گروه صنعت و معدن- بزرگ‌ترین طرح تولید طلا و نقره بخش‌خصوصی در انتظار پرداخت تسهیلات بانکی است.

مجری طرح طلا و نقره سراب با اعلام این مطلب به خبرنگاران، گفت: به‌رغم اینکه وزارت صنایع و معادن حمایت خود را از این طرح اعلام داشته اما بانک عامل نسبت به پرداخت تسهیلات تعلل می‌کند. غلامرضا نقی‌پور، ظرفیت تولید طلا در آن طرح را ۲تن در سال اعلام کرد و گفت: این پروژه ۴۰تن نیز شمش نقره در سال تولید خواهد کرد.

به گفته وی، نیاز ارزی این طرح ۲۵میلیون یورو است و علاوه بر آن ۴۵میلیارد ریال نیز باید به صورت ریالی، در اختیار داشته باشد.

نقی‌پور اظهار داشت: تاکنون تنها ۱۰میلیارد ریال به این پروژه تزریق شده و مابقی اعتبارات پرداخت نشده است.

وی در عین حال گفت که تاکنون ۸۰درصد عملیات فیزیکی و ساختمان طرح به اتمام رسیده است که بخش عمده آن از سهم آورده این شرکت، تامین شده است.

وی یکی از دلایل تعلل بانک در پرداخت مابقی تسهیلات را فناوری جدید و در عین حال ناشناخته بودن این پروژه می‌داند.

مواد اولیه نامحدود

به گفته مجری طرح طلا و نقره سراب، مواد اولیه این طرح تنها به مواد معدنی و کنسانتره محدود نمی‌شود، بلکه قادر است طلا و نقره سایر تجهیزات الکترونیکی، لجن‌های مس، سرب و روی، کاتالیست‌های پالایشگاه‌ها و ... را مورد استفاده قرار دهد.

نقی‌پور ادامه داد: شمش حاصل از این طرح با عیار ۹۹۹/۹۹درصد (عیار ۲۴) تولید می‌شود. وی گفت: عمده‌ترین مشکل کارخانه‌های فعلی طلا در ایران این است که تنها از معدن کنار دست خود و با همان عیار و ورودی سنگ معدن، می‌توانند ادامه حیات دهند در صورتی که با راه‌اندازی این طرح، چنین محدودیتی وجود ندارد.

یک چهارم هزینه‌ها

نقی‌پور ادامه داد: به رغم اینکه هزینه ثابت این طرح بالا است اما با بهره‌گیری از تکنولوژی خاص می‌تواند با یک چهارم هزینه تولید کارخانه‌های فعلی، شمش تولید کند.

وی ادامه داد: زمان انحلال مواد معدنی در سیستم‌های متداول فعلی کشور ۳۶ تا ۴۸ساعت است در صورتی که با روش جدید این زمان به ۱۵الی ۴۵ دقیقه کاهش می‌یابد طوری که بهره‌وری آن اصلا با روش‌های فعلی قابل مقایسه نیست.

انحصار تکنولوژی

مجری طرح طلا و نقره سراب در بخش پایانی سخنانش گفت: در حال حاضر تنها آمریکا، کانادا، آلمان، فنلاند، هلند، استرالیا و اخیرا پرو توانسته‌اند با چنین روشی به تولید طلا و نقره بپردازند و پیش از این تمایلی برای فروش آن تکنولوژی به ایران وجود نداشت.

نقی‌پور خاطرنشان کرد: به سبب تاخیر در دریافت تسهیلات ارزی، با مشکلات متعددی در اجرای قرارداد با طرف خارجی (هلند) مواجه شدیم اما اخیرا موفق شدیم. یک سال دیگر از آنها مهلت بگیریم.

وی از مسوولان درخواست کرد که این طرح را یک پروژه ملی تلقی کنند چرا که تاکنون چنین پروژه‌ای در ایران اجرا نشده و در عین حال ارزش افزوده بالا، اشتغال و ارزآوری فراوانی از محل صادرات، خواهد داشت.