مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده و هماهنگی بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز و توانیر سوخت مورد‌نیاز نیروگاه‌ها تا پایان سال تامین شده است. علی فراهانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: نیروگاه‌ها در شرایط فعلی ۱۲۰‌میلیون متر مکعب گاز یا معادل آن سوخت مایع مصرف می‌کنند که برودت هوا و افت فشار گاز سبب استفاده از سوخت مایع و ذخایر نیروگاه‌ها در این مورد شده است.

وی افزود: با تمهیدات در نظر گرفته شده در این خصوص، ذخیره‌سازی مناسب صورت گرفته و در‌حال‌حاضر مشکل خاصی به چشم نمی‌خورد و نگرانی از بابت تامین سوخت نیروگاه‌ها وجود ندارد. فراهانی افزود: هماهنگی تنگاتنگی بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز و توانیر در این زمینه وجود دارد که با این هماهنگی، تا پایان سال سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها به بهترین وجه صورت خواهد گرفت. البته این مهم در کنار کمک و صرفه‌جویی مردم در مصرف گاز طبیعی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به میزان عرضه سوخت مایع به نیروگاه‌ها یادآور شد: مصرف سوخت نیروگاه‌ها در ۲۹۴ روز گذشته یعنی از ابتدای سال حدود ۷‌میلیارد و ۸۵۷‌میلیون لیتر نفت گاز و نفت کوره بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با ۵‌میلیارد و ۴۲۱‌میلیون لیتر، ۴۵‌درصد رشد نشان می‌دهد. مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: علت افزایش مصرف سوخت مایع در سال‌جاری، راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید، افزایش مصرف برق و افت فشار گاز در ماه‌های اخیر ناشی از برودت هوا بوده است.

وی گفت: از ابتدای دی‌ماه تاکنون نیز رقمی در‌حدود یک‌میلیارد و ۶۷۹‌میلیون لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شده که نسبت به سال گذشته با ۴۶۱‌میلیون لیتر افزایش مصرف، ۳۸‌درصد رشد را نشان می‌دهد. بیشترین فشار نیز روی مصرف نفت و گاز با ۱۱۹‌درصد رشد می‌باشد. فراهانی در ادامه افزود: افزایش هزینه نیروگاه‌ها ناشی از مصرف سوخت مایع که گرا‌ن‌تر از گاز می‌باشد، در کنار بحث مشکل حمل‌و‌نقل فرآورده‌های سوختی مایع توسط تانکر و غیره که مسائل ترافیکی و امنیتی در جاده‌ها را به دنبال دارد، بسیار قابل توجه است.

وی تصریح کرد: خطوط لوله انتقال فرآورده در‌حال‌حاضر با حداکثر ظرفیت مشغول به کار است و لذا مجبور هستیم از وسایل حمل‌و‌نقل جاده‌ای نظیر تانکر و نفتکش استفاده کنیم.

به گفته فراهانی، هر متر مکعب گاز معادل یک لیتر فرآورده دارای ارزش حرارتی است، اما تفاوت هزینه مصرف این دو با یکدیگر بسیار متفاوت است.