گروه صنعت و معدن - نمایندگان مجلس درباره مصوبه انتقال دفاتر کارخانه‌های دولتی به محل تولید، واکنش‌های متفاوتی را نشان دادند. برخی از این نمایندگان این طرح را فاقد کار کارشناسی دانسته‌اند. برخی دیگر از اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس در گفت‌وگویی که با ایسنا انجام داده‌اند اجرای این طرح را سبب کاهش هزینه‌ها و تسریع اجرای پروژه‌ها دانسته‌اند. اما در عین حال، جابه‌جایی سریع دفاتر را سبب بروز مشکلاتی تازه می دانند.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره انتقال دفاتر مراکز صنعتی از تهران، گفت: به نظر می‌رسد این جابه‌جایی و انتقال‌ها تنها با تعویض یک تابلو صورت گرفته است و هم‌اکنون دفاتر این ساختمان‌ها به فروش نرسیده و یا کم این اتفاق افتاده تا پول آن به بودجه و حساب دولت واگذار شود.

احمد بزرگیان با اشاره به تصویب انتقال دفاتر شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز صنعتی به خارج از تهران در برنامه چهارم توسعه کشور، گفت: این مساله از چند جهت مورد توجه قانون‌گذار قرار داشت، این دفاتر از یک سو هزینه‌های فراوانی را به بودجه دولتی تحمیل می‌کنند و کارآیی چندان ندارند و از سوی دیگر وجود دفاتر این مراکز در تهران موجب شده تا مدیران این شرکت‌ها و سازمان‌ها مدیران پروازی باشند. یعنی از هفت روز هفته تنها دو روز در محل مرکز صنعتی و مابقی را در دفتر تهران هستند.

وی حضور مدیران را در محل مراکز صنعتی در جهت کاهش هزینه‌ها و اعمال مدیریت‌ها بسیار موثر دانست و اظهار داشت: در بازدیدی که از یک مرکز صنعتی در اصفهان داشتیم متوجه شدیم که اگر مدیر این مرکز دفتر خود را در تهران می‌فروخت می‌توانست کل کارخانه را نوسازی کند، یعنی ماشین‌آلات قدیمی را بفروشد و ماشین‌آلات جدید بخرد چون عمده مشکل این مرکز صنعتی مربوط به کهنه بودن ماشین‌آلات که متعلق به ۴۰ سال پیش است، بود. بزرگیان با بیان این‌که برای انتقال این دفاتر از تهران مراکز و ادارات باید از یکدیگر تفکیک شوند، تصریح کرد: به طور مثال شرکت یا کارخانه‌ای نیازمند ارتباط برون‌مرزی است و یا این‌که تنها متخصصانی را به کارخانه‌ها و مراکز صنعتی می‌فرستند، که باید از سایر شرکت‌ها تفکیک شود و دولت باید لیست این شرکت‌ها را استخراج کند.

شعار

عضو کمیسیون صنایع و معادن، گفت: انتقال دفاتر مراکز صنعتی از تهران به محل‌های آن مراکز، جزو شعارهای انتخاباتی بود که چندان کارشناسانه نبود، لذا الان از نظر اجرایی با مشکل مواجه شده است.

رمضان‌علی صادق‌زاده با تاکید بر این‌که در ارائه این‌گونه طرح‌ها کار کارشناسی چندانی نشده است، تصریح کرد: به طور مثال برخی مراکز اقتصادی که جنبه تجاری دارند، در صورت نداشتن دفتر در تهران از نظر بازاریابی دچار مشکل می‌شوند.

وی اظهار داشت: آغاز سال تحصیلی مانعی به موانع قبلی انتقال این دفاتر افزوده است، چون کارکنان این دفاتر برای ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس شهرهای دیگر باید از چند ماه پیش اقدام می‌کرده‌اند، ولی عدم این کار نشان از عدم اجرای دوباره این طرح در سال جاری است.

دولت مشکل کارخانه ها را حل کند تا دفاتر آنها منتقل شود

رییس کمیسیون صنایع و معادن با مثبت ارزیابی کردن انتقال دفاتر مراکز صنعتی، گفت: با انتقال این دفاتر مجموعه مدیریتی در سایت آن کارخانه قرار می‌گیرد و حضور این دفاتر در مراکز صنعتی موجب رونق اقتصادی در آن منطقه می‌شود. سیدحسین هاشمی با اشاره به مشکلات موجود در اجرای این طرح، اظهار داشت: نمی‌توان تنها از طریق سیستم رایانه‌ای و یا پست اینترنتی مواد اولیه یک کارخانه را خرید و فروش کرد، چون برای یک شرکتی که می‌خواهد مواد اولیه‌ای را به یک کارخانه بفروشد حضور مدیر آن کارخانه الزامی است به همین جهت باز هم مساله مدیران پروازی حل نخواهد شد.

عدم نظارت دقیق برسیاست‌ها، مهم‌ترین دلیل اجرایی نشدن این طرح است

ولی‌‌ا... دینی، عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر این‌که دولت باید آماری از انتقال دفاتر صنعتی ارائه دهد، گفت: باید صنایعی که مکلف به انجام این کار بودند و باید منتقل می‌شدند، معرفی شوند و تا زمانی که دولت آماری از این کار ارائه ندهد و این مرکز صنعتی را مشخص نکند، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از این مسائل داشت. علی‌اکبر ناصری عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن با مثبت ارزیابی کردن این طرح، اجرای آن را مهم‌ترین عامل برای کاهش ترافیک شهر تهران دانست.