رابطه برد – برد ایران در تعامل با جهان

سردار خالدی- ۱۴۰ نفر از کارفرمایان فرانسوی دیروز در حالی میزبان پارلمان بخش خصوصی در ایران بودند که در این دیدار بر رابطه برد - برد در تعامل با جهان تاکید شد. سفر ۳ روزه هیات ۱۴۰ نفره فرانسوی در قالب هیات شورای کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) به کشورمان در حالی از دیروز آغاز شد که پارلمان بخش خصوصی میزبان این هیات بلندپایه بود و البته در دیدار فعالان بخش خصوصی با شرکت‌های فرانسوی محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز حضور داشت. وی با اشاره به اینکه سیاسیون بازی برد- برد را از اقتصادیون آموخته‌اند، بیشترین تاکید خود را روی پیام تهران به دولت اروپا مبنی بر اینکه زمینه همکاری بلندمدت با ایران را جدی بگیرند، گذاشت. در نشست دیروز مذاکره شرکت‌های فرانسوی به صورت رو در رو و مستقیم با هیات فرانسوی دنبال شد و هیات حاضر در جلسه بر این موضوع تاکید کردند که فصل جدیدی در مناسبات ایران و اروپا پیش‌روی آنان قرار گرفته است. نهاوندیان گریزی به برنامه‌های جدی در حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی نیز داشت و تصریح کرد: دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی برنامه جدی دارد و نیز مصر است قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار را به نحو مطلوب اجرا کند.

ایران بهترین شریک انرژی اروپا

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری عصر دیروز در دیدار با هیات ۱۴۰ نفره فرانسوی در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سطح جدیدی در مناسبات ایران و اروپا پیش روی کشور قرار گرفته و فضای امیدواری و نگاه مثبت در روابط هر دو کشور حاکم است، تصریح کرد: فضای مثبت ایجاد شده حاصل یک تغییر نگاه است که از رویکرد برد - باخت به برد - برد در روابط ایران و جامعه جهانی به چشم می‌خورد.

به اعتقاد نهاوندیان، نگاه برد - برد در عالم سیاست، ما را به این توافق رساند و امید می‌رود که با این نگاه بتوان توافق نهایی را حاصل کرد، البته نکته مهم در این توافق اولیه آن است که پایان کار نیز ترسیم شده و به جای گفت‌وگوهای بی‌حاصل گذشته که پایان مسیر نامشخصی را ترسیم می‌کرد، موفقیت جایگزین شده است.

نهاوندیان تصریح کرد: در عالم بین‌المللی نگاه

برد- برد می‌تواند گشایش ایجاد کند و البته سیاسیون این نگاه را از اقتصادیون آموخته‌اند و عالم سیاست و اقتصاد یک عالم برد- برد است.

این عضو کابینه یازدهم در ادامه حضور هیات فرانسوی را یک حضور معنادار در ایران دانست و تصریح کرد: رابطه بین ایران و اروپا یک منطق واقعی و استراتژیک دارد که براساس آن اگر اروپا بخواهد در مورد امنیت انرژی خود قدم جدی و اعتمادانگیزی بردارد، بهترین نامزد برای شریک امنیت انرژی بودن در اروپا، ایران است. رئیس دفتر رئیس‌جمهور به هیات فرانسوی توصیه کرد که در مذاکرات با بخش خصوصی ایران به جای نگاه کوتاه‌مدت، نگاه بلندمدت را مدنظر قرار دهد و فرصت جدید مسابقه آینده‌نگری را که پیش‌ روی فرانسوی‌ها قرار دارد، به نحوی برنامه‌ریزی کند که هر کس همکاری بلندمدت‌تری داشته باشد، برنده خواهد بود. وی ادامه داد: اگر از سفر هیات فرانسوی به تهران پیامی که به سیاسیون اروپایی منعکس می‌شود این باشد که زمینه همکاری بلندمدت با ایران زمینه‌ای جدی و غیرقابل صرف‌نظر است و این پیام از اقتصادیون ایران به سیاسیون این کشور منتقل شود که این همکاری نیازمند حمایت جدی است، توافق جدیدی حاصل شده است که در تاریخ به یادماندنی خواهد بود.

