گروه صنعت و معدن: آمار ۸ ماه منتهی به آبان ماه تولید کالاهای منتخب صنعتی، اگرچه از تداوم رشد تولید خودروسازان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد، اما مقایسه آمار آبان ماه سال جاری به مهر ماه بیانگر بازگشت روند افت تولید در میان خودروسازان است. بررسی آمار ۸ ماه منتهی به آبان ماه تولید کالاهای منتخب صنعتی بیانگر آن است که از ۳۱ محصول مورد بررسی، ۱۸ محصول رشد تولید و ۱۳ محصول نیز افت تولید را تجربه کرده‌اند.

از مهم‌ترین محصولاتی که در این مدت رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند، می‌توان به کمباین، کامیون کشنده، انواع سواری، وانت و اتوبوس و مینی‌بوس اشاره کرد. رشد تولید در این ۵ محصول منتخب صنعتی در حالی است که تولید این محصولات (به غیر از اتوبوس و مینی‌بوس) در آبان ماه امسال نسبت به ماه گذشته آن (مهر ۹۳) با افت روبه‌رو بوده است. ظاهرا بحران کمبود قطعه که در سال‌های اخیر دامان خودروسازان را گرفته بود تنها برای مدت کوتاهی برطرف شده و با گذر زمان مجددا خودروسازان را با چالش مواجه کرده است، چالشی که افت تولید در ماه‌ها اخیر را به همراه داشت.

محصولات منتخب با رشد مثبت

به گزارش «دنیای اقتصاد»، براساس آمارها، تولید کمباین در ۸ ماه منتهی به آبان ۹۳ معادل ۳۰۸ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۱۱ دستگاه) رشد ۵/۱۷۷درصدی داشته است. کمباین نیز که در ۸ ماه منتهی به آبان‌ماه سال‌جاری اگرچه رشد تولید داشته، اما در آبان‌ماه و در مقایسه با ماه قبل (مهر ماه) افت ۸/۴ درصدی را تجربه کرده است.

کامیون کشنده نیز دومین محصولی است که میزان تولید آن در مدت زمان مورد بررسی معادل ۱۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه) رشد ۳/۱۳۸درصدی داشته است. تولید این محصول آبان ماه امسال معادل یک هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده که نسبت به ماه قبل آن (مهر ماه) افت ۱/۷ درصدی تولید را ثبت کرده است.

انواع سواری، نیز در این مدت با رشد تولید مواجه بود و توانست رشد ۷/۶۹ درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. در ۸ ماه منتهی به آبان ماه امسال در مجموع ۶۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع سواری در کشور تولید شد و به این طریق خودروسازان توانستند رشد ۷/۶۹درصدی را تجربه کنند.

تولید انواع سواری در آبان ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن نیز با افت ۹/۵ درصدی روبه‌رو بوده است. تولید انواع سواری در آبان‌ماه امسال ۸۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده است. این در حالی است که در مهر ماه امسال ۸۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع سواری تولید شده است.

اما تولیدکنندگان وانت در ۸ ماه منتهی به آبان ماه توانستند با رشد ۹/۶۴ درصدی جایگاه چهارم را در میان محصولاتی که رشد تولید را تجربه کردند، کسب کنند. تولید این محصول در این مدت ۹۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه وانت تولید شده است. البته تولید وانت در آبان ماه امسال ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه بوده که نسبت به تولید مهر ماه (۱۴ هزار دستگاه) افت تولید ۶/۸درصدی داشته است.

اتوبوس و مینی‌بوس پنجمین محصولی است که رشد تولید ۳/۵۳درصدی را در ۸ ماه منتهی به آبان ماه امسال تجربه کرده است. تولید این محصول در ۸ ماه منتهی به آبان ماه امسال ۴۶۰ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تولید ۳/۵۳ درصدی داشته است. تولید اتوبوس و مینی‌بوس در آبان ماه ۱۰ دستگاه بوده است.

محصولات منتخب با رشد منفی

پس از محصولاتی که رشد تولید را در ۸ ماه منتهی به آبان امسال تجربه کرده‌اند، پنج محصول شامل «دی‌ام‌تی» (DMT)، دوده، تراکتور، الیاف پلی استر و نخ پلی استر با افت تولید روبه‌رو بودند.

«دی‌ام‌تی» اولین محصولی است که در ۸ ماه منتهی به آبان امسال افت تولید ۳/۳۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. تولید این محصول در سال جاری معادل

۱۸ هزار و ۵۰۰ تن بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تولید این محصول ۳۰ هزار تن بوده است. هرچند این محصول در آمار ۸ ماه با افت تولید مواجه بود، اما آمار تولید آن در آبان ماه از رشد ۷/۱۰ درصدی نسبت به مهرماه حکایت دارد؛ رشدی که موجب شد تولیدکنندگان «دی‌ام‌تی» در جایگاه چهارم بیشترین رشد تولید در آبان ماه قرار گیرد.

دوده دومین محصولی است که در ۸ ماه منتهی به آبان ماه ۹۳ با افت تولید روبه‌رو بوده؛ به‌طوری که تولید این محصول در این مدت ۴۶ هزار تن ثبت شده است. این در حالی است که تولید دوده در مدت مشابه سال گذشته ۱/۵۸ هزار تن بوده است. افت این محصول نیز در مدت زمان مورد بررسی در حالی است که آمار تولید آن در آبان ماه از رشد۷/۱۷درصدی نسبت به مهر ماه حکایت دارد و به واسطه این رشد، این محصول در جایگاه سوم بیشترین رشد تولید در آبان ماه جای گرفت.

اما تراکتور در ۸ ماه منتهی به آبان امسال نیز افت ۸/۱۸درصدی را تجربه کرد. در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۱۲ هزار و ۵۶۴ دستگاه تراکتور در کشور تولید شد، این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل آمار تولید تراکتور برابر با ۱۵ هزار و ۴۶۷ دستگاه بوده است. افت تولید تراکتور در آبان ماه نیز موجب شد تولیدکنندگان تراکتور در مقایسه با ماه قبل (مهر ماه) نیز افت ۱/۱۳درصدی را تجربه کنند و جایگاه چهارم بیشترین افت تولید در آبان ماه را به خود اختصاص دهند.

الیاف پلی‌استر نیز در مدت زمان مورد بررسی، افت منفی ۵/۱۷ داشته است. تولید این محصول در ۸ ماه منتهی به آبان امسال برابر با ۹۲ هزار و ۱۰۰ تن بوده این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل مجموع تولید الیاف پلی استر برابر با ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ تن بوده است.

اما نخ پلی‌استر پنجمین محصولی است که افت تولید ۱۱ درصدی را در ۸ ماه منتهی به آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. تولید این محصول در سال جاری ۱۴۵هزار و ۲۰۰ تن بوده در حالی که در سال گذشته ۱۶۳ هزار و ۱۰۰ تن از این محصول تولید شده بود.

رشد تولید 18 محصول صنعتی