سیاست حذف تعرفه با اهداف چشم‌انداز در تضاد است

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران گفت: در برنامه چهارم توسعه و چشم‌انداز ۲۰ ساله هدف دولت، خودکفایی صنعت قند و شکر عنوان شده است، در حالی که اخذ سیاست حذف تعرفه توسط دولت با هدف اعلام شده در تضاد است. به گزارش ایسنا، علیرضا اشرف در سمینار سالانه قند و شکر در مشهد با بیان این مطلب، افزود: دولت به منظور کنترل قیمت داخلی، سیاست درهای باز را در پیش گرفته، در حالی که این عمل چالش‌های اساسی برای صنعت قند و شکر کشور ایجاد کرده است.

اشرف همچنین بیان داشت: دولت دو میلیون و هفتصد‌هزار تن شکر در سال ۸۵ وارد کرده است که این میزان پنج برابر واردات این کالا در سال ۸۴ و دوازده برابر واردات سال ۸۳ است و اصلا توجیه ندارد.

وی ادامه داد: دولت خرید ۶۵۰‌هزار تن شکر از کارخانه‌ها را تصویب کرده که این عمل نیز نمی‌تواند از چالش این صنعت جلوگیری کند.

او همچنین گفت: ۷۰‌درصد نیاز داخلی به شکر از کارخانه‌های داخل تامین می‌شود و این موفقیت بزرگی برای این صنعت در میان صنایع مختلف به شمار می‌رود و با این وجود، سیاست درهای باز فقط برای این صنعت در نظر گرفته شده است.

وی همچنین افزود: اختلاف قیمت خرید دولتی و قیمت تمام شده ۱۸۰تومان است، به طوری که نرخ خرید دولت ۴۳۰‌تومان و قیمت تمام شده ۶۱۰‌تومان است. اشرف تاکید کرد: برنامه‌های تعرفه‌ای در ایران با کشورهای اروپایی و صنعتی قابل مقایسه نیست، به طوری که تعرفه واردات شکر در اروپا بین ۵۰ تا ۱۶۰درصد و در برزیل، ۱۸‌درصد در نظر گرفته شده است.

رییس انجمن صنفی کارخانه‌های قند ایران بیان داشت: نرخ تعیین شده دولت برای خرید شکر از کارخانه‌ها عادلانه نیست و در این زمینه سود کلان نصیب تاجر و واردکننده و کاسب محلی می‌شود.وی بیان کرد: کشورهای اروپایی از محل صدور فناوری و دانش تولید قند و شکر سود فراوانی را نصیب خود می‌سازند و به میزان چند برابر، زیان ناشی از قیمت دامپینگ شده را جبران می‌کنند. اشراف همچنین ادامه داد: سیاست کشورهای اروپایی به این صورت است که برای جمع‌آوری کارخانه‌های فرسوده و تبدیل آنها، کمک‌های بلاعوض و برای احداث کارخانه جدید وام پرداخت می‌کند.

رییس انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران گفت: صنعت قند و شکر توسط دولت رها شده و هیچ‌گونه حمایت موثری از آن صورت نمی‌گیرد.

اشرف خاطر نشان کرد: در سال جاری از پویایی صنعت قند کاسته شده است و کاهش میزان سطح کشت چغندر قند نارضایتی کارگران را به دنبال داشته است.

وی در پایان تاکید کرد: طرح بهسازی و کاهش قیمت تمام شده برای جلوگیری از فرسودگی صنعت قند توسط انجمن صنفی کارخانه‌ها قند و شکر پیشنهاد شده است که عملی شدن آن مشروط بر باز بودن دید هر دو طرف خواهد بود.