گروه صنعت و معدن - معاون وزیر کار و امور اجتماعی گفت: یکی از چالش‌های بنگاه‌های اقتصادی کوچک این است که ماندگاری آنها کم است.

جواد فرش‌باف، با بیان اینکه این بنگاه‌ها از میانگین عمر کمتری برخوردارند اظهار داشت: تنها اقدام ممکن این است که با اتخاذ سیاست‌هایی میانگین عمر این واحدها را افزایش داد. معاون سیاست‌گذاری اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی گفت: نداشتن بازار مناسب یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف و آسیب پذیری بنگاه‌های کوچک است و دسترسی به بازار مناسب باعث می‌شود تا بنگاه‌های کوچک به پایداری برسند و اتصال بنگاه‌های کوچک به بازار‌های مختلف منطقه‌ای، ملی و جهانی یکی از این راه‌های تامین پایداری بنگاه‌های کوچک و زودبازده است.

معاون وزیر کار گفت: ایجاد بنگاه‌های کوچک در قالب خوشه‌های صنعتی باعث می‌شود تا هزینه‌های بنگاه‌ها در زمینه‌های آموزش، تحقیقات و بازاریابی کاهش یابد.

معاون وزیر کار و امور اجتماعی گفت: برای تامین پایداری بنگاه‌های کوچک، خوشه‌های کسب و کار با محوریت صادرات در ۷۲ شهرک صنعتی طی چهار مرحله استقرار واحد‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، واحد‌های بازاریابی، واحد‌های تحقیق و توسعه و واحد‌های استاندارد ایجاد می‌شوند.

فرشباف گفت: تا پایان سال باید مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در آنها مستقر شود و این اولین مرحله ایجاد خوشه‌های کسب و کار در این شهرک‌های صنعتی است، در حال حاضر در ۱۵ شهرک صنعتی مراکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای مستقر شده‌اند.

وی استقرار مراکز بازاریابی در شهرک‌های صنعتی را دومین مرحله ایجاد خوشه‌های صنعتی دانست و گفت: با استقرار واحد‌های بازار یابی در شهرک‌های صنعتی بنگاه‌های کوچک تولیدی می‌توانند از خدمات بازار یابی این واحدها استفاده کرده و ضمن دسترسی به بازار‌های جدید، حضور خود در بازار‌های قبلی را مستحکم تر نمایند.

معاون وزیر کار ضمن تاکید بر اهمیت تحقیق و توسعه در تامین پایداری و افزایش میانگین عمر بنگاه‌ها اظهار داشت: در مرحله سوم ایجاد خوشه‌های صنعتی، واحد‌های تحقیق و توسعه در شهرک‌های صنعتی مستقر خواهد شد.