نوسان قیمت فولاد، به نفع تولیدکنندگان نیست

افزایش یا کاهش بی‌رویه قیمت‌‏های فولاد در دراز مدت به نفع فولادسازان نیست. احمد علی هراتی نیک، معاون وزیر صنایع و معادن در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: در یک بازار تعادلی با رشد منطقی قیمت، فولاد‌سازان می‌‏توانند برنامه‌‏های بلندمدت‌‏تری را برای تولید و ظرفیت‌سازی در این صنعت ترسیم کنند.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، تصریح کرد: نوسان شدید و دائمی قیمت‌‏های فولاد به نفع فولادسازان نیست، اما قیمت‌‏های تعادلی می‌‏تواند در کلان به نفع این صنعت باشد.

هراتی نیک، درباره رشد پایین تولید فولاد خام در سال‌جاری، گفت: درحال حاضر ۸/۱۰‌میلیون تن ظرفیت تولید در اختیار داریم که از این میزان ظرفیت، تا پایان سال‌جاری حدود ۱۰‌میلیون تن تولید خواهیم داشت که با توجه به شرایط صنعت و فولاد کشور راندمان مطلوبی محسوب می‌‏شود، ضمن این که به دلیل استفاده از بخش اعظم این ظرفیت‌‏ها، نمی‌‏توان رشد چشم‌‏گیری را در تولید فولاد کشور انتظار داشت، زیرا از بخش اعظم ظرفیت‌‏هایی که قابلیت تولید را داشته‌‏اند استفاده شده است. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، میزان ظرفیت سازی صنعت فولاد را تا پایان برنامه چهارم ۲۸‌میلیون تن عنوان کرد و افزود: ظرفیت سازی الزاما به معنای تولید نیست، زیرا در صورت تحقق این میزان ظرفیت‌سازی به تولید رسیدن این ظرفیت‌‏ها نیازمند ۲ تا ۳ سال زمان است.

وی افزود: تا اواخر سال آینده ۲/۱۲‌میلیون تن ظرفیت در اختیار صنعت فولاد سازی کشور قرار می‌‏گیرد و تا سه سال آینده فولاد هرمزگان وارد مدار تولید می‌‏شود که ابتدا با ظرفیت ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تن شروع به تولید می‌‏کند و پس از ۳ سال ظرفیت ۵/۱‌میلیون تنی خود را محقق می‌‏سازد.هراتی نیک، در پایان اظهار امیدواری کرد؛ تا پایان برنامه چهارم توسعه مجموع ظرفیت فولاد کشور به ۲۸‌میلیون تن و تولید فولاد کشور به ۱۳ تا ۱۴‌میلیون تن برسد.

در صفحه بورس فلزات (صفحه ۱۴) نیز درباره قیمت فولاد گزارش های کاملی درج شده است.