گروه صنعت و معدن: آمار تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی در ۳ ماه نخست سال ۹۳، بیانگر رشد تولید در این مدت در مقایسه با بهار ۹۲ است. رشد تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی در حالی است که چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت از خروج این بخش از رشد زیر صفر در اسفند ماه سال ۹۲ خبر داده و پیش‌بینی کرد که رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در بهار ۹۳ مثبت باشد. در این میان، انواع خودرو، انواع یخچال و فریزر و روغن نباتی بیشترین رشد تولید را نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌اند و پس از آن تولید انواع دارو و فولاد خام در صدر قرار دارد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید فولاد خام و محصولات فولادی کشور در ۳ ماه نخست سال ۹۳، به ترتیب حدود ۱۲ و ۵ درصد افزایش یافت. شرکت‌های فولادساز دولتی و خصوصی در ۳ ماه ابتدای امسال، ۴ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۸۸۰ تن فولاد خام تولید کردند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۱۷۹ تن بود. در

۳ ماه نخست امسال همچنین، ۴ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۷۶۰ تن انواع محصولات فولادی (میلگرد، کلاف، لوله، تیرآهن، ورق عریض، ورق گرم و ورق گالوانیزه) از سوی شرکت‌های فولادی به تولید رسید؛ در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۱۶۹ تن بود.

همچنین تولید سیمان به عنوان یکی دیگر از محصولات صنعتی در ۳ ماه نخست امسال به ۱۸میلیون و ۲۳۲ هزار و ۷۳۱ تن رسید. تولید این محصول صنعتی در کل سال گذشته ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود.

طی ۳ ماه منتهی به خرداد ماه سال جاری تولید لاستیک خودرو با رشد ۷/۲ درصدی نسبت به ۳ ماه نخست سال ۹۲ نیز به مرز ۵۵ هزار و ۴۰۰ تن رسید. لاستیک خودرو در ۳ ماه نخست سال ۹۲ به میزان ۵۱ هزار و ۶۰۰تن تولید شده بود.

از سوی دیگر، در ۳ماه نخست امسال تولید روغن نباتی به مرز ۳۶۵ هزار و ۷۰۰ تن رسید که نسبت به مدت مشابه خود طی ۳ ماه پارسال رشد

۳/۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. تولید این محصول در ۳ ماه نخست سال گذشته به حجم ۳۲۰ هزار تن بوده است.

در ۳ ماه منتهی به خردادماه سال جاری تولید پودر شوینده به مرز ۱۶۹ هزارو ۱۰۰ تن رسید. همچنین پودر شوینده طی ۳ ماه سال ۹۲ به حجم ۱۶۸هزار تن تولید شده بود.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۳ ماه منتهی به خرداد ماه سال جاری تولید انواع یخچال و فریزر نیز با رشد ۹/۲۳ درصدی نسبت به ۳ماه نخست سال گذشته به مرز ۲۹۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسید. در ۳ ماه سال ۹۲ انواع یخچال و فریزر به تعداد ۲۳۵هزار و ۶۰۰ دستگاه تولید شده بود.

بر پایه این گزارش، طی دوره مورد بررسی کولر آبی به تعداد ۶۲۶ هزار دستگاه و ماشین لباسشویی به تعداد ۴۱۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید شده است.

بر اساس آمار تولیدات صنعتی و معدنی، تولید انواع خودرو بیشترین رشد را تجربه کرده است؛ به طوری که در ۳ ماه نخست امسال ۲۲۳هزار و ۲۳ دستگاه انواع خودرو تولید شد که این رقم در مقایسه با ۳ ماه نخست سال ۹۲ رشد ۸/۷۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین در ۳ ماه منتهی به خرداد ماه سال جاری تولید فرش ماشینی با رشد ۸/۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ به مرز ۱۹میلیون و ۴۰۴ هزار مترمربع رسید. در ۳ ماه نخست سال گذشته تولید فرش ماشینی به میزان ۱۹میلیون و ۶۰ هزار مترمربع رسید.

برپایه این گزارش، در ۳ ماه نخست امسال الیاف اکریلیک نیز به میزان ۸ هزار و ۱۰۰تن تولید شده است.

از سوی دیگر، در بهار امسال تولید نئوپان نیز به مرز ۲۶۵ هزار و ۲۰۰ متر مکعب رسید که نسبت به مدت مشابه ۳ ماه نخست سال گذشته رشد ۲/۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. تولید نئوپان در ۳ ماه نخست سال ۹۲ به حجم ۲۳۸ هزار و ۵۰۰مترمکعب بوده است.

بر پایه این گزارش، در دوره مورد بررسی تولید فیبر با رشد ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته به میزان ۱۲۹ هزار و ۴۰۰ مترمکعب بوده است. همچنین تولید این محصول در ۳ ماه نخست سال ۹۲ به میزان ۱۲۰ هزار و ۹۰۰مترمکعب بوده است. در ۳ ماه نخست امسال میزان تولید کارتن نیز ۸۲ هزار و ۲۰۰تن بوده است. در دوره مورد بررسی محصول پتروشیمی LAB نیز به میزان ۳۳هزار و ۴۰۰تن تولید شده بود.

برپایه این گزارش، در این مدت تولید انواع کفش به ۵ میلیون و ۸۸۹ هزار جفت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵ میلیون و ۷۱۱ هزار جفت تولید شده بود رشد ۳/۳ درصدی پیدا کرده است. از سوی دیگر، در ۳ ماه نخست امسال تولید چرم با رشد ۸/۱۰ درصدی نسبت به

۳ ماه نخست سال ۹۲ که یک میلیون و ۷۶۰هزار فوت مربع تولید شده بود به مرز یک میلیون و ۹۵۰ هزار فوت مربع رسیده است. همچنین تولید انواع دارو به حجم ۷ هزار و ۹۰۰ تن رسید. تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته ۷ هزار تن بوده است که نشان‌دهنده رشد ۱۲/۲درصدی است.

در ۳ ماه منتهی به خرداد ماه سال جاری تولید نخ پلی‌استر نیز با رشد ۳/۲ درصدی نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته به مرز ۵۷ هزار و ۹۰۰ تن رسید. تولید این محصول طی ۳ ماه نخست سال ۹۲ به حجم ۵۶ هزار و ۶۰۰ تن بوده است. همچنین در این مدت به تعداد یک میلیون و ۶۳۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه الکتروموتور تولید شده است.

مقایسه صنعت در دو بهار