در‌حال‌حاضر ۴۳۰ کیلومتر از خط لوله پنجم سراسری جوشکاری شده که طبق برنامه تا پایان آذر آماده و در دی ماه بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سیدرضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با بیان این مطلب اظهار کرد: تاکنون۴۶۵ کیلومتر لوله این خط ۵۰۴ کیلومتری جوشکاری و ریسه شده است. وی افزود: خط لوله پنجم با هدف انتقال گاز فاز‌های ۶ تا ۸ عسلویه برای تزریق به آغاجاری ساخته می‌شود. این خط در مجموع پنج ایستگاه تقویت فشار دارد که دو ایستگاه در ابتدای خط و سه ایستگاه خورموج، آب پخش و سردشت در مسیر قرار دارند. به این منظور هشت کمپرسور در نظر گرفته شده که عملیات محوطه‌سازی، پاک‌سازی و تست‌های هیدرولیکی آن‌ها در حال انجام است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به تامین گاز ۵/۱۲میلیون مترمکعبی موردنیاز برای تست اولیه خط پنجم از فاز‌های ۲ و ۳ گفت: ‌این حجم گاز فقط برای راه‌اندازی اولیه خط عسلویه ـ فجر جم مورد استفاده قرار می‌گیرد پس از آن اگر گاز فاز‌های ۶ تا ۸ پارس‌جنوبی تا دی‌ماه همزمان با بهره‌برداری خط پنجم به تولید رسید، انتقال گاز ادامه پیدا می‌کند و در غیر‌ این صورت منتظر تولید گاز این سه فاز می‌مانیم.

خط لوله پنجم، شاهکار اجرایی

کسایی‌زاده با بیان این که خط لوله پنجم یکی از شاهکار‌های اجرایی در داخل کشور بوده، استدلال کرد: برای اولین بار در کشور بیش از ۵۰۰کیلومتر خط لوله انتقال گاز ترش ساخته می‌شود. همچنین در حالی ساخت این خط لوله برنامه‌ریزی شده که اگر خط لوله‌ای برای انتقال گاز شیرین بود هم به سه سال زمان نیاز داشت، چه رسد به این که مسوول انتقال گاز ترش است.

وی با بیان این که با مجموعه امکانات موجود ظرفیت تولید گاز در زمستان به ۴۴۴‌میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید، تشریح کرد: برنامه شرکت ملی گاز به گونه‌ای است که تمام تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های تقویت فشار و خطوط انتقال گاز به ویژه خط‌ های سراسری در هفت ماه ابتدایی سال انجام شود. همچنین راندن پیک هوشمند در ۴‌‌هزار کیلومتر خط لوله تا پایان مهر تکمیل می‌شود، بنابراین از ابتدای آن همه دستگاه‌ها برای فصل سرد آماده خواهند بود.

پنج برابر شدن مصرف گاز در زمستان

او به پنج برابر شدن مقدار مصرف گاز در فصل زمستان نسبت به ماه‌های گرم سال اشاره و اظهار کرد: در فصل زمستان مصرف بخش خانگی افزایش فوق‌العاده‌ای خواهد داشت، به طوری که مجبور می‌شویم در حالی که گاز تزریقی به مجموع نیروگاه‌ها در تابستان به روزانه ۱۵۰‌میلیون مترمکعب هم می‌رسد، در فصل زمستان کاهش و به ۴۰‌میلیون مترمکعب برسد تا تزریق به بخش خانگی افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که با این تمهیدات در زمستان مشکل تامین گاز نخواهیم داشت؟ تصریح کرد: معلوم نیست. داشتن یا نداشتن مشکل تامین گاز در زمستان به دو عامل برودت هوا و استمرار سرما و همچنین چگونگی صرفه‌جویی در مصرف گاز دارد. امیدواریم با توجه به پلکانی شدن نرخ گاز در سال‌جاری شاهد کاهش مصرف باشیم.