ارزش صادرات خدمات مهندسی در سال ۸۵، دو‌میلیارد دلار بوده و امیدواریم این رقم در سال جاری به سه‌میلیارد دلار افزایش یابد.

مهندس اسفندیاری، مدیرکل صادرات وزارت صنایع و معادن، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر وزارت صنایع و معادن برای توسعه‌ ‌ صادرات به خوبی عمل می‌کند طوری که در اجلاس مشترک با دیگر کشورها به صورت فعال ظاهر شده است. وی اظهار کرد: پرداخت وام‌های کم بهره، تامین سرمایه در گردش و عقد قراردادهای مربوط به تعرفه ترجیحی با کشورهای دیگر از جمله مشوق‌های وزارت صنایع و معادن برای صادرات است.

وی ادامه داد: تجمیع و هم‌افزایی نیروها و صنایع پراکنده از دیگر اقدامات وزارتخانه در این‌باره بوده است.

وی گفت: اما با وجود این رشد در صادرات خدمات فنی و مهندسی هنوز از چشم‌انداز ۲۰ ساله عقب هستیم.

اسفندیاری با اشاره به رشد صادرات صنعتی و معدنی کشور در سال ۸۵ گفت: در سال گذشته برای اولین بار میزان صادرات صنعتی و معدنی به رقم ۱۲‌میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسید که این امر نشانگر حرکت واحدهای تولیدی ما به سوی بازارهای جهانی است. وی ادامه داد: حرکت و هدف گرفتن بازارهای کشورهای دیگر امری ساده نیست و عوامل مانند بهره‌وری در تولید، سرمایه، نیروی انسانی، دانش مدیریت و شناخت سلیقه‌های موجود در بازارهای هدف در این بین نقش مهمی را ایفا می‌کنند. مدیرکل صادرات وزارت صنایع و معادن با اشاره به عزم نظام برای حرکت به سمت صادرات غیر نفتی گفت: در سال‌های اخیر حرکت از سمت خام فروشی مواد اولیه به سوی فروش فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا بوده است. وی اظهار کرد: همان‌طور که ما بازارهای خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهیم، باید بازار دیگران را هم در اختیار بگیریم. وی بیان کرد: امروزه مساله مهم در موازنه‌ تجاری بین کشورها این است که هر کشوری برای به دست آوردن بازار کشور دیگر چه میزان تلاش می‌کند.