بخش‌خصوصی طی سالیان اخیر تلاش‌های بسیاری برای توسعه واحدهای نورد از خود نشان داده که حاصل آن ایجاد واحدهای مختلف نورد در نقاط مختلف کشور است با این حال برای راه‌اندازی واحدهای ذوب و تولید بخش چندان پرفروغ ظاهر نشده است. چرا که چالش‌های متعددی پیش روی آنها قرار دارد. مشکلات اصلی این بخش برای ایجاد واحدهای ذوب شامل موارد ذیل است:

۱ - بالا بودن حجم سرمایه‌گذاری برای واحدهای ذوب که این عامل یکی از اصلی‌ترین موانعی است که بخش‌خصوصی به راحتی قادر به تامین آن نیست.

۲ - بزرگی مقیاس کار و سختی‌های ناشی از آن که اخیرا معدود شرکت‌های خصوصی را که پا به عرضه ذوب گذاشته‌اند بر این امر صحه گذاشته و معترف شده‌اند که فعالیت و سختی‌های بخش ذوب فاصله بسیاری با تولید در بخش نورد دارد.

۳ - پیچیده بودن پروسه تولید.

۴ - بالا بودن سرمایه در گردش.

۵ - دانش فنی بالا برای ذوب و تولید شمش.

عوامل فوق جملگی سبب شده‌اند که بخش‌خصوصی نتواند آن‌طور که علاقه دارد ،وارد پروسه تولید شود.

واقعیت این است که دولت، بخش‌خصوصی را رقیب خود نمی‌داند، چرا که نیاز کشور به این محصول مادر به گونه‌ای است که احداث واحدهای جدید از سوی بخش‌خصوصی، آینده مواد اولیه را برای صنایع مرتبط به فولاد تامین می‌کند. در صورت پیگیری این هدف، نه تنها منافع آنی مصرف‌کنندگان تامین می‌شود، بلکه عاملی برای مهار قیمت‌ها به شمار خواهد آمد و دولت نیز از این بابت خیالی آسوده خواهد داشت. علاوه بر این گامی بزرگ برای توسعه کشور برداشته خواهد شد.

در حال حاضر به طور متوسط برای راه‌اندازی هر کدام از واحدهای ۸۰۰هزار تنی ذوب در استان‌ها حدود ۳۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

لطیف دشت بزرگی

مدیر عامل فولاد خراسان