گروه صنعت و معدن- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از برآورد نیاز سرمایه در گردش ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی واحدهای تولیدی در سال جاری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد. به گفته رضا رحمانی، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی برای امسال ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن از محل هدفمندی یارانه‌ها و باقی مانده آن نیز باید از سایر منابع مانند صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی، وجوه اداره شده دولتی و صندوق‌های بازار غیرمتشکل پولی تامین شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره پرداخت سهم صنعت از هدفمندی یارانه‌ها به «خانه ملت» گفت: همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها چند موضوع مهم در حوزه صنعت باید مورد توجه باشد؛ در مرحله اول باید پذیرفت که سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها باید پرداخت شود.

وی تصریح کرد: پیش از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها انرژی ارزان یکی از مزیت‌های صنعت کشور بود که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ حامل‌های انرژی باید راهکارهای جبرانی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه توجه به تولید شاه بیت اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: اشتغال ما در گرو توجه به تولید و تورم نیز وابسته به افزایش یا کاهش تولید است؛ به طوری که اگر تولید افزایش یابد تقاضا در بازار کنترل می‌شود و نتیجه آن کاهش تورم است؛ بنابراین توجه به تولید از هر زاویه مهم تلقی می‌شود.

رحمانی گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، سهم تولید به طور مشخص تعیین شده است درعین حال اصلاح ساختار واحدهای تولیدی نیز به عنوان یک حکم کلی در قانون هدفمندی یارانه‌ها مورد تاکید قرار گرفته است و دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات لازم این بخش را مورد توجه قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه انتظار ما پرداخت سهم تولید از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است، تصریح کرد: در این راستا باید یک آسیب‌شناسی از وضعیت صنعت کشور صورت گیرد و خطوط تولید واحدهای صنعتی نیز نوسازی و بازسازی شود تا با کاهش مصرف انرژی، قیمت تمام شده محصولات نیز کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بسیاری از واحدهای تولیدی برای تجهیز کارگاه‌ها به دلیل نبود سرمایه در گردش مناسب بلااستفاده مانده است، گفت: همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد؛ اول اینکه با اجرای این قانون نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی افزایش یافته که تدوین یک برنامه جامع از سوی دولت در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توجه به ظرفیت‌های نیمه تعطیل‌ و تعطیل بنگاه‌های صنعتی، بازسازی و نوسازی خطوط تولید و اصلاح ساختارها در جهت صرفه‌جویی مصرف انرژی را از دیگر مواردی عنوان کرد که در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

سهم تولید

از سوی دیگر مجتبی خسروتاج ، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با سهم تولید از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به «ایسنا» اظهار کرد: طبق قانون بودجه ۳۰ درصد از کل منابع اختصاص داده شده به هدفمندی یارانه‌ها به تولید داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه منابع کل هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم تاثیرپذیر از میزان جامعه هدف یارانه ‌بگیران و تعیین قیمت حامل‌های انرژی است خاطرنشان کرد: یکی از ایرادهای اجرای فاز اول یارانه‌ها عدم اختصاص یارانه به تولید بود.

خسروتاج تاکید کرد: در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تنها پرداخت یارانه نقدی به تولید مورد توجه نیست و از طریق پرداخت تسهیلات و کاهش هزینه‌های جانبی به دنبال دستیابی به اهداف خود و حمایت از تولید هستیم.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا ثبت سفارش نیز حذف می‌شود، گفت: ثبت سفارش کندکننده‌ کارهای بازرگانی است. در راستای تسهیل فعالیت‌های تجاری به دنبال محدود ساختن مراحل ثبت سفارش هستیم تا سرعت فعالیت‌های بازرگانی را افزایش دهیم.