فرید قدیری

همایشی که با عنوان مهندسی فروش در صنعت نساجی دوشنبه شب در هتل سیمرغ برگزار شد از چند جنبه حائز اهمیت و بررسی است: ۱ - صنایع نساجی و پوشاک جزو قدیمی‌ترین صنایع کشورمان به حساب می‌آید. از این رو کهنگی ماشین‌آلات، میانگین بالای سنی کارگران و تکنولوژی قدیم حاکم بر برخی کارخانه‌های نساجی باعث شده طی کمتر از یک دهه اخیر این صنعت با مشکلات و موانع مختلف تولید دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که میزگردهای تخصصی، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و در یک کلام گردهمایی اهالی صنعت نساجی در طول چند سال گذشته بسیار بسیار کم و ناچیز بوده است. شاید مشکلات در این صنعت مجال تجمیع نساجان زیریک سقف و گفت‌وگو با یکدیگر را برایشان غیرممکن ساخته است. اما باید گفت برگزاری همایش‌های تخصصی در صنعت نساجی در این روزگار لازم و ضروری است.

۲ - برگزاری همایش مهندسی فروش در صنعت نساجی از یک جنبه کاری نو و خلاق به حساب می‌آید. زیرا یک کارخانه تولیدی تعداد قابل توجهی تجار و بازرگان بازار تهران را دور هم فراخوانده بود تا از تغییر و تحولاتی که در برنامه تولید انجام داده آنها را مطلع کند. مطمئنا تجار حاضر در این همایش پس از شنیدن این برنامه‌ها خرید محصولات این کارخانه‌ها را جزو اولویت‌هایشان خواهند گذاشت.

۳ - تقویت ارتباط بازار و صنعت حلقه مفقوده بسیاری از صنایع از جمله صنایع نساجی برای رونق صنعتی است. اگر صنعت با بازار ارتباط منطقی و عمیق داشته باشد جبهه محصولات داخلی در مقابل کالاهای وارداتی قوی‌تر می‌شود. متاسفانه فقدان این حلقه در صنعت از یک سو باعث سرریز شدن انبار کارخانه‌ها از محصول شده و از سوی دیگر موجبات فروش کالاهای بعضا بنجل وارداتی را نیز فراهم ساخته است. بنابراین لازم است تولیدکنندگان و صنعتگران از طرق مختلف با بازار و تجار ارتباط برقرار کنند. تقویت ارتباط بازار و صنعت باعث تزریق سلیقه مشتری به کارخانه و طراحی و تولید براساس نیاز مشتریان خواهد شد.