مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی طرح گستر گفت: طرح تولید آهن اسفنجی با استفاده از روش «قائم» از جمله پروژه‌هایی است که به بومی شدن تولید این ماده کمک کرده است. مهندس شیخ‌زین‌الدینی افزود: این اقدام در جهت قطع وابستگی اقتصاد کشور در تولید آهن اسفنجی صورت گرفته است.

وی در اختیار داشتن گاز طبیعی ارزان‌قیمت را جزو انگیزه‌های بومی‌سازی این صنعت ذکر کرد.

شیخ زین‌الدینی با بیان اینکه شرکت طرح گستر جزو ۱۰۰شرکت برتر ایران است، اظهار داشت: این شرکت با توجه به اینکه شرکت‌های دیگری نظیر تامکار و تهران، میکاسازه را در عضویت دارد، توانسته به عنوان یکی از پیمانکاران E.P.C (طراحی، ساخت و راه‌اندازی) مجتمع‌های بزرگ فولادسازی شناخته شود. وی با برشمردن ویژگی‌های تولید این روش گفت: به دلیل اینکه آهن اسفنجی تولیدی روش قائم میل کمتری برای ترکیب با اکسیژن هوا را دارد، از حمل‌ونقل ایمن‌تری نسبت به آهن اسفنجی‌های دیگر برخوردار است.

شیخ‌زین‌الدینی گفت: طراح و مخترع این روش جدید، مهندس احمد صادقی یکی از اعضای شرکت مهندسی بین‌المللی طرح گستر است.

وی افزود: پس از بررسی‌های فنی، کارخانه احیای مستقیم قائم۲ در ذوب‌آهن اصفهان احداث شد. به گفته شیخ زین‌‌الدینی هر چند ابتدا با مشکلاتی برای تطبیق روش جدید با الزامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برخورد کردیم اما در اوایل سال ۸۵ با بازسازی آن کارخانه و تکمیل عملیات اجرایی فاز اول در اسفند ماه گذشته، ظرفیت تولید کارخانه احداث شده را از حدود ۲۰۰هزار تن به بیش از ۴۰۰هزار تن رساندیم.

وی گفت: این اصلاحات با همکاری شرکت مهندسی قائم سپاهان و مساعدت شرکت ذوب‌آهن به دست آمد.

وی در پایان از همکاری و تلاش ارزشمند شرکت قائم سپاهان تشکر کرد.