پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: مدیرعامل شرکت توانیر از برنامه‌های ویژه در دست اقدام وزارت نیرو در جهت بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی، تبدیل واحدهای بزرگ باقیمانده به سیکل ترکیبی (حدود هفت‌هزار مگاوات در بخش سیکل ترکیبی) و صرفه‌جویی سوخت سالانه نیروگاهی خبر داد.

همایون حائری با بیان اینکه نگاهی به نیازهای محوری در تولید و مصرف برق در کشور، نقشه راه آینده انرژی را برای ما نشان خواهد داد، افزود: ۷۱ هزار و ۷۲۹ مگاوات ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی موجب شده است تا ایران یکی از رتبه‌های برتر بخش تولید برق را از آن خود کند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم خلاصه‌ای از وضعیت برق ایران را به جهان ارائه کنیم، می‌توان افزون ‌بر میزان ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی، به ۲۱۷ هزار مگاولت آمپر ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع و ۱۱۰ هزار مگاولت آمپر ظرفیت پست‌های توزیع و محوریت تبادل انرژی در منطقه (تبادل انرژی با تمامی کشورهای همسایه دارای مرز خاکی) اشاره کرد.

وی با اشاره به ظرفیت نامی تولید برق در کشور افزود: در کشور در مجموع ۷۱ هزار و ۷۲۹ مگاوات ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی وجود دارد که می‌توان از این میان به ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات ظرفیت واحد بخاری، ۲۵ هزار و ۶۵۷ مگاوات ظرفیت واحد گازی، ۱۷ هزار و ۵۲۵ مگاوات ظرفیت سیکل ترکیبی، ۹ هزار و ۷۱۶ مگاوات ظرفیت برق‌آبی، ۷۵ مگاوات ظرفیت تلمبه ذخیره‌ای، یک‌هزار و ۲۰ مگاوات ظرفیت هسته‌ای، ۵۷۳ مگاوات ظرفیت تولید پراکنده و ۲۱۹ مگاوات انرژی‌های نو و ۴۴۰ مگاوات ظرفیت دیزلی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر اظهار کرد: از این میزان تولید، ۳/۱۶ درصد در بخش کشاورزی، ۸/۳۴ درصد در بخش صنعتی، ۷/۳۱ درصد در بخش خانگی، ۸/۸ درصد در بخش عمومی و ۵/۸ درصد در بخش تجاری مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه انرژی در کشور بسیار ارزان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و این موجب شده است تا در استفاده از آن خیلی از موارد رعایت نشود و مردم بیش از استاندارد از انرژی استفاده کنند، گفت: آمار نشان می‌دهد که امسال در مقایسه با سال گذشته با ۱۵/۷ درصد رشد مصرف انرژی مواجه بوده‌ایم. وی با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه‌های ویژه‌ای برای کنترل شدت مصرف انرژی در کشور دارد، گفت: نقش صنعت برق به‌عنوان پشتیبان اقتصادی کشور خواهد بود. حائری افزود: برای این فصل مشترک که ضرورت‌های تامین برق مطمئن و اقتصادی را می‌طلبد، ساماندهی اقتصاد برق و سرمایه‌گذاری به‌موقع، مدیریت سمت تقاضا و ترکیب بهینه سبد تولید می‌تواند ما را برای رسیدن به اهداف‌مان راهبری کند.

حائری با بیان اینکه با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی، ۶۰ درصد نیروگاه‌های کشور به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: تولید برق در سال ۸۲ تا ۹۳ در یک دوره ۱۰ ساله مورد بررسی قرار گرفت و ملاحظه شد نیروگاه‌هایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند، حرف نخست را می‌زنند؛ لذا با توجه به اینکه ایران دارای منابع عظیم گازی است، اقدام به تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی کرده‌ایم که ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت به میزان قابل‌توجهی بازده تولید را نیز افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی جهت کاهش تلفات شبکه به میزان ۱۰ درصد از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو است، افزود: استفاده جدی از انرژی‌های نو، افزایش بهره‌وری در تولید انرژی و برنامه‌ریزی جهت کاهش مصرف انرژی با توجه به مولفه‌های مختلف بار در بخش‌های صنعتی، تجاری و خانگی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه است.