نگاه صنعتگران به برنامه‌های رونق اقتصادی

گروه صنعت و معدن- اولین برنامه تلویزیونی رییس‌جمهور اگرچه بیانگر وضعیت ناخوشایند بخش اقتصادی کشور بود، اما وعده‌های خوشایند اعلام شده در این برنامه بازگشت امید به بخش تولید را به همراه داشت. صدور مجوز واردات ماشین‌آلات دست دوم با عمر حداکثر ۵ سال، رفع مشکل گشایش «ال.سی»، کاهش تشریفات غیرضروری گمرکی، اجرای قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار، تعیین تکلیف حساب بدهی به پیمانکاران و... را می‌توان از جمله وعده‌های حسن روحانی به بخش تولید دانست. وعده‌هایی که اجرای هریک از آنها گرهی از مشکلات تولید خواهد گشود و به گفته فعالان اقتصادی رسیدن به آنها در مدت زمان پیش‌بینی شده دور از ذهن نخواهد بود.

رفع مشکل گشایش «ال.سی» در ۱۰۰ روز از جمله وعده‌های اعلام شده از سوی رییس‌جمهور است، مشکل گشایش اعتبار اسنادی همزمان با تخلف بانکی ۳هزار میلیارد تومانی دامن بخش تولید را گرفت به‌طوری‌که تولیدکنندگانی که پیش از این با سپرده‌گذاری ۱۰ درصد قیمت کالا در بانک، اسناد اعتباری (ال‌سی) گشایش و کالا را خریداری و سپس با بانک تسویه حساب می‌کردند، ملزم شدند تا ۱۳۰ درصد و حتی به گفته رییس بانک مرکزی تا ۱۳۵ درصد از قیمت کالا را برای باز گرداندن «ال.سی» پرداخت کنند که این موضوع مانعی برای تولید شد. برهمین اساس، دولت تصویب کرد که بانک‌ها برنامه‌ریزی کنند تا برای گشایش اسناد اعتباری حداکثر ۳۰درصد از مشتری سپرده بگیرند و این موضوع گشایش بزرگی ایجاد خواهد کرد. این دستورالعمل به بانک مرکزی ابلاغ شده و نظام بانکی نیز برای اجرای آن آماده است.

آزاد شدن واردات ماشین‌آلات دست‌دوم دیگر وعده رییس‌جمهور به بخش تولید محسوب می‌شود؛ چرا که در سال‌های اخیر نرخ ارز بیش از سه برابر افزایش یافت و تامین تجهیزات برای بخش تولید با مشکلاتی مواجه شده بود، حال دولت سعی دارد تا با صدور مجوز واردات ماشین‌آلات دست دوم (حداکثر با عمر ۵ ساله) این مشکل بخش تولید را نیز برطرف کند.

کاهش تشریفات غیر ضروری گمرکی یکی دیگر از مصوبه‌های دولت محسوب می‌شود و از سوی دیگر دولت مصوباتی نیز برای تسریع در روند پرداخت حقوق گمرکی به تصویب رساند که از دپوی کالا در گمرکات کشور جلوگیری کند.

اما فراهم بودن شرایط برای تحقق وعده‌های داده شده از سوی رییس‌جمهور در مدت زمان ۱۰۰ روز سوالی است که با برخی از فعالان اقتصادی مطرح کردیم و امکان‌پذیر بودن رسیدن به این برنامه‌ها جوابی بود که از سوی این فعالان به برنامه‌های روحانی داده شد.