورهایی است که در سایت سازمان جهانی بهداشت دام درگروه درجه یک و در ردیف استرالیا، نروژ و برزیل قرار دارد بنابراین از این منظر یکی از بهترین کشورها است. وی افزود: گوشت بوفالوی هندی به لحاظ وجود انگل سارکو سیست نیز بررسی شده است، این انگل در دام‌های کشور خودمان نیز دیده می‌شد و براساس اظهارنظر تمام متخصصان بهداشت غذایی این انگل مخاطره‌ای برای انسان ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این اظهارات غیرتخصصی است و به علت آشنا نبودن این افراد درباره بیماری‌ها است.

خلج تاکید کرد: ‌سازمان دامپزشکی سلامت و بهداشت گوشت بوفالوی هندی را با حساسیت بیشتری بررسی می‌کند و علاوه بر نظارت‌های دقیق، کارشناسان این سازمان نیز در هندوستان حضور دارند و با نظارت و تایید آنها مجوز بهداشتی صادر می‌شود.

وی گفت: گوشت بوفالو یا همان گاومیش در فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده مصرف می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: واردات و مصرف گوشت بوفالو سابقه‌ای ۳۰ساله دارد و تاکنون نیز با مجوز و نظارت سازمان دامپزشکی انجام شده است. خلج گفت: گوشت بوفالو از بعد تغذیه‌ای کیفیت بالاتری در مقایسه با گوشت گاو دارد و حتی در داخل نیز پرورش داده می‌شود و در کشتارگاه‌ها ذبح و با نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی در فروشگاه‌ها توزیع و عرضه می‌شود.

وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور امانتدار موازین سلامت و بهداشت در سطح ملی و بین‌المللی است، بنابراین فرآورده‌هایی که وارد یا صادر می‌شود با تایید این سازمان است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌ سال گذشته سال عطف توجه این سازمان به برخورد منطقی و سختگیرانه برای اعمال موازین بهداشتی برای واردات مواد خوراکی و همچنین اعمال موازین سختگیرانه برای صادرات محصولات بوده است.

خلج افزود:‌ باور ما این است که اگر بخواهیم بخش صادرات غیرنفتی رونق گیرد باید به گونه‌ای عمل کنیم که بازارهای جهانی به کالای ما اعتماد کنند و سلامت مصرف‌کنندگان را تامین کنیم. وی گفت: در ۹ ماه ابتدای سال گذشته سازمان دامپزشکی کشور بیش از ۲۲ هزار مورد مجوز بهداشتی برای صادرات کالاها و محصولات خام دامی صادر کرده است.