آمار ارایه شده از سوی گمرک نشان می‌‏‌‏دهد، در سال گذشته ۸۰۰‌هزار تن سنگ به ارزش ۱۳۱‌میلیون و ۱۹۹‌هزار دلار از کشور صادر شده است. محمدرضا بهرامن، نایب رییس خانه معدن ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با بیان این مطلب تصریح کرد: دقت در آمار صادرات سال گذشته کشور نشان می‌‏دهد که در سال ۸۵ نسبت به ۸۴ صادرات سنگ کشور از نظر وزنی ۹/۴‌درصد و از نظر ارزش دلاری ۵/۱۰‌درصد افزایش یافته است.

وی گفت: در صادرات سنگ‌‏های کار نشده، افزایش صادرات از نظر ارزشی ۱/۱۶‌درصد و از نظر وزنی ۸/۵‌درصد بوده است. همچنین در بخش سنگ‌‏های کار شده، صادرات از نظر ارزشی ۷/۸‌درصد و از نظر وزنی ۱/۱‌درصد افزایش داشته است.

بهرامن ادامه داد: آمار فوق بیانگر آن است که صادرات سنگ‌‏های خام رشد بیشتری نسبت به سنگ‌‏های فرآوری شده داشته است و با توجه به سرمایه‌‏گذاری‌‏های زیادی که در بخش فرآوری انجام شده است، به نظر می‌‏رسد سهم به دست آمده در صادرات سنگ‌‏های فرآوری شده، مطلوب نبوده و باید دلایل آن کارشناسی شود.وی، عدم شناخت نسبت به بازار مصرف را مهم‌ترین عامل در دارا بودن سهم پایین بازار دانست و خاطرنشان کرد: با وجود سرمایه‌‏گذاری‌‏های کلان در بخش فرآوری سنگ که عمدتا توسط بخش خصوصی انجام شده است، ایران جایگاه مطلوبی در صادرات سنگ ندارد و با وجود ۱۰‌میلیون تن تولید سنگ در کشور، از نظر حجم صادرات رتبه مناسبی در کشورهای منطقه نداریم.

نایب رییس خانه معدن ایران، ادامه داد: در حال حاضر بازار کشورهای همسایه ایران در اختیار کشور ترکیه قرار دارد، زیرا این کشور به نسبت میزان تولید، شرایط بسیار مطلوبی در صادرات دارد و توانسته است بازارهای منطقه را به دست آورد.