رکورد تولید در واحدهای مختلف فولادمبارکه شکسته شد

گروه صنعت و معدن- مهندس محمد رجایی، رییس هیات‌‌مدیره و مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان این مطلب که تامین نیاز داخلی، توسعه صادرات، تولید محصولات جدید و اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت مهم‌ترین رسالت فولاد مبارکه نسبت به جامعه است، گفت: فولاد مبارکه همواره تلاش کرده است با استفاده از توانمندی‌ کارشناسان و متخصصان داخلی خود بیشترین بهره‌برداری از منابع و امکانات موجود را داشته و همچنان پیشگام در تولید فولاد کشور باشد. وی افزود: تولید ۴میلیون و ۷۳۶هزار تن محصول طی سال ۸۵ حاکی از تلاش و کوشش کارکنان سختکوش و متعهد این شرکت در جهت تامین نیاز داخلی کشور است و این در حالی است که ظرفیت اسمی ایجاد شده در دو سایت فولاد مبارکه و سبا به میزان ۹/۴میلیون تن فولاد خام در سال است.

مهندس رجایی در ادامه گفت: این میزان تولید سبب شده است که در واحدهای گندله‌سازی به میزان ۱۳درصد، احیای مستقیم ۷/۱۷درصد، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم ۲۲/۱۲درصد، فولادسازی و نورد پیوسته سبا ۳۷درصد، نورد گرم ۲۴/۱۵درصد و نورد سرد نیز به میزان ۳۳/۳۷درصد رشد نسبت به سال قبل داشته باشد.

مدیر عامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود به رکوردهای حاصل شده در ماه‌های اخیر اشاره کرد وگفت: تمامی واحدهای این شرکت موفق شده‌اند رکوردهای جدیدی در تولید داشته باشند. به طوری که واحد گندله‌سازی با تولید ۶۰۰هزار تن گندله طی یک ماه به موفقیتی بزرگ دست یافت که در ادامه این روند تولید این واحد از مرز ۵/۶میلیون تن در سال عبور خواهد کرد، واحد احیای مستقیم نیز با تولید ۴۵۰هزار تن آهن اسفنجی طی یک ماه رکورد جدیدی به ثبت رسانده که با ادامه این روند، تولید این واحد از مرز ۵میلیون تن در سال عبور خواهد کرد.

وی با اشاره به رکورد تولید ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت:‌ این واحد با تولید ۳۸۸هزار و ۹۰۰تن فولاد خام (تختال) به بالاترین رکورد دوران بهره‌برداری دست یافت. ضمن اینکه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا نیز با تولید ۴۴هزار تن فولاد مذاب و ۴۳هزار تن کلاف گرم در خردادماه به بالاترین رکورد دوران بهره‌برداری خود دست یافت.

رجایی افزود: ناحیه نورد گرم نیز با تولید ۴۰۸هزار و ۵۱۶تن کلاف گرم رکورد جدیدی به ثبت رساند و بدین ترتیب خود را به کلوپ تولیدکنندگان ۵میلیون تنی دنیا نزدیک‌تر نمود.

مهندس رجایی رکورد ناحیه نورد سرد را به میزان ۸۱هزار و ۶۵۸تن بیان کرد و افزود:‌ نورد سرد رو قفسه‌ای با تولید ۲۰هزار و ۸۴۳تن کلاف سرد طی اردیبهشت‌ماه به بالاترین رکورد خود دست یافت و واحد قلع اندود نیز به رکورد ۹هزار و ۱۰۰تن ورق قلع‌اندود دست یافت.

وی رکورد واحد‌های گالوانیزه و رنگی را به ترتیب به میزان ۱۶هزار و ۷۰۰تن و ۷هزار و ۵۰۶تن بیان کرد.

رییس هیات‌مدیره فولاد مبارکه در ادامه به صادرات بیش از یک‌میلیون تن محصول به ۳۴کشور طی سال ۸۵ اشاره کرد و گفت:‌ توسعه صادرات فولاد مبارکه به عنوان یکی از استراتژی‌های پایدار این شرکت در راستای رقابت با تولیدکنندگان معتبر جهان است که صدور بیش از یک‌میلیون تن محصول به بازارهای بین‌المللی بیش از ۵۰۰میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

وی با اشاره به تولید محصولات جدید در فولاد مبارکه اظهار داشت: تولید محصولات ویژه و جدید و با ارزش افزوده بالا همواره به عنوان یک هدف مهم و اساسی در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته و هر روز کارکنان متعهد فولاد مبارکه در صدد تولید محصولات جدید هستند که می‌توان به تولید فولادهای مقاوم به ضربه بسیار بالا، ورق‌های X۵۲، ورق‌های API، ورق‌های MB مخصوص بدنه خودرو، فولادهای الکتریکی جهت استفاده در هسته موتورهای الکتریکی و ... اشاره کرد.

مهندس رجایی با اشاره به اینکه رکوردشکنی و تولید محصولات ویژه و جدید در فولاد مبارکه ادامه دارد، افزود: توسعه ظرفیت‌های موجود یکی دیگر از برنامه‌های استراتژیک و پایدار فولاد مبارکه است. به طوری که با اجرای طرح شهید خرازی به میزان ۲ میلیون تن، طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا به میزان ۷۰۰هزار تن و توسعه‌های زیر سقف موجود نیز به میزان یک میلیون تن به ظرفیت فعلی این شرکت افزوده خواهد شد و تا ۴سال آینده ظرفیت فولاد مبارکه به بیش از ۵/۸میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد در حال حاضر فولاد مبارکه بیش از ۴۶درصد از کل تولید فولاد کشور و ۵۳درصد از کل صادرات محصولات فولادی را به خود اختصاص داده است و با توجه به چشم‌انداز ۲۰ساله کشور می‌بایستی این میزان تولید و صادرات همچنان تثبیت گردد که در این راستا با برنامه‌ریزی‌های مناسب در صدد هستیم طبق سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور حرکت کنیم که البته کاری بسیار سخت و دشوار است که قطعا همکاران پرتلاش و زحتمکش ما به آن توجه ویژه داشته و خواهند داشت.

وی دست‌یابی به دانش فنی احداث و راه‌اندازی مدول‌های احیاء مستقیم جهت تولید آهن اسنفجی را یکی از افتخارات بزرگ و ارزشمند صنعت فولاد کشور و به‌خصوص فولاد مبارکه بیان کرد و افزود: واحد ششم احیاء مستقیم این شرکت در سال گذشته با ظرفیت یک میلیون تن در سال به دست توانمند متخصصان و کارشناسان داخلی با موفقیت احداث و راه‌اندازی شد و برگ دیگری در راستای بومی‌سازی صنعت کشور که از آرزوهای دیرینه هر ایرانی است افزوده شد و به این ترتیب این مجمع با تولید بیش از ۴میلیون و ۷۰۱هزار تن آهن اسفنجی به بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است.

مهندس رجایی در خاتمه سخنان خود با اشاره به عرضه محصولات فولاد مبارکه به بازار داخل کشور طی سه ماهه اول سال جاری گفت بیش از یک میلیون و ۶۶هزار تن انواع محصولات این شرکت به بازار داخل کشور عرضه شد که نسبت به سال گذشته ۳۴درصد رشد داشته است.