گروه صنعت و معدن- ایران در صورت حمایت دولت و احداث ۵۰کارخانه بسته‌بندی آب هر کدام به ظرفیت تولید ۵۰۰میلیون‌لیتر در سال می‌تواند به یک کشور مطرح در زمینه صادرات آب تبدیل شود. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد غلامرضا محمدی، مدیرعامل یک واحد تولیدی آب‌های بسته‌بندی در بازدید خبرنگاران از این کارخانه با بیان این مطلب گفت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای اروپایی از جمله هدف‌های بازار صادراتی برای صدور آب ایران هستند که با تامین بخشی از آب مصرفی مورد نیاز کشورهای مذکور می‌توان، درآمد ارزی زیادی از این طریق کسب کرد.

مدیرعامل صنایع غذایی چشمه‌ساران در مقایسه نفت و آب توضیح داد: هزینه استخراج هر بشکه نفت‌خام (۱۵۸‌لیتر) بین ۹ تا ۱۵‌دلار و هزینه استخراج یک‌لیتر آب ۲۰‌ریال است، ضمن اینکه میزان درآمد ارزی آب بالاتر است. بهای یک‌لیتر آب در امارات حدود یک‌هزار و ۲۰۰تومان و در کشورهای اروپایی حدود یک‌هزار و ۷۰۰ تومان است.

وی بیان کرد: با احتساب مصرف روزانه یک‌لیتر آب به ازای هر نفر در جهان، مصرف کل آب در دنیا حداقل شش‌میلیارد ‌لیتر در روز خواهد بود. محمدی اظهار داشت: میزان مصرف آب بسته‌بندی در کشور اکنون سه‌میلیون بطری در روز است و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال‌های آتی به ۱۰‌میلیون بطری در روز برسد.

وی مصرف آب بسته‌بندی را الفبای صرفه جویی در مصرف آب دانست و تاکید کرد: هر آبی که از معدن یا چشمه بیرون بیاید، آب معدنی نیست بلکه آب‌هایی که دارای املاح هستند آب معدنی تلقی می‌شوند. آب معدنی باید دارای سدیم که نگهداره آب معدنی است، باشد.

به گزارش خبرنگار ما، مدیرعامل کارخانه تولیدی آب‌های بسته‌بندی چشمه‌ساران گفت: این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۶۵‌میلیارد‌ ریال و ۱۱‌میلیون یورو در سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت تولید آن ۲۴‌هزار بطری ۵/۱‌لیتری در ساعت است.

محمدی که در سال‌جاری به عنوان یکی از کارآفرینان جشنواره قهرمانان صنعت برگزیده شده است، افزود: این واحد برای صادرات هیچ مشکلی ندارد و موفق شده از هم‌اکنون تولید آب بسته‌بندی خود را به میزان سالانه ۱۹۰‌میلیون ‌لیتر برای مدت ۱۰ سال به کشور امارات پیش فروش کند. وی خواستار حمایت دولت از صادرات و همچنین خواهان تدوین استاندارد آب بسته‌بندی از سوی موسسه استاندارد شد.

وی با اشاره به اینکه پنجمین کارخانه آب سازی دنیا هستیم، بیان کرد: چشمه ساران بیست و هشتمین کارخانه بزرگ دنیا نیز می‌باشد که برای تولید روزانه تا ۲۴‌هزار ظرف ۵/۱‌لیتری ظرفیت سازی شده است.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه مجوزهای لازم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صادر شود، این واحد تا پایان امسال تولید آب‌های طعم دار را که برای پیشگیری از امراض مفید است، آغاز خواهد کرد.