مدیرعامل صدرا رفتنی شد

دنیای اقتصاد- صدرا بزرگ‌ترین تجربه خصوصی‌سازی در تاریخ ایران است که صبح پنج‌شنبه مجمع عمومی آن همزمان با اخبار داغ مبنی‌بر خانه‌تکانی بزرگ در مدیریت آن برگزار شد. این مجمع در حالی در تهران برگزار شد که هیات‌مدیره این شرکت با حسابرس قانونی بر سر صورت‌های مالی، دچار اختلاف نظر بسیار شدیدی بودند. نگاه

اشک‌ها و لبخند‌ها در صدرا

عظام‌الدین صدیقی

جلیل خبره پس از ۲۲سال مدیریت در یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنایع دریایی خاورمیانه در حالی که اشک از چشمانش سرازیر می‌شد، از صدرا خداحافظی کرد. وی در حالی این شرکت را ترک گفت که پیش‌تر اشک از چشمان اطرافیان وی هم سرازیر شده بود.

استعفای چند تن از معاونان ستادی و مدیران بخش‌های کشتی‌سازی، همگی خبر از عمیق شدن اختلاف‌ها میان مدیران رده‌ بالای صدرا می‌داد.

کارکنان این شرکت از مدت‌ها پیش چنین روزی را پیش‌بینی می‌کردند، اما تلاش‌های مدیرعامل، مانع از عیان شدن این اختلاف‌ها می‌شد. علت اصلی خروج مدیر‌عامل از اتاق طبقه چهارم ساختمان آبی و نقره‌ای رنگ شهرک غرب، اعمال فشار از سوی مقامات رده بالای اجرایی کشور بوده است اما به گفته نزدیکان خبره، استفاده نکردن از مدیریت سیستماتیک، یکجانبه‌گرایی، برخوردهای گاه و بیگاه با کارفرما به ویژه (وزارت نفت در دولت نهم) و فاصله گرفتن از مطالبات نیروی انسانی از عوامل شدت یافتن اختلاف‌های درونی این شرکت بوده است. و این گسست‌های درونی، همچون کاتالیزوری در خروج خبره عمل ‌کرده است. دراین میان حضور نزدیکان خانوادگی مدیر عامل در پست‌های رده بالای این شرکت یکی دیگر از عواملی است که عملکرد خبره را زیر سوال می‌برد چرا که پرسنل صدرا شاهد بودند برادر، برادرزاده، داماد، پسرخاله داماد و خاله همسر وی در راس شرکت‌های تابعه صدرا فرمان می‌راندند.پس از قطعی شدن خروج خبره از آن شرکت به برخی از معاونان پیشنهاد شده بود که جانشین مدیرعامل شوند، اما آنها نپذیرفته بودند. چرا که برخی از آنها از قدرت اجرایی بی‌بهره بودند و برخی دیگر نیز به دلیل آشنایی با چالش‌های صدرا، از پذیرفتن آن پیشنهاد طفره رفتند.

از سوی دیگر، فشارهایی که از مدت‌ها پیش بر صدرا وارد می‌شد و وزارت نفت آن را نمایندگی می‌کرد نشان از جدی بودن تلاش‌ها برای برکناری خبره بود. وزارت نفت تاخیر در راه‌اندازی سکوی حفاری نیمه شناور البرز، تعلل در راه‌اندازی فازهای ۶ تا ۸ پارس‌جنوبی و... را بهانه‌ای مناسب برای اعمال فشار می‌دید. اکنون اما پس از خروج خبره از صدرا، نمی‌توان از برخی نکات صرفنظر کرد. صدرا شرکتی است که با در اختیار داشتن کارخانه بزرگ کشتی‌سازی و نیز جزیره اختصاصی در بوشهر پتانسیل‌های فراوانی برای عرض اندام میان غول‌های صنایع دریایی دارد، اما فشار شدیدی که کارفرمایان داخلی (وزارت نفت برای طرح‌های گازی و نفتی و وزارت راه برای پل میان‌گذر ارومیه) و نیز خارجی (آلمان و بلژیک) برای تسریع در روند اجرایی طرح‌ها وارد می‌کنند، وضعیت را برای صدرا، بیش از پیش بغرنج کرده است.

خبره که از ابتدا همچون پدری ،همراه صدرا بوده و این شرکت را از یک مجموعه ۲۴۰نفری به یک شرکت چند‌هزار نفری تبدیل کرده، اکنون خود را در قامت معماری می‌بیند که خشت کلیدی یک بنا را در اختیار دارد که با برداشتن آن، بنا به تمام فرو می‌ریزد. آگاهان و تصمیم‌گیران بر این نکته واقفند، و به نیکی می‌دانند که صدرا حداقل در ماه‌های آتی، نمی‌تواند در مسیر حرکت اصلی خود قرار گیرد.چرا که ابتدا باید مدیرعامل جدید انتخاب شود. پس از آن طبق رسمی دیرینه، معاونان دستخوش تغییر قرار گیرند و معاونان نیز مدیران کل را تغییر می‌دهند.از همین رو، این شرکت با در اختیار داشتن میلیاردها دلار پروژه، در ماه‌های آتی، به رخوتی چند ماهه دچار خواهد شد.

اما هر چه باشد، مسوولان عزم خود را برای پایان دادن به مدیریت ۲۲ساله خبره، جزم کرده‌اند معتقدند، با امکاناتی نظیر کارخانه کشتی‌سازی و به ویژه جزیره اختصاصی، فرصتی باورنکردنی برای مدیریت جدید فراهم شده است. اکنون مدیرانی آماده حضور در این غول صنایع‌دریایی هستند که کفه ترازوی پروژه‌های جدیدشان، بسیار سنگین‌تر از امکانات آنها است. این پروژه‌ها بدون برداشتن خبره، و استفاده از امکانات صدرا مجالی برای اجرا نمی‌یافتند.