گروه صنعت و معدن - برنامه دستیابی به ظرفیت ۴۵۰هزار تنی در شرکت آلومینیوم المهدی از سال آینده اجرایی می‌شود.

مدیرعامل آلومینیوم المهدی با ترسیم برنامه تولید در آن شرکت اظهار داشت: این میزان ظرفیت با اجرای ۴ طرح عملی خواهد شد. مهدی ثقفی با بیان این که هم اینک ظرفیت تولید المهدی ۱۱۰هزار تن است،‌ افزود: طرح‌های هرمز آل، ۱۱۰هزار تنی جدید (فاز ۳) و U-TURN از جمله پروژه‌هایی هستند که ظرفیت تولید این شرکت را به ۴۵۰هزار تن خواهند رساند.

المهدی در ابتدای تاسیس در سه فاز ۱۱۰هزار تنی تعریف شده بود اما پس از اجرای فاز نخست کمبود نقدینگی مانع از اجرای دو طرح دیگر توسط این شرکت شد.

از همین رو فاز دوم با نام هرمز‌آل به صورت مستقل آغاز به کار کرد اما بالا بودن تکنولوژی تولید و سیستم‌های برقی آن سبب شد ظرفیت آن ۳۷ تا ۴۰هزار تن بیش از فاز یک تعریف شود.هرمز آل از خرداد سال گذشته عملیات اجرایی خود را شروع کرده است.

از سوی دیگر المهدی توانسته مطالعات فنی و اقتصادی فاز سوم با ظرفیت ۱۱۰هزار تن را به اتمام برساند که به گفته مدیران آن شرکت از سال آینده کلیات اجرایی آن آغاز می‌شود.اما در‌حال‌حاضر پروژه بهینه سازی در فاز یک در دستور کار قرار گرفته که ۲۵هزار تن به تولید فعلی کارخانه می‌افزاید.

ثقفی در این باره گفت: این پروژه U-TURN نام دارد که با استفاده از ولتاژ اضافی کارخانه ۶۰ دیگ احیا وارد مدار تولید می‌کند.

وی همچنین افزود:اقدامات دیگری نیز (در بخش برق) به اجرا در می‌آیند که ظرفیت تولید را به آن هدف ترسیم شده برسانند.

بومی سازی می‌شود

مدیرعامل المهدی خاطر نشان کرد: برای اجرای پروژه‌های تعریف شده از حداکثر توان فنی و مهندسی داخلی استفاده خواهیم کرد.

ثقفی افزود: با توجه به این که اجرای خطوط جدید آلومینیوم نیاز به تکنولوژی جدیدی ندارد به راحتی می‌توان با شرکت‌های داخلی این طرح‌ها را به اجرا درآورد و به نوعی حرکت برای بومی سازی را شروع کرد.

وی یادآور شد: شرکت‌های داخلی کمک بزرگی به راه‌اندازی فاز یک المهدی کرده بودند.

تولید ۱۰۲هزار تن

مدیر عامل المهدی در بخش دیگری از سخنانش در باره عملکرد المهدی سخن گفت و تولید سال گذشته را ۱۰۲هزار تن اعلام کرد.

به گفته وی در فروردین ماه امسال نیز ۸هزار و ۶۵ تن شمش در المهدی تولید شده است.

ثقفی درآمد حاصل از فروش تولیدات این کارخانه در سال گذشته را بیش از ۲۴۰میلیارد تومان اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: طرح آند خام این شرکت در خرداد ماه راه‌اندازی می‌شود و در شهریور ماه نیز شاهد افتتاح پخت آند خواهیم شد.

بازار آلومینیوم نخرید

مدیرعامل آلومینیوم المهدی می‌گوید: بورس فلزات ۱۱۰۰ تن از شمش عرضه شده این کارخانه را جذب نکرد.

مهدی ثقفی تصریح کرد: به‌رغم این که گفته می‌شود بازار با کمبود آلومینیوم مواجه است اما برای ۱۱۰۰ تن از محصولات این شرکت هیچ مشتری وجود نداشت.

وی در ادامه اظهار داشت: در‌حال‌حاضر نیز ۲۵۰۰ تن آلومینیوم تولید شده این شرکت روی زمین مانده است.

به گفته وی بورس تهران هفته‌ای ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن شمش آلومینیوم می‌خرد آن هم در شرایطی که ۵۰درصد آن به صورت اعتباری فروخته می‌شود.این در شرایطی است که برخی می‌گویند عرضه آلومینیوم پایین است اما در هنگام عرضه بالا نیز خریداری وجود ندارد.