قیمت گاز، در آینده نزدیک به دلیل مزیت بالای زیست محیطی آن، به مراتب بیش از قیمت نفت خواهد شد.

دکتر مسعود درخشان اقتصاددان انرژی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان این مطلب در گفت‌وگو با ایسنا متذکر شد: گفت‌وگو درباره قیمت گاز صادراتی بحثی انحرافی برای دور کردن افکار عمومی و ذهنیت سیاستمداران کشور از این مسئله مهم است که صادرات گاز در شرایطی که تراز گاز کشور منفی است و گازی برای صادرات وجود ندارد، منافع و امنیت ملی را تهدید می‌کند. مدیر سابق مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت در لندن، در ادامه با اشاره به این که تراز منفی گاز منافع و امنیت ملی کشور را تهدید می‌کند، درباره فرمول قیمت گازی که گفته می‌شود در مذاکرات سه جانبه هند و پاکستان مورد توافق قرار گرفته است، اظهار داشت: مقایسه فرمول‌های صادرات گاز قطر، عمان به صورت LNG و فرمول‌هایی پیشنهادی تیم‌های مذاکره‌کننده ایرانی قبلی و فعلی، نشان می‌دهد که هر دو فرمول پیشنهادی ایران، به مراتب از قیمت گاز صادراتی قطر و عمان به ژاپن کم‌تر است. بر این اساس اگرقیمت هر بشکه نفت خام ژاپن وبرنت را ۶۰‌دلار در نظر بگیریم، قیمت گازصادراتی قطر$ ۷۷/۹ عمان$ ۰۹/۹ ، تیم مذاکره‌کننده قبلی ایران $ ۲/۷ و تیم فعلی $ ۹۳/۴ خواهد بود. اگر چه باید هزینه‌های مایع‌سازی را از این قیمت گاز صادراتی قطر و عمان کسر نمود، اما با این حال قیمت گاز قطر و عمان به مراتب بیش از بهای گاز در فرمول تیم مذاکره‌کننده فعلی ایران است. هر ‌میلیون BTU معادل ۱۸‌درصد یک بشکه نفت خام است که با احتساب هر بشکه ۶۰‌دلار، قیمت‌ آن حدود ۱۱‌دلار است. این در حالی است که به دلیل مزیت زیست-محیطی گاز، بهای آن در آینده نزدیک به مراتب بیش از نفت خواهد شد.در این شرایط انتظار این است که مقامات و مسوولان کشور به این مسئله توجه کافی داشته باشند که بهای گاز صادراتی قطر به طور قابل ملاحظه‌ای بیش از فرمول پیشهادی است که گفته می‌شود تیم مذاکره‌کننده فعلی درباره آن به توافق رسیده است. این در حالی است که هم ایران و هم قطر‌ گاز خود را از مخزن مشترک پارس‌جنوبی برداشت می‌کنند.

گاز برای ازدیاد برداشت از مخازن نفت

وی تاکید کرد: قطر راهی جز صادرات برای بهره‌برداری از این میدان مشترک ندارد، در حالی که برای کشور ما، در کنار سایر گزینه‌های موجود، استفاه از گاز به منظور ازدیاد برداشت حجم عظیمی از ذخایر نفت کشور، اولویت دارد، ضمن آن که اصل گاز تزریق شده به مخازن نفت کشور، برای نسل‌های آینده ذخیره خواهد شد و با بهایی چند برابر توسط نسل‌های آینده به فروش خواهد رسید.

قیمت افزایش می‌یابد

درخشان اضافه کرد: باید به این نکته نیز توجه کرد که بازار گاز دنیا به زودی با محدویت عرضه مواجه می‌شود. در این صورت باید به دو نکته توجه کرد:الف) به نحو طبیعی محدودیت عرضه بر بهای گاز در آینده نزدیک تاثیر خواهد گذاشت. ب) کشورهای صادر‌کننده، هرگز نیازی به پرداخت هیچ‌گونه‌ رانتی به مشتریان خود ندارند.