با ورود دستگاه‌های سردکننده، صنعت یخ‌سازی نیز به زودی در کشور از بین خواهد رفت.

مجتبی حاج‌حسنی، یک تولیدکننده و پخش‌کننده یخ، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: تولید یخ‌های قالبی تقریبا از ۵۰ سال پیش در ایران فعالیت خود را آغاز کرد، در حالی ‌که پیش از آن یخ در یخچال‌های طبیعی و در شرایط کاملا غیربهداشتی درست می‌شد. او با اشاره به این‌که زمانی حدود ۱۰۰ واحد یخ‌سازی در تهران وجود داشت، عنوان کرد: بعد از ورود یخچال و آب‌سردکن به کشور، واحدهای یخ‌سازی نیز یکی بعد از دیگری تعطیل شدند، به طوری‌که هم‌اکنون حداکثر ۱۵ واحد در تهران فعال هستند و در کرج نیز که زمانی بین ۱۰ تا ۱۲ واحد فعال وجود داشت، هم‌اکنون تنها ۲ یا ۳ باقی مانده‌اند.

حاج‌حسنی اضافه کرد: زمانی کارخانه بیش از ۳۰‌هزار قالب در روز تولید داشت، اما هم‌اکنون تولید آن حداکثر به ۴‌هزار قالب می‌رسد.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون بیشترین خریدار قالب‌های یخ، کشتارگاه‌های مرغ و مراکز نگهداری ماهی هستند، توضیح داد:‌ در حال حاضر هزینه بالای برق در صنعت یخ‌سازی که مصرف بالایی نیز دارد، مشکل اصلی به شمار می‌رود.

این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: در کارخانه‌های یخ‌سازی از کمپرسورهای آمونیاکی برای سرد کردن استفاده می‌شود که مصرف برق هر یک به حدود ۹۰ کیلووات می‌رسد.

دست‌فروشان

وی با اذعان به شرایط غیربهداشتی عرضه یخ توسط دست‌فروشان، تصریح کرد: ما یخ‌های تولیدی را به افرادی که دارای مجوز هستند می‌فروشیم و به احتمال زیاد دست‌فروشان نیز از این افراد خریداری می‌کنند که در هر صورت، شهرداری و وزارت بهداشت باید به طور جدی با آنها برخورد کنند.

حاج‌حسنی با بیان این مطلب که در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا عملیات یخ‌سازی به‌صورت بسیار پیشرفته و کاملا اتوماتیک انجام می‌شود، توضیح داد:‌ قیمت هر یک از دستگاه‌های پیشرفته تولید یخ حدود ۳۵۰‌هزار دلار است و در صورتی‌که از طرف مسوولان برای واردات این دستگاه‌ها حمایت شویم، قادریم صنعت یخ‌سازی را از سراشیبی سقوط نجات دهیم.