نهاوندیان در حاشیه این نشست نیز گفت: همکاری با اقتصاد ایران یک امتیاز است و حضور هیات فرانسوی آغاز یک مسابقه برای توجه و استفاده از فرصت‌های مغتنم اقتصاد ایران است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه روحانی در اجلاس داووس به اروپایی‌ها قول داده بود که هر هیاتی اول به ایران بیاید با امتیازات دولت ایران مواجه خواهد شد، افزود: هم‌اکنون فرصت مغتنمی پیش آمده که هر کشوری سریع‌تر اقدام کند زودتر می‌تواند طرف ایرانی خود را پیدا کرده و به قرارداد برسد؛ یعنی جایزه این پیشگامی در خود این حرکت اقتصادی نهفته است. وی تصریح کرد: دولت نیز در چارچوب قوانین موجود از جمله قانون سرمایه‌گذاری خارجی بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار و اصل ۴۴ فضای مثبتی را برای تمامی سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد. نهاوندیان تصریح کرد: به جای اینکه با رویکرد نامناسب، اقتصاد به گروگان گرفته شود تا مقاصد سیاسی به نتیجه برسد رویکرد مثبت در همکاری‌های اقتصادی ضامن توافقات سیاسی خواهد شد.

اراده ایران و فرانسه برای حرکت‌های جدید مهیا است

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در دیدار با هیات تجاری فرانسوی با ابراز امیدواری به اینکه این سفر باعث تجدید حیات دوباره در ارتباطات اقتصادی بین ایران و اروپا و ایران و فرانسه شود، اظهار کرد: دولت روی کار آمده فرصت مناسبی را فراهم کرده است، تا توسعه اقتصادی با سایر کشورها اتفاق بیفتد، لذا نباید اشتباه بزرگی را که به واسطه برخی مقاصد سیاسی که در روابط اقتصادی رخ داده بود، تکرار کنیم. رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این موضوع که اراده ایران و فرانسه برای حرکت‌های جدید مهیا است، گفت: بازار ایران را فقط در محیط داخل جست‌وجو نکنید، چرا که فرصت حضور در کل منطقه آسیای مرکزی، آسیای میانه، عراق، افغانستان، هند و چین را فراهم می‌کند و توجه به این پتانسیل‌ها می‌تواند زمینه همکاری‌های چند جانبه را فراهم کند.

به ارتباطات بلندمدت با ایران امیدواریم

رئیس کمیته انجمن تجاری تولیدکنندگان خودرو در فرانسه نیز گفت: امیدواریم ارتباطات اقتصادی بلند‌مدتی با ایران داشته باشیم.

پاتریک بلین که به همراه یک هیات بزرگ تجاری و اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران حضور داشت، گفت: ما از تغییراتی که در ایران رخ داده است، مطلعیم و این تغییرات باعث علاقه‌مندی ما برای توسعه روابط اقتصادی شده است.

رئیس انجمن خودروسازان فرانسه گفت: در این هیات تجاری شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک حضور دارند و ما برنامه‌هایی برای مذاکره‌های جمعی و انفرادی در نظر گرفته‌ایم؛ چراکه فرانسه دارای صنعت بزرگی است. از بین هیات فرانسوی که برای رایزنی و سرمایه‌گذاری خارجی وارد ایران شده‌است، شرکت‌های توتال و GDF سوئز فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های اکتشاف تا توسعه و توزیع‌کننده گاز در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد تهران شدند و دور جدید مذاکرات نفت ایران و فرانسوی‌ها از امروز و فردا در تهران (تا پایان روز چهارشنبه) آغاز می‌شود.