جهت‌گیری‌های اشتباه  باید اصلاح شود

گروه صنعت و معدن - احمد بختیار: دیروز معاونان و مدیران ارشد وزارت صنایع و معادن گرداگرد سرپرست وزارت صنایع و معادن نشستند تا شاهد حضور رسمی، معاونان جدید در این وزارتخانه شوند.

هاشمی ثمره معاون اداری و مالی وزارت صنایع و معادن هدایت جلسه را بر عهده داشت و پنج دقیقه وقت در اختیار سخنرانان نخست قرار داد. سخنرانان نخست مهدی ثقی، محمدرضا نوتاش، محسن حاتم بودند که در جایگاه معاونان پیشین سخن گفتند. هر چند در این میان دکتر حاتم که به عنوان معاونان جدید حوزه برنامه‌ریزی و فن‌آوری اطلاعات حضور یافته بود، به صراحت اعلام کرد، آمادگی معارفه نداشته است. چراکه پیش از این به نظر می‌رسید، حاتم روز تودیع را پشت‌سر خواهد گذاشت و نه تودیع و معارفه.

از سوی دیگر دانش مارنانی و واعظ آشتیانی در جایگاه معاونان جدید وزیر در امور صنایع (تولید سابق) و شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنایع کوچک دقایقی را برای سخنرانی در اختیار گرفتند.

نوتاش، مدیرعامل سابق شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنایع کوچک اعلام کرد. خرسند است از اینکه پس از ۴سال کار اجرایی، مجددا به محیط علمی دانشگاه بازمی‌گردد. وی عملکرد مجموعه (سابق) تحت امر خود را موفق ارزیابی کرد و گفت: تعداد شهرک‌های صنعتی از ۳۲۰ به بیش از ۵۶۰فقره رسید و قرار است به رقم ۷۵۰شهرک صنعتی دست یابیم. نوتاش، از شاداب شدن فضای شهرک‌های صنعتی و تغییر معماری محیط کار به عنوان اقدامات دوره مدیریت خود یاد کرد.

وی در پایان وقت سخنرانی خود اظهار کرد: بساز و بفروش واحدهای صنعتی موضوعی است که مغفول مانده و باید برای آن فعالیت شود. نوتاش افزود: همان طور که برای مسکن بساز و بفروش امری طبیعی است برای صنعت هم باید چنین موضوعی به جریان افتد.

حلقه سیاست شکسته شد

پس از وی ثقفی سخن گفت و ساختارشکنی دولت نهم را جزو ویژگی‌های این دولت دانست. به گفته وی، دولت‌های قبلی تنها افراد خاصی در حلقه سیاست ظاهر می‌شدند. اما این انحصار در دو سال اخیر شکسته شد و آحاد مختلفی وارد حوزه سیاست شدند. ثقفی به تحقیقی که خود انجام داده اشاره کرد و افزود: ۴۰ تا ۴۵درصد افراد در سیکل معروف سیاست نبودند و در دولت نهم بود که وضعیت تغییر کرد. مشاور محرابیان یادآور شد: فکر نمی‌کردم مقام سیاسی دولت نهم شوم هر چند پیش از آن سال‌های سال، مدیریت‌های مختلف را پشت سرگذاشته‌ بودم. وی گفت: در دولت نهم به کسی تضمین (برای ادامه مدیریت) داده نمی‌شود و این نکته مثبتی است. ثقفی در پایان، از محرابیان تشکر کرد که معاونت برنامه‌ریزی به محسن حاتم سپرده شده است.

حاتم: آمادگی معارفه را نداشتم

پس از وی، دکتر حاتم اظهار داشت: در معاونت تولید (صنایع فعلی). مسائل خاص بنگاه‌ها را پیگیری می‌کردیم.

وی از تدوین پیش‌نویس سند استراتژی به عنوان یکی از اقدامات پیشین خود یاد کرد. حاتم که انتظار انتصاب در معاونت برنامه‌ریزی را نداشت تاکید کرد: آمادگی معارفه جدید را نداشتم. از سوی دیگر، امیر واعظ آشتیانی خود را فرد تازه‌ واردی به ستاد وزارت صنایع و معادن دانست اما یادآور شد: از سال ۶۱وارد ایدرو شدم و همواره جزئی از صنعت بوده‌ام. وی افزود: در بدنه صنعت کار کرده‌ام. کف کارخانه را جارو کرده تجربه تولید را اندوخته‌ام. پس از او، جعفر دانش‌ مارنانی به سخنرانی پرداخت. وی که در ماه‌های نخست دولت نهم معاونت تولید وزارتخانه را بر عهده داشت گفت: امروزه حدود ۱۴۰هزار میلیارد تومان اقتصاد دولتی داریم اما باید به این رقم ۵۰۰هزار میلیارد تومان در امور بخش‌خصوصی سرمایه شکل بگیرد.

مارنانی افزود:‌ برای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه باید در گروه‌های مختلف صنعتی نظیر لوازم خانگی، نساجی، خودرو و... برند معروف و جهانی داشته باشیم. در جلسه دیروز، احمدی که مدیریت حوزه وزارتی و مشاور محرابیان را در اختیار گرفته است دقایقی کوتاه سخن گفت. احمدی جایگزین عبودزاده در این پست شده است.

وقت اضافه برای محرابیان

حوالی ظهر که نوبت به محرابیان رسید، وی خطاب به حضار گفت: به لحظات اذان نزدیک شدیم و دوستان وقت اضافه را در اختیار من قرار داده‌اند.

وی ابتدا تاکید کرد که مراسم تنها به جابه‌جایی و تغییر اختصاص دارد و کسی شاهد مراسم تودیع نیست. چرا که ما با کسی وداع نکرده‌ایم.

محرابیان افزود: از زمان حضور در این وزارتخانه با تمام مدیران جلسه گذاشته‌ام و به این نتیجه رسیدم که به طور عمومی ضعفی نداریم که نیاز به تغییر داشته باشیم اگر هم ضعفی است با تغییر رویکرد باید برطرف شود. وی ادامه داد: اگر برخی جهت‌گیری‌های این وزارتخانه اشتباه بوده و ادامه یافته است باید اصلاح شود. از همین رو تغییر مدیران را در جهت شکوفایی استعداد آنان قلمداد می‌کنم. سرپرست وزارت صنایع و معادن به عملکرد معاونت تغییریافته اشاره کرد و گفت: از مشاوره و تجربه گذشته برای رویکردهای جدید، استفاده خواهیم کرد.