انتقادات رییس سازمان استاندارد از دولت دهم

گروه صنعت و معدن- عدم پایبندی دولت دهم و وزرای سابق به اجرای برخی از مصوبات قانونی و تاخیر در اجرای استانداردهای پیش بینی شده در حوزه صنعت، معدن و تجارت انتقاد رییس سازمان ملی استاندارد ایران را به همراه داشت. گلایه‌هایی که در دولت دهم کمتر از سوی نظام الدین برزگری مطرح شد، اما با آغاز به کار دولت جدید سرباز کرد تا شاید مصوبات مسکوت مانده در سال‌های گذشته به مرحله اجرا درآید. اگرچه انتقادات مطرح شده را می‌توان به شکست سکوت چند ساله رییس سازمان ملی استاندارد ایران تعبیر کرد، اما وی معتقد است در دولت قبل نیز منتقد روند اجرای مصوبات بوده؛ به طوری که در دوران وزارت علی اکبر محرابیان در وزارت صنعت و معدن سابق اصرار به اجرای برخی از مصوبات و اعلام لیست خودروهای بی‌کیفیت، تهدید به برکناری وی را نیز به همراه داشته است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه در سال‌های گذشته بداخلاقی‌های بسیاری نسبت به سازمان استاندارد اعمال شد و این سازمان دوران سختی را سپری کرد، افزود: در دولت گذشته و به خصوص در زمان وزارت علی اکبر محرابیان بارها و بارها از بنده درخواست شده تا برخی مصوبات یا توصیه‌های خارج از قانون را عمل کنم؛ در حالی که هیچ‌گاه این کار را نکرده‌ام و حتی وزیر سابق صنعت و معدن پیغام داد که رییس‌جمهور از دست من ناراحت است.

وی همچنین از اختلافات گسترده خود با محرابیان، وزیر اسبق صنایع و معادن خبر داد و گفت:‌ در سال ۱۳۸۹ اعلام کردم که پنج خودرو غیراستاندارد هستند و مردم این خودروها را نخرند. آقای محرابیان به من زنگ زد و گفت: این حرف را تکذیب کنم که من گفتم این کار را نمی‌کنم. وی نیز به من گفت: فردا سر کار نیا چون برکنار شده‌ای.

هرچند تهدید به برکناری برزگری از سوی محرابیان در آن زمان اجرایی نشد، اما چند ماه بعد و براساس حکمی از محمود احمدی‌نژاد مهدی خورشیدی آزاد دبیر شورای مشاورین رییس‌جمهور به عنوان رییس سازمان ملی استاندارد ایران منصوب شد، حکمی که خیلی زود لغو و برزگری به موسسه استاندارد بازگردانده شد.

برزگری ادامه داد: بنده نمی‌توانستم رییس‌جمهور را ببینم در حالی که برخی خودروسازان با حضور در دفتر وی، برخی مصوبات را برای به تعویق انداختن اجرای استانداردها دریافت می‌کردند و این مصوبات بدون اطلاع من از سوی معاون اول ابلاغ می شد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: در ۸ سال گذشته رییس‌جمهوری سابق حتی یک بار هم به سازمان استاندارد سرنزد و این در حالی است که در همه کشورها روز جهانی استاندارد با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود.

کیفیت بدون رقابت نمی‌شود

برزگری با اشاره به تغییر برخی از مصوبات در دولت دهم بدون اطلاع وی نیز عنوان کرد: بنده دبیر شورای عالی استاندارد بودم، اما بدون اطلاع من وزیر و مسوول مربوطه به شورا پیشنهاد تعویق در زمان اجرای مصوبات را مطرح می‌کردند و شاهد بودیم که این پیشنهاد به صورت مصوبه از سوی معاون اول رییس‌جمهور نیز ابلاغ می‌شد.

انحصاری بودن بازار داخلی که امکان رقابت میان تولیدکنندگان را از بین برده دیگر انتقاد مطرح شده از سوی رییس سازمان ملی استاندارد ایران به فضای کسب‌وکار کنونی کشور است. به گفته برزگری، کیفیت در فضای انحصار شکل نمی‌گیرد، چرا که وقتی در فضای تحریم قرار داریم، برخی از تولیدات داخلی در شرایط انحصاری تولید می‌شود و با این شرایط به طور قطع درباره بهبود کیفیت با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار امیدواری کرد: با شکل گیری فضا و سیاست‌های جدید خارجی و بین‌المللی انحصارهای اقتصادی به تدریج برچیده شود و با ایجاد فضای رقابتی بتوان بهبود فضای کیفی را شکل داد.

در این خصوص نیز رییس سازمان ملی استاندارد ایران به انحصار در صنعت خودرو اشاره و از حمایت بیش از حد دولت از خودروسازان انتقاد کرد.

سرنگ‌های غیراستاندارد

عرضه سرنگ‌های غیراستاندارد در بازار یکی دیگر از موارد مطرح شده در نشست رییس سازمان ملی استاندارد ایران بود که وی موضوع آلوده بودن سرنگ‌های موجود در بازار را منتفی دانست.

به گفته برزگری، با بررسی های انجام شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران روی ۴۰ برند سرنگ، مشخص شد، پنج نمونه آنها غیراستاندارد است که البته این غیراستاندارد بودن به معنای آلوده بودن این سرنگ‌ها نبود. وی افزود: با این حال ما این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام کردیم و دو برند از بازار جمع‌آوری شدند و درباره سه برند دیگر به بیمارستان‌ها اطلاع رسانی شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: البته مسوول رسیدگی به آلوده بودن یا نبودن سرنگ‌ها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

انتقاد از حمایت‌های بی‌دریغ از خودروسازان

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با انتقاد از برخی حمایت‌های بی‌رویه از صنعت خودرو گفت: صنعت خودرو در ایران انحصاری است و با وجود تعرفه‌های نزدیک به ۱۰۰درصد برای واردات خودرو، فضای رقابتی برای تولید‌کنندگان داخلی وجود ندارد و مردم مجبورند خودروهای داخلی را بخرند.

