گروه صنعت و معدن- ارزش صادرات شرکت ملی مس تا پایان سال به ۲/۱میلیارد دلار می‌رسد. مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با اعلام این خبر در همایش صنعتگران، فعالان بازار‌های مالی و مدیران این صنعت، گفت: از ابتدای سال تاکنون ارزش صادرات مجموعه مس به ۹۰۰میلیون دلار رسیده است.علی‌اصغر پورمند صادرات سال گذشته مس را ۵۴۰میلیون دلار ذکر کرد. وی بزرگ‌ترین مزیت این صنعت در ایران را وجود معادن بزرگ دانست و تصریح کرد: در کل کشور، تنها شرکتی هستیم که به صورت کامل از ابتدا تا انتهای فرآیند تولید را انجام می‌دهیم. وی با اشاره به اینکه عموم شرکت‌های فعال در بخش‌های معدنی و صنعتی به صورت واسطه‌ای یا تولید مواد اولیه فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: برای تولید ۲۰۰هزار تن مس، باید سالانه ۳۴میلیون ماده معدنی استخراج کنیم و علاوه بر آن ۵۰میلیون تن نیز باطله‌برداری کنیم و این یعنی برداشت ۸۴میلیونی تنی باطله و مواد معدنی در یک‌سال.

وی با اشاره به اینکه این پدیده در کل کشور بی‌نظیر است، تصریح کرد: از آن میزان مواد معدنی، ۸۶۰هزار تن کنسانتره ۳۰درصد به دست می‌آید که در نهایت به ۲۰۰هزار تن مس کاتدی با عیار ۹۹/۹۹درصد تبدیل می‌شود. پورمند وجود سه معدن بزرگ سرچشمه، میدوک و سونگون را سبب پایدار ماندن تولید، در هر شرایطی دانست و خاطرنشان کرد: این امر سودآوری و تولید را تضمین می‌کند.به گفته وی، چنانچه راندمان ذوب از ۷۵درصد فعلی به ۸۰درصد برسد، علاوه‌بر افزایش تولید، شاهد سودآوری بیشتری خواهیم شد.مدیرعامل شرکت ملی مس، درباره بزرگ‌ترین عامل تهدیدکننده شرکت‌های تولیدی اظهار داشت، در زمانی که بازار با افزایش قیمت‌ها همراه می‌شود، افزایش هزینه‌ها، بزرگ‌ترین عامل تهدید‌کننده شرکت‌ها می‌شوند.

وی درمورد برنامه شرکت‌ ملی مس در این باره گفت: یکی از برنامه‌های سال ۸۵ در این شرکت، پایین‌آوردن قیمت تمام شده محصول است. در این میان، توانستیم با افزایش راندمان، تولید را افزایش دهیم که درنهایت به پایین آمدن بهای تمام شده انجامید.پورمند ادامه داد: سال گذشته تنها ۱۷۸هزار تن مس کاتدی تولید کردیم در حالی که در سال‌جاری با همان امکانات، تولید را به ۲۰۰هزار تن می‌رسانیم. پورمند در عین حال بزرگ‌ترین مشکل فروش شرکت‌ها را نبود مشتری عنوان کرد و افزود: در این صنعت ما با چنین مشکلی مواجه نیستیم چرا که کاتدهای‌ ایران را همچون پول نقد در بازار دنیا می‌شناسند.

با نصف سرمایه‌گذاری دنیا

وی با اشاره آمارهای سرمایه‌گذاری در صنعت مس گفت: در دنیا برای تولید یک تن مس کاتدی ۱۰هزار دلار سرمایه نیاز است در حالی که این رقم در ایران تنها ۵هزار دلار است. چرا که پشتوانه تولیدی ما، معدن است.به گفته پورمند، چنانچه شرکت‌های فعال معدنی دنیا در خلال اکتشاف به یک گمانه دست یابند، به سرعت ارزش سهام آنها بالا می‌رود. در صورتی که شرکت‌های معدنی ایران، تاکنون این شرایط را تجربه نکرده‌اند.

پیش از پورمند، سیدحسن خوشرو معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی مس، از هدف دستیابی به ظرفیت تولید ۴۴۰هزار تن مس کاغذی خبر داد و گفت: برای این میزان تولید نیازمند دستیابی به ۳/۱میلیون تن کنسانتره ۳۰درصد هستیم. خوشرو تولید فعلی کنسانتره در شرکت ملی مس را ۶۵۰هزار تن در سال ذکر کرد. به گفته خوشرو، فلز خاص کل معادن مس ایران به ۱۴میلیون تن می‌رسد. براساس آخرین گزارش شرکت ملی مس ایران، ذخایر قطعی معادن سرچشمه، سونگون، میدوک، چهار گنبد، دره‌زار، علی‌آباد یزد و سایر معادن به ترتیب به ۱۰۵۷، ۶۶۰، ۱۵۶، ۳، ۳۸، ۳۵ و ۲میلیون تن است.