سیاست‌های پولی و صنعتی برای خروج از رکود

نامه‌نگاری با بانک مرکزی برای واردات خودرو با ارز آزاد با رفیق بازی نمی‌شود مدیر انتخاب کرد جهت‌گیری‌های صنعتی از زبان وزیر

گروه صنعت و معدن- با شدت گرفتن مشکلات در بخش تولید و صادرات تمام تقصیرها متوجه تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشور شد و برخی از مدیران تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر این مقصر احتمالی شکستند؛ مقصری که به گفته برخی از کارشناسان و فعالان صنعتی با مدیریت صحیح و اصولی می‌شد از برخی مشکلات که به وجود آورده، عبور کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز همانند برخی از فعالان اقتصادی بر این باور است که بخش اعظمی از چالش‌های به وجود آمده بر سر تولید و صادرات برخی از کالاها از جمله محصولات پتروشیمی ارتباطی به تحریم‌ها نداشته و مدیران نالایق به این صنعت لطمه زده‌اند.

محمد رضا نعمت‌زاده در همایش جهت‌گیری‌های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گلایه از مدیران نالایق بسنده نکرد و به واردات خودرو با ارز غیرآزاد نیز خرده گرفت. جلوگیری از رانت‌خواری دیگر موردی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش به آن اشاره کرد و افزود: دولت یازدهم در چارچوب سیاست شفاف‌سازی امور تسهیل ارائه اطلاعات را برنامه‌ریزی کرده تا از این طریق زمینه‌های رانت‌خواری را از بین ببرد. تاکید بر تک‌نرخی شدن ارز دیگر موردی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره کرد. چندنرخی بودن ارز سردرگمی مردم و فعالان اقتصادی را به همراه داشته که نعمت‌زاده برای رفع این مشکل خواستار تک‌نرخی شدن ارز شد.

مدیران نالایق به پتروشیمی لطمه زدند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش با تاکید بر اینکه با رفیق بازی نمی‌شود مدیر انتخاب کرد، تصریح کرد: با اقتصاد باید با زبان اقتصادی برخورد کرد. به‌طور مثال در صنعت پتروشیمی، مدیرانی سر کار بودند که این‌کاره نبوده و باعث شدند تولید پتروشیمی و صادرات آن کم شود. نعمت‌زاده تاکید کرد: من می‌دانم مشکل از تحریم‌ها در این بخش نبوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به لغو مصوبه‌ تعهد‌نامه ارزی گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی طی نامه‌ای رسمی اقدام به لغو این مصوبه کرد؛ زیرا از نظر ما صادرات به تعهد‌نامه ارزی نیازی ندارد. حتی پیش از آن برای عده‌ای براساس اظهارنامه‌ها مالیات تعیین کرده بودند که همه آنها لغو شد.

وی با اشاره به اینکه فضای فعلی در صادرات در حال بهبود است، گفت: دو رکن اصلی فعالیت دولت؛ یعنی بهبود روابط بین‌الملل و بهبود وضع تولید کشور در حال اصلاح است. بخش بین‌الملل گرچه به زمان نیاز دارد در حال پیش‌رفتن است. بحث داخلی نیز بخشی از آن مربوط به دولت بوده که با تعهداتی که داریم به دنبال تسهیل در مقررات هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما نوکر صنعت، معدن و تجارت هستیم نه نوکر سندها؛ سند ممکن است هر روز به نام یکی باشد. برای ما مهم این است که صنعت کشور چطور ارزیابی شود. وی تاکید کرد: برخی از تصمیمات ستاد تدابیر ویژه در دولت گذشته برخلاف صادرات بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شفاف ‌شدن ثبت سفارش‌ها گفت: در حال حاضر هر واحدی می‌داند که رقیبش چه مقدار کالا و چه قیمتی وارد کرده است و می‌تواند از ثبت سفارش رقبای خود مطلع شود. متاسفانه در هشت سال قبل همه خوب از امکانات استفاده کردند.

