واردات بی رویه پارچه‌های خارجی از چین و ترکیه در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار گرفته است. مشایخ، رییس اتحادیه بنکداران پارچه، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند بی رویه واردات پارچه‌های خارجی به داخل کشور عنوان کرد: بازار پارچه در حال رکود بوده و حرکت بسیار کندی دارد، چراکه قیمت تولیدات داخلی افزایش یافته و از سویی دریای بیکران از پارچه‌های خارجی به داخل سرازیر شده و بازار را اشباع کرده‌اند.

مشایخ با بیان اینکه پارچه‌های ایرانی از کیفیت و شرایط تولید مطلوب‌تری نسبت به سایر تولیدات خارجی برخوردارند گفت: با وجود اینکه کشورمان بهترین متخصصان پارچه را در اختیار دارد و از نظر دانش فنی و از نظر کارشناسی با مشکلی مواجه نیستیم، اما متاسفانه توجه جدی به این پتانسیل‌ها نشده است و کارخانه‌های دولتی به دلیل اینکه قادر به رقابت نبوده و ماشین‌آلات خود را نو‌سازی نکرده بودند موفق به حضور در بازار و افزایش کیفیت نشدند.

مشایخ عنوان کرد: تولیدکنندگان داخلی در تولید پارچه‌های ملحفه‌ای بهترین نوع پارچه را تولید می‌کنند و در پنبه، الیاف مصنوعی، جنس و نقش و طرح نیز از توان رقابت کافی برخوردارند. وی افزود: کشورمان در تولید پارچه‌های زنانه، به ویژه پارچه چادرمشکی با مشکل تولید کم مواجه است که در دو سال اخیر روند رشد را آغاز کرده، البته در تولید چادر گل‌دار و نیز بخش پارچه‌های پرده‌ای و توری، فاستونی، پیراهنی مردانه هم با مشکل مواجه نیستیم.

مشایخ اظهار کرد: متاسفانه بخش عمده‌ای از پارچه‌های خارجی موجود در بازار تماما از الیاف مصنوعی و پلی‌استر تهیه شده‌اند که به دلیل کیفیت نامطلوب برای سلامتی پوست بدن مضر است، ولی چون در چین و تایوان به صورت انبوه تولید می‌شود نسبت به فاستونی ارزان‌تر است. رییس اتحادیه بنکداران پارچه همچنین هشدار داد که پشت‌صحنه ارزانی تولیدات پارچه‌های خارجی قطعا برنامه تخریب اقتصادی کشورمان طرح‌ریزی شده است.