ضرورت تدوین نقشه راه برای صنعت فولاد

گروه صنعت و معدن- دومین جلسه کمیته راهبردی همایش صنعت فولاد و معدن ایران در حالی برگزار شد که فعالان دولتی و خصوصی بر ضرورت تدوین نقشه راه برای صنعت فولاد تاکید کردند. چهارمین دوره این همایش در حالی قرار است ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه امسال از سوی روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار شود که به گفته فعالان صنعتی، نقطه عطفی برای تبادل نظرات، انتظارات و بیان چالش‌های این حوزه است و عملا می‌تواند به اتاق فکری سالانه برای صنعت فولاد تبدیل شود. در دومین جلسه کمیته راهبردی، مهدی کرباسیان، معاون وزیر و رییس هیات عامل ایمیدرو؛ محمد خان داداش‌پور، معاون ایمیدرو؛ مصطفی موذن‌زاده، مشاور معاون اول رییس‌جمهور؛ محمود اسلامیان، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران؛ علی نادری، مدیرعامل کنسرسیوم MTS؛ مهرداد اکبریان، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن؛ رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛یعقوب مشفق مدیر روابط عمومی ایمیدرو، ناصر بزرگمهر،مشاور ایمیدرو؛ علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه دنیای اقتصاد و محسن پروان، دبیر همایش حضور داشتند. محسن پروان، دبیر همایش در ابتدای این جلسه با بیان اینکه در چهارمین همایش صنعت فولاد و معدن ایران، قصد داریم به ۹ سوال در این حوزه پاسخ دهیم، گفت: ترسیم وضعیت فعلی صنعت فولاد، طرح‌های در دست اجرا، ظرفیت قابل دستیابی تا پنج سال آینده، پیش‌بینی میزان نیاز داخلی تا پنج سال آینده، پیش‌بینی میزان نیاز منطقه تا پنج سال آینده، سرمایه مورد نیاز، ظرفیت و مشکلات جذب سرمایه، وضعیت انرژی، آب و حمل و نقل، ترسیم نقشه پراکندگی تولید و مصرف در ایران از جمله مواردی هستند که برای پاسخ به آنها باید دو حوزه مواد اولیه و محصولات میانی و نهایی را بررسی کنیم. وی با اشاره به مشورت با چند مشاور برای پاسخ به این سوالات گفت: در حوزه سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی با شرکت مهندسی مشاور برسو مشاوره کرده‌ایم و در مورد محصولات نهایی و میانی نیز با شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک وارد مذاکره شده‌ایم.وی با پیش‌بینی حضور ۷۰۰ نفر در این همایش دو روزه گفت: در روز اول سخنرانی مسوولان و کارشناسان پیش‌بینی شده است و در روز دوم نیز کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌‌شود.

وی موضوع پانل آزاد این همایش را نیز وضعیت سنگ آهن و فروش محصولات فولادی دانست که با حضور نماینده ایمیدرو، بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار می‌شود. در این میان، مهدی کرباسیان، معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با طرح سوالی در مورد افراد حاضر در پانل آزاد این همایش گفت: بورس کالا و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در حوزه تجارت سنگ آهن و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در حوزه تولید و قیمت فعال هستند. از سوی دیگر، ایمیدرو نیز وظیفه سرمایه‌گذاری را برعهده دارد. با این اوصاف هماهنگی مربوط به موضوع این پانل در مورد وضعیت سنگ آهن و فروش محصولات فولادی چگونه خواهد بود؟

پروان در پاسخ به این سوال گفت: در حال حاضر بحث اساسی در حوزه سنگ آهن در مورد صادرات و نحوه آن است و اینکه صادرات سنگ آهن درست است یا خیر؟ ما به‌عنوان متولی این همایش نظر شخصی‌مان را در مورد صادرات مطرح نمی‌کنیم، فقط شرایط را برای گفت‌و‌گوی منطقی بین موافقان و مخالفان در این زمینه فراهم خواهیم کرد.

در ادامه کرباسیان با اشاره به ذخایر هیدروکربوری و معدنی در کشور، گفت: مگر می‌شود در دنیایی که سازمانی با عنوان سازمان تجارت جهانی (WTO) وجود دارد، جلوی صادرات را بگیرید. این امکان وجود ندارد که ۱۰۰درصد جلوی خام فروشی را بگیریم. موادی که به صورت خام صادر می‌شود در جایی دیگر ایجاد ارزش افزوده می‌کنند که باید تلاش کنیم که در آن ارزش افزوده شریک شویم.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: اگر میزان تولید فولاد در کشور در حدی باشد که با صادرات سنگ‌آهن، ظرفیت واحدهای فولادی پایین بیاید، باید دروازه های کشور را باز گذاشت تا با ورود سنگ آهن، جلوی گرانفروشی سنگ آهن از سوی برخی از تولیدکنندگان گرفته شود. به گفته وی، همایش صنعت فولاد و معدن باید به گونه‌ای مباحث را بررسی کند که در پایان همایش راهکاری برای ایمیدرو داشته باشد.

ارائه راهکار به سرمایه‌گذاران

مصطفی موذن‌زاده، مشاور معاون اول رییس‌جمهور و اولین رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در این نشست به آشفتگی در صنعت فولاد کشور اشاره کرد و گفت: مشاوران این همایش باید علاوه بر تهیه گزارش نتیجه‌گیری داشته باشند. به گفته وی، این گزارش‌ها باید مسائل و مصائب بخش فولاد را شناسایی کند و راهکاری برای فعالان بخش خصوصی به‌منظور سرمایه‌گذاری داشته باشد.

