تولیدکنندگان چرم در آستانه تعطیلی قرار دارند

گروه صنعت و معدن- افزایش ۳۰درصدی قیمت پوست گاوی، واحدهای چرم‌سازی سنگین را با خطر تعطیلی مواجه ساخته است.

محمدناصر یوسف‌وند، دبیر انجمن چرم ایران با بیان این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: افزایش قیمت پوست گاوی که افزایش حجم نقدینگی را به دنبال دارد موجب می‌شود تولیدکننده چرم، ظرفیت تولید خود را کاهش دهد. وی افزود:‌ این امر علاوه‌بر کاهش اشتغال در واحدهای چرم‌سازی، مصرف‌کننده چرم گاوی را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

یوسف‌وند ادامه داد: به عنوان مثال، واحدهای تولید کفش که بیشترین مصرف‌کننده این کالا هستند ناچارند قیمت کفش‌های تولیدی را افزایش دهند.دبیر انجمن چرم با بیان اینکه چرم سنگین کشور از نظر کیفیت در مقایسه با نوع خارجی آن در وضعیت مناسبی است گفت:‌ واردات چرم به صورت رسمی یا غیررسمی انجام نمی‌شود.

وی گفت: با وجودی که نیاز کشور در بخش تولید چرم گاوی بیش از ۹۰میلیون فوت‌مربع است اما در حال حاضر سالانه حدود ۲/۲میلیون جلد یا به عبارتی ۵۵میلیون فوت مربع تولید می‌شود به طوری که حدود ۳۵میلیون فوت مربع کسری پوست گاو داریم و مجبوریم این کسری را با جایگزین کردن پوست بزی پوشش دهیم.یوسف‌وند تصریح کرد: با وجودی که این میزان کسری در پوست گاوی وجود دارد، افزایش بیش از اندازه قیمت پوست گاوی نیز واحدهای چرم‌سازی را با مشکل مواجه می‌سازد. وی افزود: اولین بازخوردی که از این ناحیه ایجاد شود این است که تولیدکننده نمی‌تواند قراردادهای بلندمدت ببندد چرا که نمی‌داند در آینده وضعیت پوست چه خواهد شد.

دبیر انجمن چرم، درخصوص دلایل افزایش قیمت پوست گاوی گفت:‌در سال گذشته واردات گوشت گاو توسط شرکت‌های زیرمجموعه جهاد کشاورزی صورت گرفته است و این امر موجب شده کشتار گاوی کاهش یابد.وی به فرهنگ مصرف به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت پوست گاوی اشاره کرد و اذعان کرد: مردم گرایش بیشتری به استفاده از گوشت گوسفند دارند که این مساله نیز در کاهش کشتار گاوی تاثیرگذار است.