واردات خودرو با ارز غیر آزاد معنا ندارد

نعمت‌زاده با انتقاد از واردات خودرو که در مقطعی با ارز غیرآزاد صورت گرفت نیز گفت: واردات خودرو با ارز آزاد به عنوان یک دستورالعمل به موقع مورد اجرا گذاشته شده تا زمینه هرگونه برخورداری خاص از این بخش از میان برداشته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: همچنین زمانی که تولید با ارز آزاد انجام می‌شود، معنا ندارد که خودروهای وارداتی با ارز غیرآزاد وارد شود، بنابراین به بانک مرکزی نامه نوشتیم و آنها هم ترتیبی دادند که خودروها با ارز آزاد وارد شوند. نعمت‌زاده افزود: برای شفاف‌سازی امور، دولت به هر بنگاهی که تسهیلات بانکی ارائه می‌دهد یا ارز می‌پردازد، همه موارد را در سایتی که به این منظور طراحی شده ثبت می‌کند و اجازه تخلف را نمی‌دهد.

برای پا‌کسازی رانت در دولت آمده‌ایم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اگر تصمیمات با درصدی خطا همراه باشد بهتر از این است که هیچ تصمیمی گرفته نشود، گفت: در ایجاد رانت‌ها مردم نقشی ندارند و دولت آن را به وجود می‌آورد، تصمیم‌های این دولت در جهت پاکسازی زمینه‌های رانت است.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه همواره در مدیریت‌ها باید ارزیابی در جهت شناسایی خطاها باشد، گفت: وظیفه مدیران تصمیم‌گیری درست در کار است هر چند برخی از مدیران مسوولیت‌پذیر‌ نیستند و اولویت‌بندی موضوعی است که در تصمیم‌گیری‌های برخی مدیران دیده نمی‌شود. از سوی دیگر برخی از مدیران انگار هیچ مسوولیتی ندارند و هیچ تصمیمی نمی‌گیرند. وی ادامه داد: باید برای کارکردن تصمیم بگیریم. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تصمیم‌گیری مدیران مثل ساعت سفر است که حتی یک دقیقه تاخیر نیز باعث جاماندن می‌شود. نعمت‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه همواره از صنعت نساجی به عنوان صنعتی یاد می‌شود که با رکود بسیار همراه است، نیز تصریح کرد: به‌رغم اینکه می‌گویند صنعت نساجی در ایران در وضعیت مطلوبی نیست، واحد نساجی را می‌شناسم که چهار شیفت کارگران در آن و در شرایط تحریم نیمی از محصول خود را صادر می‌کنند؛ علتش این است که مدیر آن توانسته به‌خوبی انسجام را ایجاد کند و تصمیم بجا بگیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: در گذشته برای تخلیه بار از روی کشتی در مواقع تعطیلی کار را متوقف می‌کردند که پیشنهاد دادم در مواقع تعطیلی کارکنان گمرک کار کنند و هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنم، همین‌طور هم شد و برای اضافه کاری به گمرک کمک کردیم. وی افزود: این کاری که انجام دادیم افتخار ما است، زیرا چندین هزینه باید به‌علت توقف کشتی و دموراژ پرداخت می‌کردیم اما در روزهای تعطیل از جمله تاسوعا و عاشورا هم توانستیم کشتی را تخلیه و ترخیص کنیم. نعمت‌زاده به مدیران حاضر در همایش توصیه کرد: در کارهای اقتصادی مسائل سیاسی را دخالت ندهید، زیرا با اقتصاد باید با زبان اقتصادی و با صنعت باید با زبان صنعتی صحبت کرد.

دو اولویت مهم دولت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بهبود روابط بین‌المللی و بهبود وضع تولید دو اولویت مهمی است که دولت پیگیری می‌کند، گفت: در این مدت کوتاه به همین مقداری که رسیدیم معجزه است و به‌نظر من بخش بین‌الملل و وزارت امور خارجه خوب پیش می‌رود که نیاز به زمان دارد.

نعمت‌زاده افزود: بخشی از بحث داخلی مربوط به دولت است، تعهداتی داریم که باید مقررات را تسهیل، موانع را رفع و همچنین شفاف‌سازی کنیم، تصمیم ضدتولید و زمینه‌های رانت را از بین ببریم همچنین اگر ارز تک‌نرخی شود، مردم تکلیف خود را بهتر می‌دانند.

سیاست‌های پولی و صنعتی برای خروج از رکود