نقص قانون مناقصات

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های اتوماسیون صنعتی با انتقاد از واردات کالاهای غیراستاندارد به کشور گفت:‌ برخی شرکت‌های خارجی هستند که از استاندارد لازم برخوردار نیستند و در بازار ایران حضور دارند.

ایراد قانون مناقصات هم به دلیل توجه صرف به قیمت بر این امر دامن زده و موجب شده است کالاهای غیراستاندارد ارزان مورد توجه بیشتر قرار گیرد. چرا که مدیران از ریسک خرید جنس با کیفیت و با قیمت گران‌تر می‌ترسند. یوسف بهمن‌آبادی

کیفیت صنعت اتوماسیون در اغلب پروژه‌ها به دلیل مستقل شناخته نشدن آن در یک سیستم رتبه‌بندی و در نتیجه ورود غیرمتخصصان به این حوزه دچار آسیب می‌شود.

احمد نصری، رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های اتوماسیون صنعتی با بیان این مطلب گفت: نبود یک رتبه‌بندی مستقل موجب شده شرکت‌های ایرانی زیرمجموعه شرکت‌های دیگر همچون سیستم برق یک واحد تولیدکننده یا زیرمجموعه فرآیند آنها قرار گیرند و شرکت‌هایی که برای فعالیت‌های مختلف مهندسی، طراحی و نصب سیستم اتوماسیون انتخاب شوند اغلب شرکت‌هایی هستند که امور مربوط به برق و غیره را انجام می‌دهند. وی افزود: انجام مراحل اتوماسیون به دلیل پیچیدگی‌های خاص خود از عهده این شرکت‌ها بر نمی‌آید و شرکت‌های اتوماسیون اغلب مجبورند کار را به صورت دست دوم تحویل بگیرند و این امر به کیفیت کار صدمه می‌زند.

نصری با بیان این که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای مستقل شناخته شدن این صنعت در سیستم‌های رتبه‌بندی گفت‌وگو و مکاتبه کرده‌ایم گفت: متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم اما اگر این امر تحقق پذیرد، شرکت‌های اتوماسیون صنعتی می‌توانند تمام کارهای طراحی اتوماسیون را با در نظر گرفتن جوانب آن انجام دهند.

وابستگی ۷۰درصدی به خارج

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های اتوماسیون صنعتی با اشاره به این که بیش از ۷۰درصد به خارج وابسته هستیم گفت: اگر یک پروژه را در فازهای مهندسی، خرید و نصب در نظر بگیریم، در بخش‌های مهندسی، نصب و راه‌اندازی مشکلی نداریم اما از نظر ساخت به خارج وابسته هستیم چون تکنولوژی این صنعت بسیار پیشرفته است و هر روز در حال تغییر است و ما متاسفانه عقب افتاده‌ایم.

وی در خصوص دلایل عقب افتادن صنعت اتوماسیون کشور گفت: تنوع تجهیزاتی که در اتوماسیون به کار می‌رود بسیار زیاد است به طوری که بیش از ۸۰۰نوع ابزار دقیق و سیستم‌های کنترل در دنیا ساخته می‌شود که نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی برای ساخت است و تنها شرکت‌هایی می‌توانند این سرمایه‌گذاری را انجام دهند که بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشند و بدون شک سرمایه‌گذاری برای بازارهای منطقه‌ای توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: برای مثال ساخت شیرهای کنترل نیازمند ۱۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری است در حالی که احتمالا مصرف کشور در طول ۳۰سال اخیر به ۱۰۰میلیون دلار هم نرسیده باشد.

از آنجا که حضور در بازارهای جهانی هم با توجه به رقابت بسیار فشرده آن بسیار سخت است و در واقع می‌توان گفت در‌حال‌حاضر سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در این زمینه امیدوارکننده نیست.همچنین از توان دولت نیز خارج است.

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های اتوماسیون صنعتی در خصوص چگونگی توسعه صنعت اتوماسیون و کاهش واردات اظهار کرد: در این زمینه خاص، نباید تولید به عنوان هدف در نظر گرفته شود بلکه هدف باید یکپارچه‌سازی (integration) تجهیزات اتوماسیون قرار گیرد و چون این تجهیزات کامپیوتری هستند نیازی نیست همه قطعات را تولید کرد.

مساله مهم دانشی است که به واسطه آن قطعات را جمع کرد و نرم‌افزارهای مناسبی روی آن نصب و مورد استفاده قرار داد.

در دهه گذشته تلاش زیادی کردیم دولت شرایطی فراهم کند تا شرکت‌های خارجی نتوانند فروشنده صرف محصولات خود باشند.

به این معنا که به آنها گفته شود تنها در صورتی می‌توانند با شرکت‌های داخلی همکاری کنند که سیستم یکپارچه‌سازی در داخل ایران صورت گیرد.

وی گفت: از این رو، پیشنهاد مشخص ما این است که دولت با تصویب طرح یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری سیستم، به شرکت‌های ما این فرصت را بدهد تا بتوانند این صنعت را توسعه دهند.

وی افزود: در این صورت بیش از ۵۰درصد مبالغ ارزی که در گذشته از ایران خارج می‌شده در داخل مصرف خواهد شد و توان علمی داخل را نیز ارتقا خواهد داد و تنها قطعات و سخت‌افزارهایی که مورد نیاز است وارد می‌شود و در داخل جمع و نرم‌افزار آن نوشته می‌شود.رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های اتوماسیون خاطرنشان کرد: با وجود توان انجام چنین امری در داخل و کسب موفقیت‌های بسیار بالای برخی شرکت‌ها در سطح جهانی اما به دلیل نبود حمایت کافی، ناگزیر به تعطیلی فعالیت خود شده و متحمل ضررهای هنگفتی نیز شده‌اند.