آمادگی شبکه برق تهران در تابستان

یوسف بهمن‌آبادی:

گروه صنعت و معدن - مدیرعامل برق تهران، از آمادگی شبکه برق در تابستان ۸۶ خبر داد.

مهندس فتاح قره‌باغ، در نشست خبری دیروز گفت: برنامه اجرای عملیات پیشگیرانه‌ تابستانی نیروگاه‌ها و خطوط انتقال و فوق توزیع، از اقدامات شبکه برق تهران است. همچنین آمادگی گروه‌های تعمیراتی منطقه و استقرار دفتر پیام و پیگیری، از دیگر برنامه‌هایی است تا مشکلات برق تهران را در تاسیسات جاری به حداقل برساند.

مدیرعامل برق تهران با بیان این، اغلب خاموشی‌ها در بخش توزیع رخ می‌دهد اظهار کرد: شبکه توزیع از یک بیماری انباشتگی و استهلاک رنج می‌برد که متاسفانه همپای توسعه شهری پیشرفت نداشته است.

وی افزود: اگر اعتبارات لازم در اختیار این شبکه قرار گیرد و بتوانیم به اصلاح آن همت گماریم، به طور قطع خاموشی‌های موردی کاهش پیدا می‌کند.

فتح قره‌باغ گفت: در حال حاضر، از اعتبارات اختصاص داده‌شده ۱۹۰میلیارد تومان برای شهرهای تهران، قم و کرج در نظر گرفته شده است، اما با توجه به کمبود اعتبار، نقدینگی تخصصی کمتر از این خواهد بود.

تلفات انرژی

وی در خصوص تلفات انرژی در تهران گفت: این تلفات در بخش انرژی ۱۴درصد است که با اقدامات اصلاحی در شبکه می‌توان میزان آن را به ۱۰درصد کاهش داد که البته نیازمند سرمایه‌گذاری‌های زیادی است.

برق دزدی

مدیرعامل برق تهران با بیان اینکه میزان برق دزدی در شهر تهران بسیار کم است اذعان کرد: در شهرهای حاشیه نظیر کرج، رودهن، به خاطر محدودیت امکانات شهری و ساخت و سازهای غیرمجاز، چنین پدیده‌ای کم و بیش وجود دارد.

وی افزود: البته برای جلوگیری از این امر، گشت‌های تلفیقی نیروی انتظامی، حراست برق و بسیج برق تهران صورت می‌گیرد.

قره‌باغ همچنین از تدوین دستورالعمل خاموشی اجباری برای مهار اشتغال‌های ناخواسته خبر داد.

نیروگاه‌های موجود

وی ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های موجود منطقه را ۹هزار و ۳۴۸ مگاوات اعلام کرد و گفت: در‌حال‌حاضر ۵هزار و ۱۴۶ مگاوات نیروگاه در دست ساخت است.

مدیرعامل برق تهران در مورد انرژی مصرفی گفت: تعداد مشترکان برق تهران با رشد ۵درصدی در سال ۸۶ همراه است که پیش‌بینی می‌شود رشد انرژی برق مصرفی به ۶/۵درصد برسد.

وی در مورد پروژه‌های در دست اقدام خاطرنشان کرد: در بخش انتقال و فوق توزیع، ۲۸۵ پروژه پروژه در دست احداث و عملیات راهبردی است.

کاهش پیک بار

مهندس ترابی، معاون نظارت بر توزیع برق تهران با بیان اینکه پیک بار در سال گذشته از ۱۰درصد به ۶درصد رسید گفت: متاسفانه بخش خانگی که از ارزش افزوده برخوردار نیست، ۳۶درصد پیک بار را به خود اختصاص داده است.

در حالی که بخش صنعت با بالاترین ارزش افزوده در مقایسه با دیگر بخش‌ها از کمترین پیک بار برخوردار است.

وی افزود: اگر در تابستان در پیک بار (ساعات ۱۹ تا ۲۳) از وسایل برقی کمتری استفاده کنیم تاثیر زیادی در کاهش مصرف دارد.

اجرای الگوی مصرف خانگی

مهندس دانش مدنی، مدیر دفتر خدمات مشترکان از تصویب الگوی مصرف خانگی در مجلس خبر داد و گفت: مشترکان با مصرف ۲۰۰ کیلووات ساعت برق با ۱۰درصد افزایش نرخ تعرفه‌ها نسبت به سال ۸۵ برخوردار خواهند بود و مشترکان که از این الگو پیروی نکنند تعرفه مصرف برق آنها با افزایش ۱۵درصدی نرخ تعرفه سال ۸۵ محاسبه خواهد شد.

وی افزود: این نرخ به صورت پلکانی اعمال می‌شود.

یعنی با مصرف ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلووات ساعت در ماه ۲۰درصد نرخ اضافه می‌شود، از ۲۵۰ تا ۳۰۰، ۴۰درصد و بالاتر از آن با هزینه برق مصرفی دو برابر محاسبه می‌شود.

سامانه ۱۲۱

سامانه ۱۲۱ با هدف مدیریت هوشمندانه تماس‌های مشترکان، تسریع در ارائه خدمات، ارتقای کیفیت خدمات و همچنین رسیدگی موثر به درخواست‌ها و شکایات مشترکان ایجاد شده است.

مهندس بیات مدیر امور فوریت‌ها و سامانه ۱۲۱ این سامانه در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را می‌گذارند که پیش‌بینی می‌شود در مهرماه راه‌اندازی شود.

این سامانه از ۱۲۰ خط دیجیتال برخوردار است که قرار است به ۲۴۰ خط افزایش یابد.

روزانه به طور متوسط ۱۲ تا ۱۴هزار نفر به این سامانه تماس می‌گیرند که در مواقع بحران این میزان به ۵۰هزار تماس می‌رسد. سامانه در حال حاضر ۸۵درصد تماس‌ها را پاسخگو است.