شناورسازی قیمت فرآورده‌های پتروشیمی با احتیاط صورت پذیرد

یوسف بهمن‌آبادی

وجود فاصله میان صنعت و طراحی موجب شده تولیدکنندگان از طرح‌های صنعتی کشورهای دیگر کپی‌برداری و تولید را براساس آن انجام دهند. حسین اسدی، دبیر انجمن صنایع پلاستیک با بیان این مطلب گفت: به‌رغم وجود طراحان خلاق در کشور اما بستر لازم برای بهره‌وری از این استعدادها هموار نیست.

وی افزود: دانشگاه‌ها، طرح‌های صنعتی قابل توجهی انجام داده و در آزمایشگاه‌ها نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد اما، این طرح‌ها به جای عملیاتی شدن در کتابخانه‌ها راکد می‌ماند.

این در حالی است که طرح‌های قابل قبول باید عملیاتی شوند.

اسدی با بیان اینکه تولیدکننده، به نوآوری، طراحی، کنترل کیفیت و غیره نیازمند است اظهار کرد: دولت باید بستر لازم برای تولیدکننده و طراح فراهم کند تا آنها بتوانند با هم همکاری کنند.

وی پیشنهاد کرد: دولت با حمایت مالی از طراحان، طرح‌های ابداع شده آنها را به صورت رایگان در اختیار صنعتگران قرار دهد.

اگر چند دوره این کار انجام شود تا صنعتگران تحولات ناشی از طرح‌های ابتکاری را در تولیدات خود احساس خواهند کرد.

بدون شک با مشاهده این وضعیت، تولیدکنندگان، خود به سراغ طراحان رفته و طرح‌های جدید درخواست می‌کنند.

در چنین شرایطی، طراحان نیز با فروش طرح‌ جایگاه واقعی خود را می‌یابند.

سوبسید بر عملکرد تولیدکننده باشد

دبیر انجمن صنایع پلاستیک با اشاره به اینکه تولید به عنوان زیربنای رشد اقتصادی کشور، براثر نظام یارانه‌ای و رانت دچار تزلزل شده است اذعان کرد: ارائه یارانه در برخی دوره‌ها، به قدری چشمگیر بوده که تولید را تحت تاثیر قرار داده و موجب هدر رفتن وقت و انرژی تولیدکنندگان شده است. به طوری که تولیدکنندگان به جای خلاقیت و نوآوری به فکر استفاده از یارانه‌ها افتادند.

وی گفت: تولیدکننده در ایران مدام درگیر مسائل جنبی است در حالی که در کشورهای دیگر این گونه موانع نه تنها پیش روی تولیدکننده نیست بلکه دولت سعی می‌کند به خوبی موانع را حذف کند. چنین کشورهایی، برپایه روش عملکرد تولیدکننده یارانه می‌دهند نه روی مواد اولیه و به این ترتیب رانتی هم ایجاد نمی‌شود.

ضرورت اجرای سیستم شناورسازی

این دبیر انجمن، با بیان اینکه شناورسازی قیمت مواد اولیه متناسب با قیمت‌های خارجی توسط صنایع پتروشیمی، یکی از راهکارهای کاهش مشکلات صنعتگران پلاستیک است گفت: لازمه این کار، رعایت بسیاری شاخص‌ها است که منجر به بحران در بازار این نوع مواد اولیه نشود. به این معنا که با اجرای سیستم شناورسازی، سیستم سهمیه‌بندی حذف و محدودیت‌های عرضه مواد اولیه از بین رود.

وی ادامه داد: چراکه در صورت تداوم سیستم سهمیه‌بندی و شناورسازی قیمت این مقدار از مواد اولیه سهمیه‌بندی شده، موجب خواهد شد که تولیدکننده عمده مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت‌های بسیار بالاتر از قبل تهیه کند. اسدی با بیان اینکه اجرای صحیح شناورسازی ممکن است صنایع پتروشیمی را در شروع کار با تقاضای انبوه مواجه کند گفت: اما این نوع تقاضا کاذب است و مراکز پتروشیمی باید توانایی پاسخ به این تقاضاها را تا زمانی که تقاضاهای واقعی خود را نشان دهد داشته باشند.

تولیدکننده گرفتار مسائل جانبی است

وی با بیان اینکه صنایع پلاستیک صادرات موفقی نداشته گفت: البته در دوره‌های قبل دولت برای تولیدکنندگان جوایز صادراتی ۱۰ الی ۱۵درصدی در نظر گرفته بود که همین امر، انگیزه‌ای بود برای برخی تولیدکنندگان تا وارد عرصه صادرات کالا شوند و البته، توانستند با کشورهایی مهم نظیر چین رقابت کنند.

متاسفانه در دوره جدید شاهد حذف مشوق‌های صادراتی بوده‌ایم.

وی افزود: این مساله، در کنار عواملی دیگر همچون نرخ بالای تورم، موجب شده نتوانیم رقابت کنیم. درنتیجه واردات کالاهای چینی با قیمتی پایین و بسته‌بندی متفاوت، مصرف‌کننده را به خرید این محصولات راغب‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه در تجارت جهانی، قیمت و کیفیت دو مولفه اساسی به شمار می‌رود گفت: دسترسی به این مولفه‌ها، نیازمند وجود شرایط لازم برای تولیدکننده است و مسائلی نظیر تجمیع عوارض، بیمه، شهرداری و غیره، تولید را در معرض چالش‌های عمیقی قرار داده و تولیدکنندگان به جای تمرکز بر این دو مولفه، گرفتار مسائل جانبی شده‌اند.

اسدی تعداد اعضای انجمن صنایع پلاستیک را ۸۰۰شرکت برشمرد.