فرید قدیری

۱ - دبیر انجمن نساجی ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: «قیمت هر متر پارچه چادرمشکی وارداتی حدود ۸۰ سنت است». با این حساب هر متر چادرمشکی خارجی تا قبل از تغییر (کاهش) تعرفه گمرکی از ۷۰ به ۱۶درصد با قیمت (با فرض در نظر گرفتن دلاری ۸۰۰تومان) یک‌هزار و ۸۸تومان وارد ایران می‌شد. در‌حال‌حاضر، با کاهش تعرفه گمرکی، هر متر پارچه چادر مشکی خارجی با قیمت زیر ۸۰۰تومان در داخل به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت تمام شده هر متر پارچه چادر مشکی در داخل ۱۸۰۰تومان است که البته این قیمت فقط با هدف «عرضه آن» به بازار تعیین شده است. ۲ - «نای‌ زرین» نام کارخانه‌ای است که حدود ۴ ماه پیش افتتاح شد. این کارخانه تنها تولیدکننده چادرمشکی در کشور است. مدیران دولتی بخش صنعت در زمان افتتاح این کارخانه با افتخار از شکسته شدن طلسم تولید چادرمشکی سخن می‌گفتند و در مصاحبه‌های مختلف اعلام می‌کردند آغاز به کار اولین کارخانه تولید چادرمشکی نشان از اراده ایرانی و... دارد.اما روز گذشته مدیرعامل شرکت نای‌زرین با ایسنا گفت‌وگو کرده و گفته: از مردادماه تاکنون حتی یک متر از تولیداتمان هم فروش نرفته است. تولید پارچه چادر مشکی در کشور از مرداد سال‌جاری شروع شد که تاکنون حدود ۴۱۰هزار متر تولید شده و البته در انبار کارخانه تجمیع شده است.

۳ - گفته می‌شود دو عامل قیمت و بازار مانع جدی برای ادامه کار تولید ملی چادر مشکی است. مدیرعامل نای‌زرین در این باره می‌گوید: کاهش تعرفه واردات، اندک بازاریابی که در داخل برای فروش چادر مشکی تولید داخل صورت گرفته بود را از بین برد.

۴ - واردات چادرمشکی سالانه چیزی حدود ۳۰میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کند.این در حالی است که در کارخانه‌ای که ۴ ماه پیش در استان اصفهان به بهره‌برداری رسید، حدود ۷میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.پس می‌توان با استفاده از مجموع ارز‌هایی که در یکسال برای خرید چادرمشکی از کشور‌های خارجی صرف می‌شود، یک کارخانه چادر مشکی در داخل احداث کرد.زیرا ارزش سالانه واردات چادر برابر با سرمایه لازم برای احداث یک کارخانه به ظرفیت ۵/۱ تا ۳میلیون متر در سال است.

با توجه به آنچه گفته شد، آیا تولید چادرمشکی صرفه اقتصادی دارد؟

آیا ارزش تولید ملی به اندازه‌ای است که در انبار کارخانه حبس شود؟