سرانه مصرف دارو در ایران براساس آمار و اطلاعات سال ۸۴ رقمی معادل ۲۲دلار و برای کل جهان ۹۰دلار است گروه صنعت و معدن- R&D و توجه به تحقیق و توسعه در صنعت داروسازی و کارخانه‌های تولیدکننده مواد اولیه موردنیاز این صنعت یک بحث کلیدی به حساب می‌آید و شرکت‌هایی در این عرصه موفق هستند به این مقوله توجه کنند.

مهدی جاریانی، مدیر عامل شرکت تولید مواد اولیه داروپخش با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: آمارها نشان می‌دهد متوسط بازدهی در صنعت داروسازی و مواد اولیه ۱۶درصد است این در حالی است که این رقم برای کل صنایع ۹درصد است و این فاصله چشمگیر در بازدهی صنعت داروسازی در مقایسه با بازدهی کل صنایع نشان می‌دهد تحقیق و توسعه در این صنعت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

جاریانی سپس افزود: لذا روز به روز و سال به سال داروهای جدید وارد بازار می‌شود.

این فعال صنعت داروسازی با اشاره به اینکه سرانه مصرف دارو در ایران براساس آمار و اطلاعات سال ۸۴ رقمی معادل ۲۲دلار و برای کل جهان ۹۰دلار است گفت: پایین بودن سرانه مصرف دارو به لحاظ پولی و ارزشی ناشی از یارانه‌‌ای بودن خرید مصرف دارو در بازار ایران و همچنین به دلیل سود پایین حاصل از تولید دارو در کشور است.

اما در مقابل سرانه مصرف دارو در کشور ما به لحاظ تعداد بسیار بالا است.

مدیر عامل شرکت تماد خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۰۰میلیارد تومان دارو وارد کشور شد و ۹۰۰میلیارد تومان نیز انواع محصولات دارویی در داخل تولید شد.

جاریانی درباره علت تجویز داروی خارجی به بیمار توسط برخی پزشکان در عین حالی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود گفت: تصور عمومی از گذشته همواره این بوده که جنس خارجی بهتر است اما در بحث دارو با توجه به نظارت بسیار دقیق وزارت بهداشت در مقوله تولید مواد اولیه و محصولات ساخته شده دارو در ایران اعتقاد داریم جزو ۲۲کشوری هستیم که در منطقه مدیترانه در صنعت داروسازی جایگاه ویژه دارند.

جاریانی تصریح کرد: در حال حاضر کارخانه‌های فعال در صنعت دارو با ۴۰درصد ظرفیت مازاد روبه‌رو هستند که در صورت اجرای طرح برند ژنریک از سوی وزارت بهداشت تولیدکنندگان دارو قادر خواهند بود اقدام به تبلیغات داروهای ژنریک تولیدی کنند که این مساله موجب رقابت در بازار دارو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد ایران با سابقه‌ای بیش از نیم قرن در صنعت داروسازی یکی از کشورهای صاحبنام در زمینه تولید انواع دارو و مواد‌اولیه دارویی است.

این صنعت سال گذشته ۶۵میلیون دلار صادرات داشته و امسال نیز پیش‌بینی این است که این رقم به ۸۰میلیون دلار افزایش پیدا کند.

شرکت تولید مواد‌اولیه داروپخش (تماد) نیز سال گذشته ۱۵میلیارد تومان معادل ۱۶میلیون دلار صادرات داشته است. این شرکت مواد اولیه دارویی شاخه نارکوتیک‌ها و غیرنارکوتیک‌ها را تولید می‌کند. تماد امسال همچنین در حدود ۶۰۰میلیون تومان یعنی معادل ۲درصد میزان فروش خود را صرفه هزینه‌های تحقیق و توسعه کرده است و بنا دارد براساس استراتژی سه ساله درون بنگاهی این رقم را به ۵درصد میزان فروش افزایش دهد.