گروه صنعت و معدن- شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در مرداد ماه امسال به عدد 8/331 رسید که نسبت به ماه گذشته 7/1درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ما، این شاخص همچنین در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳درصد افزایش پیدا کرده است.
بررسی شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ماه‌های قبل نشان می‌دهد این شاخص در تیر ماه 85 نسبت به ما قبل از آن 7/0درصد رشد داشته است. بنابراین رشد قیمت در بخش صنعت در نیمه تابستان شتاب بیشتری نسبت به اوائل این فصل در سال‌جاری داشته است.
به گزارش دنیای اقتصاد و براساس اطلاعات مرکز آمار ایران تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش صنعت در ۵ماه اول سال ۸۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۸/۱۰درصدی همراه بوده است.
همچنین در دوازده ماه منتهی به مرداد 85 در مقایسه با دوازده ماه منتهی به مرداد سال 84 این شاخص 8/8درصد افزایش پیدا کرده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع غذایی و آشامیدنی بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص قیمت تولیدکننده صنعت در
مرداد 85 داشته است.
در صنایع غذایی و آشامیدنی شاخص قیمت با ۳/۳درصد افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به عدد ۳۵۰ رسید. در بخش مذکور شاخص قیمت کالای «گوشت مرغ» با ۳/۱۹درصد افزایش، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش شاخص کل داشته است. این در حالی است که در این بخش کالای «برنج پاک‌شده» با ۵/۲درصد و فعالیت «تولید فرآورده‌های لبنی» با ۳/۱درصد کاهش همراه بوده است.
در ماه یاد شده بخش «تولید فلزات اساسی» به لحاظ شاخص قیمت با 9/0درصد افزایش قیمت نسبت به ماه قبل و رسیدن به عدد 8/428 رتبه دوم تاثیرگذاری در شاخص کل را به خود اختصاص داد. شایان ذکر است که در بخش مذکور شاخص قیمت کالای «ورق آهن سرد» با افزایش قیمت 4/5درصدی سهم بسزایی در افزایش نرخ رشد شاخص کل داشته است.
در بخش «تولید منسوجات»، شاخص قیمت با افزایش قیمت ۴/۱درصدی نسبت به ماه قبل و رسیدن به عدد ۲/۲۳۰ رتبه سوم تاثیرگذاری در شاخص کل را به خود اختصاص داد. در این بخش شاخص قیمت کالای «قالی و قالیچه» با افزایش ۵/۴درصدی مواجه بوده است.
همچنین در بخش «صنایع محصولات شیمیایی» شاخص قیمت با یک‌درصد افزایش نسبت به ماه قبل به عدد 4/294 رسید. در این بخش شاخص قیمت کالای «سود سوزآور» با افزایش 3/4درصدی همراه بود.
در تیر ماه ۱۳۸۵ شاخص قیمت در بخش‌های «تولید محصولات از توتون و تنباکو، سیگار»، «تولید چوب و محصولات چوبی و چوب‌پنبه»، «تولید ماشین‌آلات اداری و محاسبات» و «تولید پوشاک، عمل آوردن و رنگ کردن پوست خزدار» نسبت به ماه قبل بدون تغییر مانده است.
در ماه مذکور شاخص قیمت بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم‌تریلر» با کاهش 7/0درصدی به عدد 3/190 رسید. در این بخش شاخص قیمت کالای «رادیاتور اتومبیل‌سواری» با کاهش 5/5درصدی همراه بود.
گزارش دنیای اقتصاد از شاخص قیمت تولیدکننده محصولات صنعتی در مرداد ۸۵ نیز حاکی است این شاخص برای مرغ، گوشت گاو یا گوساله و گوشت گوسفند به ترتیب ۳۰/۱۹، ۴/۲ و ۳۵/۰درصد افزایش یافته است. در مقابل شاخص قیمت تولیدکننده سوسیس و کالباس خشک به ترتیب ۰۱/۰درصد کاهش و ۰۱/۰درصد افزایش داشته است.
در بخش فرآورده های لبنی نیز تولید شیر در مدت مورد گزارش بیشترین افزایش را در شاخص قیمتی از خود نشان می‌دهد. در مقابل قیمت تولیدکننده کره 75/5درصد کاهش داشته است.