با وجود ابلاغ سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی و وجود بحران در صنعت شکر کشور، در حال حاضر بیش از ۸۰درصد کارخانجات قند و شکر کشور در اختیار دولت است.

به گزارش فارس، در دو سال اخیر و بر اساس گزارشات رسمی نهادها و سازمان‌های مسوول چون گمرک و سازمان بازرسی، واردات شکر بیش از اندازه نیاز مصرف بوده و به حدی است که تا ۲ سال دیگر نیز نیازی به واردات نیست. تولید شکر اکنون یک‌میلیون و ۴۰۰ تن است و واردات شکر در سال گذشته حدود ۵/۲‌میلیون تن بوده است.

کارخانجات شکر از سال گذشته با بحران جدی مواجه شده‌اند و نمی‌توانند محصول خود را به فروش برسانند.

با وجود تمام این مشکلات بررسی‌ها نشان می‌دهد که از حدود ۴۰ کارخانه قند و شکر کشور ۶ کارخانه متعلق به بخش عمومی غیردولتی (شامل آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید)، ۳ کارخانه با مالکیت مشترک بین بخش دولتی و عمومی غیردولتی، ۱۴ کارخانه دولتی، ۴ کارخانه با مالکیت مشترک بین بخش دولتی و خصوصی و ۱۱ کارخانه متعلق به بخش‌خصوصی است. در سال ۱۳۷۰ مقدار تولید شکر ۸۸۵‌هزار و ۵۰۰ تن بود که در سال ۱۳۸۴ به ۱۳۵۰‌هزار تن رسید. بخش عمده افزایش تولید شکر در سال‌های اخیر مربوط به بهره‌برداری از واحد‌های جدید تولید شکر از نیشکر است. تجهیزات واحد‌های تولیدی شکر کشور نیز ساخت کشورهای چک، آلمان، بلژیک، لهستان و هلند است که اکثرا باید بازسازی شوند.