برنامه‌های تازه وزارت صنایع و معادن برای توسعه شهرک‌های صنعتی

گروه صنعت و معدن- سرپرست وزارت صنایع و معادن از ارائه طرحی به مجلس برای کاهش وابستگی منابع توسعه شهرک‌های صنعتی از بودجه سالانه ایران خبر داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» علی‌اکبر محرابیان، سرپرست وزارت صنایع و معادن در جلسه تودیع محمدرضا نوتاش و معارفه امیررضا واعظ آشتیانی به عنوان مدیرعامل شرکت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: توسعه شهرک‌های صنعتی قطار حرکت صنعت است و توسعه این شهرک‌ها بهترین روش برای توسعه صنایع کوچک است. وی افزود: اعتبار لازم برای ایجاد شهرک‌های صنعتی به مراتب بالاتر از بودجه‌ای است که به طور سالانه به این شهرک‌ها اختصاص داده می‌شود. محرابیان اعتبار سال‌جاری برای شهرک‌های صنعتی را ۴۰میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم به بودجه سالانه برای توسعه شهرک‌های صنعتی بسنده کنیم هر سال به میزان ۲سال از برنامه توسعه صنعتی عقب می‌افتیم.

سرپرست وزارت صنایع و معادن ضمن انتقاد از وضعیت کنونی شهرک‌های صنعتی ایجاد شده، گفت: شهرک‌هایی که هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده‌اند، دچار نقایص جدی هستند و حتی آب، برق، گاز و سیستم فاضلاب آنها به مناسب تامین نشده است. علاوه‌بر آن سختی مسیر رفت و آمد به این شهرک‌ها موجب شده صنعتگران با مشکل مواجه شوند. محرابیان افزود: در حالی که سالانه بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان برای توسعه صنایع ایران در نظر گرفته شده که بخش عمده‌ای از آن به صنایع کوچک اختصاص دارد، تنها ۴۰میلیارد تومان به بستر این صنایع که شهرک‌های صنعتی است بودجه داده می‌شود که این یک برنامه نامتوازن است.

سرپرست وزارت صنایع و معادن تاکید کرد: توسعه شهرک‌ها صنعتی سالانه بیش از ۵هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بودجه دولت چنین ظرفیتی ندارد. چرا که مجموع بودجه عمرانی جذب شده در سال ۸۵، حدود ۱۶هزار میلیارد تومان بوده است.

محرابیان ادامه داد: طرحی را به مجلس به شورای اسلامی ارائه داده‌ایم که توسعه شهرک‌های صنعتی به بودجه سالانه دولت وابسته نباشد و از طریق تسهیلات بانکی و منابع یارانه‌ای بودجه این شرکت‌ها توسعه یابند وی افزود: در این طرح پیش‌بینی شده که سالی ۳ و ۲هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی استفاده کنیم و برای مناطق محروم معادل سود بانکی یارانه در نظر گرفته شود و بازپرداخت را هم خود فرد خریدار انجام دهد. در مورد مناطق دیگر مثل تهران نیز یارانه‌ای اختصاص داده نشود و میزان دوری از تهران میزان یارانه اختصاصی افزایش یابد. محرابیان ادامه داد: اگر این طرح با موفقیت اجرا شود می‌توانیم شهرک‌های صنعتی مصوب و حتی نیمه تمام را ظرف ۳سال آماده و تکمیل کنیم. وی ادامه داد: البته سیاست ما این نیست که خود سازمان شهرک‌های صنعتی را گسترش دهیم و در نظر داریم حتی اجرای شهرک‌های صنعتی را هم به بخش‌خصوصی واگذار کنیم. محرابیان در انتهای سخنانش گفت: آقای نوتاش نیز فعلا عضو هیات‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی خواهد بود و بعد از آن نیز از تجربیات ایشان در جای مناسبی در وزارت صنایع و معادن استفاده کنیم.

سازگار خواهم بود

امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز در ابتدای سخنانش علت آمدنش را به این سازمان این‌گونه توضیح داد: من بنده گناهکار خدا هستم و اکنون به اینجا آمده‌ام تا بلکه بتوانم موثر واقع شوم و راه نجاتم در روز قیامت شود.

وی در ادامه گفت: من در این سازمان کاملا تابع وزارت صنایع و معادن و دولت خواهم بود و مانند تافته جدابافته عمل نخواهم کرد.

واعظ‌آشتیانی ادامه داد: من به اینجا نیامده‌ام تا وارد جزئیات شوم و معتقدم مدیران نباید برای اختیاراتی که دارند مجبور باشند دوباره اجازه بگیرند، بنابراین به مدیران استان‌ها اعلام می‌کنم طبق اختیاراتتان عمل کنید و من هم از شما دفاع می‌کنم.

وی افزود: باید پذیرفت که تنها راه نجات کشورهای در حال توسعه گسترش صنایع کوچک و فراهم کردن شرایط لازم برای کارآفرینان است.

واعظ آشتیانی تاکید کرد: در حالی که کره و ژاپن و آلمان توانسته‌اند صنایع خود را توسعه دهند، چرا ما نباید بتوانیم. ما که از آنها باهوش‌تریم.

وی همچنین پیشنهاد کرد، مسائل مربوط به سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در صنایع کوچک سرمایه‌گذاری کنند کاملا به سازمان متبوعش تفویض شود تا موانع موجود در راه این سرمایه‌گذاران برطرف شود.

همچنین در ادامه این مراسم، محمدرضا نوتاش گفت: هم‌اکنون در بخش ایجاد شهرک‌های صنعتی از برنامه چهارم توسعه جلوتر هستیم و حتی در برخی شهرها ۵ و ۴ شهرک صنعتی داریم.

وی ادامه داد: معتقدم که واگذاری کارگاه‌های ساخته شده می‌تواند دوای مشکل بیکاری ما باشد و در نتیجه لازم است ساخت‌وسازها را کمی به سمت صنعت هدایت کنیم. در چنین شرایط سازمان شهرک‌های صنعتی می‌تواند مشکل ۳میلیون نفر بیکار را حل کند.