انرژی 25درصد هزینه تمام شده سیمان را می‌بلعد

گروه صنعت و معدن- بیش از ۲۵درصد قیمت تمام شده سیمان را هزینه انرژی تشکیل می‌دهد.

محمودرضا تاجیک، دبیر همایش ملی جایگاه مصرف انرژی در صنعت سیمان این مطلب را به خبرنگاران اعلام کرد.

در این نشست که البته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان حضور نداشت، اعلام شد: با توجه به کاهش گرایش کارخانه‌ها به مصرف انرژی فسیلی، مصرف انرژی گاز از ۳۵درصد کل مصرف انرژی در سه سال گذشته به ۶۵درصد افزایش یافته است. تاجیک ادامه داد: با توجه به استفاده کارخانه‌ها از تکنولوژی‌های جدید و استاندارد، امیدواریم مصرف انرژی را به میزان قابل قبول ۷۲۰ کیلوکاری و مصرف برق را به ۸۵ کیلووات ساعت (برای تولید هر تن سیمان) برسانیم.

تاجیک با بیان اینکه در سال ۲۰۰۴ میلادی حدود ۲۳۰۰میلیون تن سیمان در دنیا تولید شده است تصریح کرد: چین با سهم ۴۵درصدی مقام نخست را در تولید سیمان داشته است.

وی افزود: در‌حال‌حاضر ظرفیت تولید سالانه سیمان ایران ۴۲میلیون تن است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به ۵۷میلیون تن برسد.

البته این رقم تا پایان سال ۱۳۹۰ به ۷۰میلیون تن خواهد رسید.

علاوه بر آن با توجه به طرح‌هایی که در پیش داریم تا سال ۱۴۰۰ میزان تولید را به ۸۵ تا ۹۰ میلیون تن خواهیم رساند و به رتبه چهارم جهانی دست خواهیم یافت.

پرداخت حقوق با اخذ وام

تاجیک با اشاره به اینکه برخی کارخانه‌های سیمان‌سازی به دلیل مشکل نقدینگی مجبور شده‌اند حقوق پرسنل خود را از طریق دریافت وام یا پیش‌فروش سیمان تامین کنند گفت: همه مسوولان با آزادسازی قیمت سیمان موافقند و از مشکلات کارخانه‌ها آگاهی دارند و با توجه به نرخ بهره‌ها و دیگر مولفه‌ها، قیمت واقعی سیمان بیش از ۴۵هزار تومان تعیین شده است نگرانی موجود از اجرای طرح آزادسازی سیمان بیشتر به خاطر ایجاد بازار سیاه است.

وی افزود: از آنجا که در عمر ۷۴ساله تولید سیمان در کشور، نیاز همواره بیش از تولید بوده است شکل گرفتن بازار سیاه نیز وجود داشته است.

تاجیک با اشاره به اینکه دولت با آزادسازی قیمت سیمان، سعه‌صدر بیشتری از خود نشان دهد، گفت: در این صورت طرح به سرانجام می‌رسد. این امر ممکن است در ابتدا بازار را ملتهب کند اما پس از مدتی به تعادل می‌رسد.

وی با بیان اینکه هیچ ارگانی مثل انجمن سیمان نمی‌تواند هماهنگ‌کننده خوبی میان کارخانه‌ها باشد اظهار کرد: از آنجا که تمام کارخانه‌داران عضو انجمن هستند و در این انجمن اطلاعات به طور مرتب رد و بدل می‌شود، بهتر است هماهنگی بیشتری داشته با این انجمن صورت گیرد، انجمن هم قول داده هنگام آزادسازی قیمت سیمان، هر جا کمبود احساس شود، با هماهنگی بازار، نیازها را پوشش دهد.

سالم‌ترین بخش توزیع

دبیر همایش «جایگاه مصرف انرژی در صنعت سیمان» ادامه داد: سالم‌ترین بخش در توزیع سیمان کارخانه‌ها هستند.

تاجیک با بیان اینکه تجارت سیمان به شکل گسترده مفهومی ندارد گفت: تنها ۷درصد تجارت سیمان را تولید جهانی تشکیل می‌دهد و ۹۳درصد تولید در داخل کشورها مصرف می‌شود.

چراکه واردات سیمان از دیگر کشورها مقرون به صرفه نیست.

تاجیک گفت: مشکلات نقدینگی و پایین نگه داشتن قیمت سیمان در سه سال گذشته موجب شده سرمایه‌گذاران نسبت به چهار سال گذشته رغبت کمتری به سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان نشان دهند.

نیازمند فرهنگسازی هستیم

دکتر مصطفی خانزادی، رییس کمیته علمی همایش ملی جایگاه مصرف انرژی در صنعت سیمان همچنین در این نشست خبری با بیان اینکه محورهای علمی این همایش ۱۱ عنوان شامل مصرف انرژی در ایران و جهان، راه‌های مدیریتی بهینه‌سازی مصرف و راه‌های تکنیکی و فرآیندی مصرف بهینه است، گفت: ۵۰مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که ۳۵مقاله انتخاب شده است که بیشتر جنبه کاربردی دارد.

همایش ملی جایگاه مصرف انرژی در صنعت سیمان بیستم تیرماه در مجتمع امام خمینی دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.