گروه صنعت و معدن: آمار ۱۰ ماهه تولیدات صنعتی از رشد تولید خودروسازان حکایت دارد، رشدی که پس از رکود خودروسازان رخ داد. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۰ ماه منتهی به دی‌ماه کمباین، کامیون کشنده، انواع سواری، وانت و الیاف اکریلیک بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند و توانستند در صدر جدول تولیدات صنعتی قرار گیرند. به گفته فعالان صنعتی لغو تحریم های پیش‌بینی شده برای صنعت خودرو عمده دلیلی است که موجب شد تا این صنعت پس از یک دوره طولانی رکود بتواند رشد تولید را تجربه کند، رشدی که موجب شد خودروسازان بتوانند در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه صدر جدول تولیدات صنعتی را از آن خود کنند. براساس آمار اعلام شده کمباین در مدت زمان مورد بررسی بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص داده است. رشد این محصول در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه در حالی صورت گرفته که آمار تولید آن در تیر و مرداد ماه در جدول آماری خالی است. مجموع تولید کمباین در ۱۰ ماه ۹۳ برابر با ۴۲۳ دستگاه است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۱۶۱ درصدی داشته است. کمباین تولید شده در مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۶۲ دستگاه بوده است. اما آمار ماهانه تولیدکنندگان کمباین بیانگر آن است که تولیدکنندگان این محصول صنعتی در ماه‌های خرداد و آبان نسبت به ماه‌ها ماقبل افت تولید داشته است. در فروردین ماه در مجموع ۱۵ دستگاه کمباین در کشور تولید شد که این تعداد در اردیبهشت ماه با رشدی چشمگیر به ۵۵ دستگاه رسید. اما در خرداد ماه تولیدکنندگان کمباین با افت تولید مواجه شدند؛ به طوری که مجموع تولید فعالان این بخش به ۴۸ دستگاه رسید. آمار تولیدی کمباین در تیر و مرداد ماه در جدول تولیدات ذکر نشده و آمار شهریور ماه نیز از افت تولید این بخش حکایت دارد.

کامیون کشنده دومین محصول صنعتی است که در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه توانست بیشترین رشد تولید را از آن خود کند. مجموع تولید کامیون کشنده در ۱۰ماه منتهی به دی ماه ۹۳ حدود ۱۴ هزار دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی در حدود ۱۵۲ درصد داشته است. آمار ماهانه تولید کامیون کشنده بیانگر آن است که تولیدکنندگان این بخش بیشترین رشد تولید را در شهریور ماه تجربه کردند؛ به طوری که مجموع تولید کامیون کشنده در این ماه به یک هزار و ۸۰۰ دستگاه رسید. مجموع تولید کامیون کشنده در فروردین ماه برابر با ۲۰۰ دستگاه بوده اما تولیدکنندگان در اردیبهشت ماه توانستند با جهشی چشمگیر مجموع تولید را به ۸۰۰ دستگاه برسانند. کامیون کشنده تولید شده در خرداد ماه نیز رشد قابل قبولی داشته به طوری که فعالان این بخش در این ماه ۳۰۰ دستگاه نسبت به ماه قبل کامیون بیشتری تولید کردند و مجموع تولید این ماه را به ۱۱۰۰ دستگاه رساندند.

انواع سواری پس از کمباین و کامیون کشنده بیشترین رشد تولید را تجربه کرده؛ به طوری که مجموع تولید انواع سواری در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه به ۷۹۰ هزار و ۴۱۰ دستگاه در کشور تولید شد و فعالان این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶/۶۱ داشته است. براساس آمار اعلام شده تولیدکنندگان انواع سواری نیز همانند کامیون کشنده بیشترین رشد تولید را در شهریور ماه تجربه کرده‌اند و در ماه‌های خرداد، مرداد، مهر، آبان و دی‌ماه با افت تولید مواجه بودند. مجموع تولید انواع سواری در شهریور ماه برابر با ۹۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده، اما تولید انواع سواری در فروردین ماه برابر با ۳۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده است. خودروسازان در اردیبهشت ماه توانستند رشد بیش از دو برابری را تجربه کنند؛ به طوری که مجموع تولید انواع سواری در این ماه به ۸۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسید. اما رشد خودروسازان در خرداد ماه متوقف شد به طوری که در این ماه مجموع تولید خودروسازان به ۷۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید. اما در تیر ماه خودروسازان در مجموع موفق به تولید ۸۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع سواری در کشور شدند روندی که در مرداد ماه افت کرد؛ به طوری که در این ماه مجموع تولید انواع سواری به ۶۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید.

اما تولیدکنندگان وانت در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی حدود ۵۴ درصدی را تجربه کردند. تولیدکنندگان وانت در خرداد ماه، مرداد ماه، مهر ماه، آبان ماه نیز با افت تولید مواجه بوده‌اند. اما در فروردین ماه مجموع تولید وانت به ۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید. روندی که در اردیبهشت ماه رشد قابل قبولی داشته، به طوری که در این مدت تولیدکنندگان در مجموع ۱۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه وانت در کشور تولید کردند. اما روند تولید در خرداد ماه با افت ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاهی همراه بوده، به طوری که در این مدت در مجموع ۱۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه وانت در کشور تولید شد. مجموع تولید وانت در تیرماه برابر با ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه، مرداد ماه ۹ هزار و ۹۰۰ دستگاه، مهر ماه ۱۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه، آبان ماه ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه، آذر ماه ۱۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه و در دی ماه ۱۳ هزار و ۷۹۰ دستگاه بوده است.

اما الیاف اکریلیک پنجمین محصول منتخب در ۱۰ماه منتهی به دی ماه است که با تولید ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن توانست رشد ۴۱ درصدی را تجربه کند. بیشترین رشد این محصول منتخب در اردیبهشت ماه صورت گرفته، به طوری که مجموع تولید این ماه به ۲ هزار و ۹۰۰ تن رسید. تولیدکنندگان الیاف اکریلیک بیشترین افت را نیز در مهر ماه تجربه کردند، به طوری که مجموع تولید در این ماه به ۶۰۰ تن رسید.

تصویر تولید 5 کالای منتخب صنعتی