گروه صنعت و معدن: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران سناریوهای جدید توسعه مزرعه و نیروگاه‌های برق خورشیدی در تهران را تشریح کرد. سیدعلی بربند گفت: با توجه به اینکه آلودگی در تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور مشکلاتی را ایجاد کرده، سازمان جهانی محیط‌زیست پیشنهاد ساخت نیروگاه خورشیدی را به عنوان سناریوی کاهش آلودگی هوا به ایران ارائه کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با بیان اینکه نیروگاه‌های خورشیدی در کشورهای مختلف به سرعت جایگزین انرژی‌های فسیلی می‌شوند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری اولیه برای تولید انرژی از طریق سامانه خورشیدی در گذشته بالا بود، ولی در سال‌های اخیر با رشد تکنولوژی و ارزان‌سازی سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی خورشیدی به شدت اقتصادی شده است. این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر ایران از نظر تابش انرژی خورشید پتانسیل خوبی را داراست و زمین‌هایی در کشور به وسعت زیاد وجود دارد که ظرفیت کشاورزی ندارند، اظهار کرد: بهترین کار در این مناطق، بهره‌گیری از انرژی خورشیدی است. بربند اظهار کرد: اگر بتوانیم تولید انرژی را در کشور زیاد کنیم، صادرات آن بسیار سودآور است و انرژی خورشیدی از آن دسته انرژی‌هایی است که آینده خوبی دارد.

بربند با بیان اینکه برای بخش خصوصی تمهیداتی در نظر گرفته شده تا نیروگاه خورشیدی احداث کنند، تصریح کرد: از این رو مطابق صدور پروانه تاسیس، تسهیلاتی با حمایت مجلس به سرمایه‌گذاران سازنده نیروگاه‌های خورشیدی ارائه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران همچنین قیمت خرید هر کیلووات ساعت برقی تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی را ۴۶۶ تومان عنوان کرد و افزود: برق این نسل جدید نیروگاه‌ها به صورت تضمینی توسط وزارت نیرو و دولت خریداری می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی اولین مزرعه برق خورشیدی در منطقه لامرد کرج با ظرفیت تولید ۵۱۰ کیلووات انرژی، اظهار کرد: به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی برای احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی معادل ۴/۵ میلیون تومان وام و تسهیلات بلاعوض داده خواهد شد که معادل نیمی از سرمایه ساخت نیروگاه مقیاس کوچک است.