وی با بیان اینکه طراحی برخی از خودروهای تولید داخل مربوط به ۱۵ تا ۲۵ سال پیش است، گفت: این خودرو‌ها در دنیا از رده تولید خارج شده، ولی تصمیم‌گیران ایران معتقدند که این خودروها همچنان باید در کشور تولید شوند.

برزگری اظهار کرد: در این شرایط وظیفه سازمان ملی استاندارد ایران برای کنترل کیفیت خودروها سخت شده و از ۵ سال پیش به موضوع ارتقای کیفیت خودروها ورود پیدا کردیم.

از تمدید مهلت نصب ایربگ بی‌خبر بودم

تاخیر مکرر در اجرای مصوبه نصب ایربگ روی خودروهای داخلی یکی دیگر از انتقادات مطرح شده از سوی رییس سازمان ملی استاندارد ایران است. برزگری در این خصوص می‌گوید: بنده دبیر شورای عالی استاندارد بودم، اما بدون اطلاع من وزیر و مسوول مربوطه به شورا پیشنهاد می داد و شاهد بودیم که این پیشنهاد به صورت مصوبه تعویق نصب دو ایربگ روی خودروهای داخلی از سوی معاون اول رییس‌جمهور پیشین ابلاغ شده است.

وی افزود: در آخرین مورد بنده اعلام کردم که دیگر مصوبات غیرقانونی را اجرا نمی‌کنم و تبعات این کار را نیز پذیرفتم.

برزگری تصریح کرد: طبق قانون قبلی از ابتدای مهر ماه امسال باید ۸۰درصد ازخودروهای تولید داخل به دو ایربگ مجهز می شدند و ۲۰درصد مابقی نیز تا پایان سال، دو ایربگ روی آنها نصب شود.

جلسات ویژه با وزیر صنعت

وی با اشاره به جلسات روز پنج‌شنبه وزیر صنعت افزود: در یکی از این جلسات پیشنهاد کردم که وزارت صنعت به جای پیگیری قیمت خودرو به دنبال ارتقای کیفیت خودرو باشد که قرار شد این برنامه در جلسات بعدی ارائه شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷ تا ۸ هزار نفر از تلفات جاده‌ای مربوط به تصادف موتور‌سیکلت‌ها ‌است و علاوه بر این ۵ تا ۶ هزار نفر نیز به عابر پیاده اختصاص دارد که اگر این تعداد را از رقم ۱۹ هزار نفری تلفات جاده‌ای کم کنیم، مشخص می‌شود که تعداد واقعی تلفات جاده عدد کمتری است. هر چند باز هم باید این تعداد کاهش یابد.

برزگری با بیان اینکه در سال ۸۵ تعداد تلفات جاده‌ای کشور حدود ۲۸ هزار نفر بود، افزود: با پیگیری استاندارد‌ها و همکاری برخی دستگاه‌ها در حال حاضر تعداد تلفات به ۱۹ هزار نفر رسیده و این در حالی است که تعداد خودروها سه برابر و تعداد سفرها ۲/۵ برابر شده است.

اعلام نتیجه تصادف اسکانیا دو هفته دیگر

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص حادثه اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران - قم نیز گفت: از نظر سازمان‌ استاندارد لاستیک اتوبوس علت اصلی حادثه اسکانیا نبوده، بلکه سرعت بالا دلیل این اتفاق است.

برزگری سپس با بیان اینکه برای بررسی این اتفاق هفت کارگروه در دستگاه‌‌‌های مختلف تشکیل شده است، افزود: یکی از این کارگروه‌ها، کارگروهی بود که برای بررسی لاستیک اسکانیا در سازمان استاندارد ایجاد شد.

وی اضافه کرد: در بررسی رویه لاستیک به این نتیجه رسیدیم که علامت شرکت لاستیک‌سازی گودیر روی این لاستیک وجود دارد که از لحاظ کیفیت تولیدات این شرکت مشکلی ندارد؛ بنابراین لاستیک از لحاظ کیفی مشکلی نداشته و ما سه دلیل را به عنوان نتیجه کارگروه برای علت حادثه اسکانیا اعلام کردیم. برزگری ادامه داد: ورود یک شی فلزی به لاستیک اتوبوس، برخورد یک شی برنده و تیز با لاستیک و دوپوسته شدن لاستیک اتوبوس در حین تصادف از دلایل ما است برای اینکه لاستیک اتوبوس به لحاظ کیفی مشکل نداشته است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران سپس تصریح کرد: چرا در حادثه اسکانیا موضوع بالا بودن سرعت اتوبوس پیگیری نمی‌شود، عنوان می‌کنند سرعت متوسط اتوبوس ۹۳کیلومتر در ساعت بوده، اما نباید متوسط سرعت را در نظر گرفت، بلکه باید سرعت لحظه‌ای اتوبوس در زمان حادثه مشخص شود. برزگری سپس با بیان اینکه نتیجه نهایی بررسی‌های کارگروه تا دو هفته دیگر اعلام می‌شود، گفت: نتیجه کارگروه بررسی حادثه اسکانیا در سازمان استاندارد به وزیر راه ارائه شده و علت نهایی حادثه پس از جمع‌بندی نتیجه حاصل از تحقیقات ۷ گروه از سوی وزیر راه اعلام خواهد شد.