پراکندگی و بی‌نظمی در صنعت فولاد

در ادامه محمود اسلامیان، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به چالش‌های صنعت فولاد، اظهار کرد: یکی از چالش‌های صنعت فولاد کشور، پراکندگی و بی‌نظمی در این حوزه است که باید فکری برای آن شود. از سوی دیگر، ظرفیت اقتصادی صنعت فولاد چالش دیگری است که بی‌توجهی به آن می‌تواند ضایعاتی برای کشور به دنبال داشته باشد.اسلامیان در ادامه با مطرح کردن دو پیشنهاد برای همایش صنعت فولاد و معدن گفت: پیشنهاد می‌کنم که یک کارگاه آموزشی برای نورد هم برگزار شود. در حال حاضر واحدهای نوردی که به بحث نرم‌افزاری تجهیزات و تکنولوژی توجه داشته‌اند، موفق بوده‌اند. اما واحدهایی که بدون توجه به نرم‌افزارها خرید تکنولوژی کرده‌‌اند، دچار مشکل شده‌اند.عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه پیشنهاد داد که شرکت مشاور این همایش با مشاوران بین‌المللی، یک طرح آمایش برای صنعت فولاد کشور تدوین کند تا به این ترتیب بتوانیم یک نقشه راهی را متناسب با وضعیت موجود برای آینده، ترسیم کنیم.

شناسایی تولیدکنندگان بالقوه و بالفعل

در ادامه این نشست، علی نادری، مدیرعامل کنسوسیوم MTS با اشاره به اینکه نقشه راه مستندی در صنعت فولاد وجود ندارد، گفت: این همایش باید با کمک صاحبنظران شرایط فراهم شدن یک نقشه راه را برای صنعت فولاد فراهم کند. نادری با اشاره به ضرورت شناسایی تولیدکنندگان بالقوه و بالفعل در صنعت فولاد در منطقه اظهار کرد: به محض الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) و برداشتن تعرفه ها واحدهای فولاد برخی از کشورهای منطقه مثل امارات و عربستان ورشکسته می‌شود.

وی با اشاره به مواردی که در این همایش باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: جایگاه ایران در خاورمیانه، میزان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و تولید محصول نهایی به اندازه نیاز از جمله مواردی است که باید به آنها توجه شود.

فراهم کردن ابزار کار

مهرداد اکبریان، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن نیز در این نشست با اشاره به اینکه در همایش امسال باید راهکاری برای حل مسائل صنعت فولاد ارائه شود در مورد تولید و صادرات سنگ آهن گفت: در بحث‌های کارشناسی در ابتدا باید مشخص شود که تولید و صادرات سنگ آهن درست است یا نه؟ اگر این کار درستی است باید ابزارهای آن نیز فراهم شود. در حال حاضر مشکلات بسیاری در گمرک، حمل و نقل و تامین تجهیزات و تکنولوژی در این بخش وجود دارد که باید حل شود.

اکبریان همچنین بر دسترسی به منابع واقعی آماری در حوزه فولاد تاکید کرد و گفت: منابع آماری در حوزه فولاد باید مستند باشد.

زنگ خطر مصرف انرژی

رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با اشاره به اهمیت منابع زیرساختی در صنعت فولاد، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات فعالان این حوزه تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی است. در حال حاضر کشور در زمینه فولادسازی تاخیر دارد و مصارف برق در این حوزه خطر جدی برای آن محسوب می‌شود. به گفته وی، زنگ خطر مصرف انرژی باید یکی از مباحثی باشد که در همایش فولاد روی آن بحث شود.دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مشکل دیگر صنعت فولاد را بحث حمل و نقل ریلی دانست و گفت: وضعیت صنعت ریلی کشور از تامین برق برای واحدهای فولادی بدتر است. با توجه به ایجاد کارگروه مشترک بین ایمیدرو و راه‌آهن امیدواریم که این مشکل حل شود.محمد خان داداش‌پور، معاون ایمیدرو هم با اشاره به درهم ریختگی صنعت فولاد در بحث ظرفیت‌ها و تکنولوژی‌ها، ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید به سمت سیاست‌گذاری و نظارت عالیه پیش برویم.

مغفول ماندن حوزه زمین‌شناسی

کرباسیان نیز در توضیحاتی تکمیلی با اشاره به مغفول ماندن حوزه زمین‌شناسی در صنعت فولاد، اظهار کرد: در حال حاضر تنها معدن بزرگ سنگ‌آهن در سنگان به ثبت رسیده و بقیه معادن در دست بررسی است. وی با اشاره به اینکه چالش‌های صنعت فولاد بسیار جدی است، گفت: باید در همایش صنعت فولاد و معدن ایران روی دو تا سه محور معین بحث کنیم و به نتیجه برسیم. وی با اشاره به ضرورت ذخیره زمان، گفت: اگر در مسیر صحیح حرکت کنیم، باز چند سال زمان لازم است تا طرح‌‌ها به نتیجه برسند.بعد از طرح این مباحث، دبیر همایش با اشاره به موضوعات مورد بررسی در روز دوم همایش، گفت: معرفی تکنولوژی‌های نوین تولید، وضعیت سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی، وضعیت محصولات نهایی و میانی فولاد، معرفی خدمات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس کالای ایران، تامین سرمایه از طریق بورس اوراق بهادار، نحوه دریافت تسهیلات از بانک صنعت و معدن، مسائل زیست محیطی و شرایط فولاد ایران از جمله کارگاه‌های آموزشی است که در روز دوم همایش برگزار می‌شود.