گروه صنعت و معدن- در صورت اعمال پیشنهادات جدید پیمانکار حفاری، تحویل سکو نیمه شناور البرز در ۳۰ مهر انجام می‌شود. مهندس محسن خوبان، معاون کشتی‌سازی شرکت صنعتی دریایی ایران در جمع خبرنگاران اعزامی به شهرستان نکا با بیان اینکه در حال حاضر ۵/۹۸درصد این پروژه تکمیل و ۶۰درصد آن راه‌اندازی شده است گفت: می‌توان در تاریخ اعلام شده سکو را در موقعیت حفاری قرارداد و در آنجا نیازمندی‌های بهره‌بردار را مرتفع کرد. هر چند زمان بیشتری لازم است تا پیشنهاد برخی دستگاه‌ها برآورده شود.وی افزود: مشکلاتی که با پذیرش این زمان ایجاد شده شرکت صدرا را بر آن داشت تا تکمیل سکو را پیش از تحویل انجام دهد.از سوی دیگر مهندس دانا، رییس شرکت نفت خزر، درباره زمانبندی تحویل سکو گفت: گرچه در اوایل اجرا قرار بود پروژه در مدت ۳ سال و نیم تمام شود اما با توجه به نوع نظام اجرایی و نبود سیستم‌هایی که بتوانند روند کار پیمانکاران، صنعتگران و مشاوران داخلی را تسهیل کنند، زمان تکمیل این پروژه بین ۵/۴ تا ۵ سال طول کشد.

تاخیر مجاز

وی ادامه داد:‌در مصوبه اخیر شورای‌عالی فنی، این تاخیرها مجاز تلقی شده است. دانا با بیان اینکه ۹۴درصد فعالیت این پروژه توسط متخصصان ایرانی مدیریت شده اظهار کرد: برآورد اولیه‌ها برای ساخت سکو،۲۲۰‌میلیون دلار بود اما شرکت صدرا با همکاری سوئد با رقم اولیه ۱۸۹‌میلیون دلار خالص، در مناقصه برنده شد. در حالی که با دستورات جدید کاری، هزینه صورت گرفته به ۲۳۲‌میلیون دلار رسید. علاوه بر آن، ۷۰‌میلیون دلار نیز برای اموری نظیر بیمه،مالیات،گمرک و غیره از سوی کارفرما با هدف حذف ریسک‌های پیمانکار و ارزان‌تر تمام شدن پروژه، پرداخت شده است.

مدیر عامل شرکت نفت دریای خزر درباره اقتصادی بوده ساخت سکو گفت: با توجه به شرایط سیاسی منطقه و کمبود امکانات، اجاره سکوهای حفاری امکان پذیر نبوده و ساخت سکوی حفاری یک ضرورت بوده است.وی تصریح کرد: در صورت اعلام آمادگی شرکتی برای در اختیار گذاشتن سکوی حفاری، ما حاضر هستیم از همین امروز قرارداد ببندیم و کار حفاری را شروع کنیم. وی ادامه داد: به رغم مشکلات مالی، در پرداخت صورت حساب‌ها به پیمانکار هیچ گونه قصوری ایجاد نشده است.

تجهیزات فوق مدرن

همچنین مسعود ربانی، مدیر مجتمع کشتی‌سازی دریای خزر با بیان این که سکوی حفاری نیمه شناور ایران البرز به وزن ۱۴‌هزار تن برای حفاری در عمق هزار متری و حفاری تا عمق شش‌هزار متر از کف دریا طراحی شده است گفت: وزن سازه این سکو ۹ هزار و ۲۰۰‌تن است و چهار هزار و ۸۰۰‌تن تجهیزات و ماشین‌آلات نیز روی آن نصب شده است.وی افزود: سکوی ایران البرز امکانات زیست برای ۱۲۰‌نفر را دارا بوده و قادر به تولید ۴/۱۱‌مگا وات برق توسط چهار دیزل ژنراتور است.مدیرعامل شرکت صنایع دریایی ایران اذعان کرد: تجهیزات فوق مدرن حفاری نظیر draw work,mod pump و topdrive در این سکو نصب شده است که امکان حفاری چاهها را به طور اتوماتیک از طریق اتاق کنترل حفاری و صرفاً با نظارت از طریق مونیتورها و دوربین‌ها فراهم می‌سازد.